سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار فرهنگ و هنر
کد خبر: ۶۰۶۹۴
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

فکرشهر: پرویز خائفی، شاعر و حافظ‌پژوه پیشکسوت در سن ۸۳سالگی درگذشت.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، خائفی شامگاه دوشنبه (۲۵ شهریورماه) پس از یک دوره بیماری در بیمارستانی در زادگاهش، شیراز از دنیا رفت.

مراسم تشییع پیکر این شاعر و پژوهشگر نیز ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه (۲۸ شهریورماه) از روبه‌روی تالار حافظ برگزار خواهد شد.

پرویز خائفی متولد ۱۶ آذرماه سال ۱۳۱۵ در شیراز بود. آن‌گونه که در معرفی‌اش عنوان شده، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رساند و برای ادامه تحصیل وارد دانشکده ادبیات شیراز شد. او در رشته زبان و ادبیات فارسی لیسانس گرفت و سپس به تدریس در دبیرستان‌های شیراز مشغول شد. بعد از چندی عازم تهران شد و دوره فوق لیسانس را در علوم اجتماعی گذراند و به سمت مسئول تبلیغات و انتشارات کمیته پیکار با بی‌سوادی منصوب شد. خائفی از آن پس در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و مدتی ریاست کتابخانه ملی فارس را برعهده داشت. او همچنین در کنار  تدریس در دانشگاه‌، مدتی سرپرست مرکز حافظ‌شناسی در آرامگاه حافظ نیز بود.

اولین مجموعه شعر پرویز خائفی با عنوان «حصار» در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. «باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز» و «کنار لحظه‌های عمر» دیگر کتاب‌های منتشرشده این شاعرند.

خائفی همچنین پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و به‌خصوص حافظ منتشر کرده و از جمله کتاب‌هایش درباره حافظ «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها» و «نگاهی به غزل حافظ» است.

پی‌نوشت: بخش مربوط به مراسم تشییع پیکر در این خبر به‌روزرسانی شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر