سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۰۶۶۷
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: در فاصله کوتاهی پس از عملیات بی سابقه پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه تاسیسات نفتی ارامکو در عربستان سعودی،مقامات امریکایی و پس از آن سعودیها برای رهایی از افتضاح نظامی و امنیتی که گریبان آنها را گرفته است دست به فرافکنی زدند و انگشت اتهام را به سمت کشورهای دیگر گرفتند.

به گزارش فکرشهر، نورنیوز در ادامه نوشت: در ابتدا اتهام‌زنی به ایران و عراق با فضاسازی‌های رسانه‌ای آغاز و پس از آن با اظهارات دو پهلو و بدون سند و مدرک مقامات رسمی ادامه پیدا کرد.

در حالی که برخی رسانه‌های غربی در ابتدا با استناد به اظهارات منابع سعودی، انجام عملیات علیه تاسیسات نفتی عربستان را از مبداء عراق عنوان کردند، وزیر امورخارجه امریکا در گفتگو با نخست وزیر عراق این فرضیه را مردود اعلام کرد.

از روز دوشنبه و با اوج‌گیری انتقادات شدید نسبت به آمریکا و  عربستان سعودی که نتوانستند عملیات انجام شده بوسیله پهپادهای دست‌ساز یمنی‌ها را شناسایی و با آن مقابله کنند، رییس جمهور و وزیر امورخارجه امریکا و همچنین برخی مقامات نظامی سعودی، ایران را به تامین تجهیزات بکار رفته در عملیات یمنی‌ها متهم کردند و مدعی شدند که این عملیات از خاک یمن انجام نشده است.

شبکه فاکس نیوز هم در ادامه فضاسازی‌های ایجاد شده، بعد از ظهر دوشنبه با انتشار خبری فوری اعلام کرد که پمپئو بزودی شواهدی را در مورد دست داشتن ایران در این عملیات فاش خواهد کرد.

شوک نظامی و اقتصادی ناشی از عملیات غیر منتظره یمنی‌ها که بر اساس اعلام رهبران انصارالله با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت در کنار ناکامیهای مستمر آمریکا و سعودی برای ضربه زدن به ایران موجب شده که هر دو کشور در اقدامی هماهنگ تلاش کنند تا شکست مفتضحانه اخیر را با متهم‌سازی ایران تبدیل به فرصتی برای فشار مضاعف به کشورمان کنند و با طرح موضوعات فرعی از پاسخ به افکار عمومی در مورد چرایی ضعف مفرط اطلاعاتی و عملیاتی بزرگترین و پرهزینه‌ترین ارتش‌های جهان طفره بروند.

سوالی که در این بین مطرح است این که آمریکا و سعودی که دارای توانمندی شناسایی مبداء عملیات و سلاح‌های بکار گرفته شده در آن به فاصله کوتاهی پس از عملیات هستند، چگونه نتوانسته‌اند پیش از حمله از آن باخبر شوند و حداقل یکی از ده پهپادی که در عملیات شرکت کردند را منهدم کنند؟

به نظر می‌رسد آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش از ناکامی‌های مستمر در پرونده‌های مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی در منطقه درس نگرفته‌اند و با تداوم رفتارهای غیر متعارف، بدنبال توجیه اشتباهات و خطاهای راهبردی خود با بهره‌گیری از هیاهوهای بی ثمر رسانه‌ای و اتهام‌زنی بی سند به کشورهای مستقل هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر