سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۰۳۸۰
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

فکرشهر: یک کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: باید پذیرفت که زندگی میدان جنگ نیست، جدال در عرصه زندگی مشترک نه تنها باعث از بین بردن احساسات می ‌ شود بلکه حتی همسرتان به این نتیجه می رسد که احساساتش برایتان مهم نیست و همین عامل به عنوان نخستین مسئله برای فروپاشی بنیان خانواده کافی است.

به گزارش فکرشهر، سعید زمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: عوامل مختلفی می ‌ توانند بنیان خانواده را سست کنند اما بیشتر وقت ‌ ها چیزهای جزئی که اصلا به چشم نمی ‌ آیند ولی در لایه ‌ های پنهان خانواده رخنه کرده اند، پایه های خانواده را همچون خانه عنکبوت سست می ‌ کنند.

وی اظهار کرد: مهمترین عوامل استرس زا در روابط بیشتر زوج ‌ ها، روابطی است که خارج از محدوده این دو نفر است. والدین، خواهر و برادرها و دوستان را نباید دست کم گرفت، باید دانست که وقتی به همسرتان بله گفته ‌ اید یعنی او را به همه آدم ‌ های دیگر مقدم دانسته اید، بسیاری از ازدواج ‌ ها فقط به خاطر همین ضعف در اولویت دهی دچار مشکل می ‌ شوند و هرکس آنها را سمت خود می ‌ کشد، بدون اینکه به سمت همدیگر کشیده شوند، در حالی که زوج ها در ازدواج ‌ های سالم یاد می گیرند که همدیگر را به هر کس و هر چیز دیگر مقدم بدانند.

اول تو

وی تاکید کرد: اطمینان بخشی به طرف مقابل و ایجاد محبت در محیط خانواده و بین همسران می ‌ تواند تضمین کننده یک رابطه محکم و موجب تحکیم بنیان ‌ های خانواده شود. روابط سالم بر پایه احترام متقابل، اعتماد و ارتباط موثر بنا شده است ولی در عین حال یک رابطه سالم مستلزم تلاش زیاد و ملزوماتی برای قویتر و موثرتر کردن آن است.

زمانی با تاکید بر اینکه زندگی مشترک می ‌ تواند با تفاهم و درک متقابل به جایگاه خوبی برسد، تصریح کرد: این مهم با گذشت کردن و بخشش به مرحله عمل خواهد رسید. مدارا در برابر رفتار نامناسب و گذشت، راهکاری است که می ‌ تواند به آرامش خانواده کمک کند اما گاهی به جای توجه به گذشت در زندگی مشترک با گوشه و کنایه آرامش را از زندگی دور می ‌ کنیم.

طلاق از نوع موبایلی!

وی بیان کرد: اخیرا وبلاگ مردی را خواندم که تصمیم به طلاق گرفته بود. او فقط می ‌ خواست از تلفن همراه طلاق بگیرد. این یک واقعیت است که بسیاری از ما همیشه و در همه حال این عامل خطرناک برهم زننده روابط را همیشه با خودمان حمل می کنیم. بسیاری از ما وقتمان را در دنیای مجازی و عرصه پر هرج و مرج تکنولوژی و شبکه های اجتماعی تلف می کنیم بدون اینکه وقتی برای صمیمی تر کردن رابطه با خانواده و همسرمان بگذاریم، باید تلفن ها را خاموش کرد، تلویزیون را از برق کشید و سعی کنید برای همسر و فرزندان خود وقت بگذارید.

زمانی افزود: ماهواره هم تاثیرات مثبت دارد، هم منفی اما شاید بهترین سخنی که از افرادی که ماهواره نگاه کرده ‌ اند و کنار گذاشته اند بتوان شنید اینست که آرامش فکری بدست آورده ‌ اند.

وی گفت: بروز اختلافات خانوادگی، شکستن حریم خانواده، ترویج بدبینی و خیانت بین زوجین، ترویج خشونت با آموزش فیلم ‌ ها و بازی ‌ های خشن و آموزش دادن نحوه قتل و ...، سست شدن بنیان خانواده، مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و عادی سازی روابط با جنس مخالف، عادی سازی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، زشتی زدایی از حاملگی بدون روابط قانونی و ازدواج، اهانت به والدین با بی توجهی به آنها، نفوذ جادو و طلسم در زندگی، همه نشان می دهد که شبکه های ماهواره ای به طور هدفمند، عفت و غیرت و روابط خانوادگی سالم را نشانه گرفته است.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی در ادامه، زیاد شدن آمار دختران فراری، اختلافات خانوادگی، بد حجابی و زنان خیابانی و ... را از دیگر تبعات منفی اکثر سریال هایی دانست که مدتهاست در شبکه های ماهواره ای خانواده ها را مخاطب قرار داده اند و افزود: وقتی همه افراد خانواده بدون کنترل و محدودیت به تماشای برنامه ‌ هایی می نشینند که برای خانواده مناسب سازی نشده به تدریج ارزش ها را تحت تاثیر قرار داده و بنیان های تربیتی را از بین می برد.

اول آشپزی!

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه سه ‌ چهارم عمر هر انسان صرف ارتباط با دیگران می ‌ شود ولی تنها ۱۰ درصد انسانها آموخته ‌ اند که چگونه ارتباط برقرار کنند، افزود: بنابراین مشکلات اجتماع و خانواده ناشی از نبود ارتباط درست است. پدر و مادرها معمولا روابط صحیح و اصولی زناشویی را به فرزندانشان یاد نمی ‌ دهند ولی مسائل غیر ضروری دیگر مانند آشپزی و غیره در اولویت آموزش قرار دارند.

وی گفت: در فرایند یادگیری نباید اینگونه بیندیشیم که همه چیز را می ‌ دانیم بلکه باید بدانیم که خیلی از چیزها مثل روابط صحیح با دیگران را نمی دانیم. هرچه اطلاعات انسان ‌ ها از یکدیگر بیشتر باشد از یکدیگر بیشتر بهره و سود می ‌ برند در نتیجه بیاییم خود را ملزم به شناخت یکدیگر کنیم تا روابطمان در خانواده پایدار ‌ تر و بهتر شود.

زندگی تان را از افراد خوشحال پر کنید

زمانی در ادامه تصریح کرد: با پر کردن زندگیتان از افراد خوشحال اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و خلاقیت ‌ تان را تحریک کنید. این یعنی شما با تمام قدرت در حال پیشروی به سمت خوشحالی هستید و نتیجه آن نشاط و پویایی بیشتر در خانواده است. هیچگاه سمت افراد منفی نروید، افرادی که مدام آیه یاس می خوانند و ناله می کنند و خواستار جلب توجه دیگران و تحریک کردن اطرافیان شان هستند باید از زندگی شما دور شوند تا مسائل روحی و روانی آنها به خانواده لطمه وارد نکند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر