سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
یک عضو کمیسیون کشاورزی:
فکرشهر: یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن انتقاد از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: اگر حرف رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره فساد در سیستم خرید تضمینی گندم صحت داشته باشد، از شخص وزیر جهاد کشاورزی تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی این وزارت‌خانه مسئول هستند...
کد خبر: ۶۰۶۷۴
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

فکرشهر: یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن انتقاد از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: اگر حرف رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره فساد در سیستم خرید تضمینی گندم صحت داشته باشد، از شخص وزیر جهاد کشاورزی تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی این وزارت‌خانه مسئول هستند.

به گزارش فکرشهر، سید راضی نوری در گفت‌وگو با ایسنا در باره سخنان رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران که گفته فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است‌به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود، اظهار داشت: این شیطنت‌ها سابقه‌ای طولانی دارد. اگر حرف رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران صحت داشته باشد، از شخص وزیر جهاد تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی این وزارت‌خانه مسئول هستند. مگر می‌شود که میلیاردها تومان پول حرام به جیب کشاورز برود؟ این پول‌ها عاید افراد خاصی می‌شود. گویی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع گندم شوخی می‌کند. آنها موظف هستند با خطاکاران برخورد کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

نوری به لزوم رسانه‌ای شدن چنین مطالبی تاکید کرد و گفت: چناچه این گواهی‌ها و گفته رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران حقیقت داشته باشد، باید آن ها را به کمیسیون کشاورزی مجلس بفرستد. ما وظیفه داریم که وزارت جهاد کشاورزی و صمت و دستگاه‌های نظارتی را دعوت کنیم و از آنها توضیح بخواهیم. آنها باید پاسخگوی امنیت غذایی مردم باشند.

وی ادامه داد: در بورس کالا این موضوع مهم مطرح شد که قیمت تضمینی گندم جای خرید تضمینی گندم را بگیرد. وزارت جهاد باید گندم‌ها را از نزدیک در معرض دید مصرف‌کنندگان بگذارد و بر اساس یک بازار رقابتی قیمت خرید تضمینی مشخص شود.

نماینده مردم شوش در مجلس ضمن انتقاد از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: وقتی چشم و گوش بسته قیمتی بی‌حساب و کتاب را برای خرید تضمینی درنظر می‌گیرند،‌ چنین اتفاقاتی می‌افتد. ما نمی‌خواهیم کل مجموعه‌های کشاورزی را زیر سوال ببریم ولی بعضی از افراد خدا را نمی‌شناسند. به همین علت باید به طور قانونی به این موضوعات ورود کرده و قاطعانه با آنها برخورد کنیم.

نوری ادامه داد: فضیحتی که در گنبد کاووس(ترکیب فضولات حیوانی با گندم) به وجود آمده نیز غیر قابل بخشش است و نشان می‌دهد که افرادی امنیت غذایی و به طور کلی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند. چنین اتفاقاتی حاکی از عدم نظارت است. اگر وزارت جهاد کشاورزی،‌ تعاونی‌های روستایی و تحویل‌ گیرندگان گندم را ملزم کند که نظارت بیشتری اعمال کنند چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دستگاه قضایی باید به این موضوع ورود کند و به شدت با خاطیان برخورد کند،‌ گفت: البته اخیرا برخی دادستان‌ها به موضوع ورود کرده‌اند که باید با جدیت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

وی تصریح کرد: چنین موضوعاتی آبروی نظام را زیر سوال می‌برد. کوتاهی در چنین مسائلی خود جرم به حساب می‌آید. عاملان این اتفاق و سهل‌انگاران باید بازخواست شوند. نظارت‌ها را باید بیشتر کرد و کیفیت غذایی مردم را بالا برد.

به گزارش ایسنا، رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: « به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر