شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از لکه هایی در خارگ که زندگی می گیرند
یکی از شهروندان نیز به خبرنگار «فکرشهر» گفت: برای رهایی از این هوای گرم، هستند کسانی که در سواحل اطراف جزیره اقدام به شنا می کنند که متاسفانه مشاهده شده در بخش‌هایی از ساحل لکه های نفتی سرگردان وجود دارد و برای شهروندان مشکلاتی را به وجود آورده است؛ لکه های نفتی در شب به راحتی قابل تشخیص و رویت نیستند که همین امر سبب شده نفت به بدن بچه ها در حین آبتنی، بچسبد و مجبوریم با بنزین و مواد پاک کننده بدن بچه ها را شستشو بدهیم...
کد خبر: ۶۰۹۹۸
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: نشت نفت در دریا از کشتی ها، چاه های نفت، تاسیسات ساحلی و… خسارات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی به دنبال دارد. آلودگی نفتی دریاها و روند خود پالایی دریا نشان می دهد مواد سبک نفت، تبخیر شده و مواد آروماتیک تا حدی به صورت محلول در می آیند و ترکیبات سنگین به صورت گلوله های نفتی (Tarball) به ساحل آمده یا در بستر دریا ته نشین می شوند و سایر ترکیبات به صورت ذرات معلق در آب دریا مخلوط می شوند. 

به گزارش «فکرشهر»، مواد نفتی از منابع مختلفی وارد آب می شوند و بیش ترین منابع آلودگی مربوط به چاه های نفتی و دکل ها و سکوهای بهره برداری نفت است؛ در جزیره خارگ نیز به لحاظ نفت خیز بودن و وجود چاه های متعدد نفتی در اطراف آن، مشاهده شده که گاهی نشت نفت به طرق مختلف، سواحل جزیره را آلوده و برای ساکنین، بالاخص صیادان، مشکلاتی را به وجود آورده است؛ مساله ای که در ماه های اخیر، برای چندمین بار رخ داده و نشت نفت، دامن گیر سواحل بکر خارگ شده است.

یکی از قدیمی ترین شغل بومیان جزیره خارگ، صیادی است که نشت نفت در دریا، خود تهدیدی برای این قشر زحمتکش که تنها راه درآمدشان صید است، به حساب می‌ آید.

یکی از اعضای هیات تعاونی صیادی در این باره به «فکرشهر» گفت: نشت نفت در دریا باعث وارد کردن خسارات و صدمه زیادی به ادوات صیادی شده است که مراتب را به اداره شیلات استان گزارش داده ایم.

وی افزود: پس از هربار نشت نفت در دریا، صیادان متحمل خسارات زیادی می شوند که اکثرا به ناچار برای جلوگیری از چنین خسارت هایی تا زمان رفع مشکل نشتی نفت، بعضا از دریا رفتن و صید ماهی خودداری می کنند.

یکی از صیادان قدیمی و بومی جزیره نیز در گفت و گو با «فکرشهر» اظهارداشت: قیمت ادوات صیادی بسیار گران شده است و با نشت نفت در دریا، تورهای ماهیگیری آغشته به نفت می شوند که عملا تور ماهیگیری را از بین می برد. این روزها تا شعاع چندین مایلی خارگ، نفت را روی آب رویت کرده ایم و تا زمان وجود چنین مشکلی برای دریا رفتن دچار مشکلات زیادی شده ایم. 

صیاد دیگری که نسبت به این مساله اعتراض زیادی داشت، عنوان کرد: مجددا از مسوولین اداره حفاظت محیط زیست جزیره خارگ خواهش داریم به این مشکلات رسیدگی کنند تا صیادان بیش از این متضرر نشوند. صید ماهی بسیار کم شده و زیستگاه‌های طبیعی اطراف جزیره به دلیل عوامل زیادی از جمله نشت نفت در حال تخریب هستند که این مهم باعث شده نتوانیم صید خوبی داشته باشیم.

این صیاد گفت: کارهای خوبی در این چند روزه از طرف اداره بنادر و شرکت های نفتی مستقر در جزیره برای رفع مشکل نشتی و پاک کردن آلودگی های ساحل انجام گرفته اما از طرفی تورهای ماهیگیری، قایق ها و ادوات صیادی آغشته به نفت شده اند که جز ضرر چیزی عاید جامعه صیادی خارگ نشده است. 

یکی از شهروندان نیز به خبرنگار «فکرشهر» گفت: برای رهایی از این هوای گرم، هستند کسانی که در سواحل اطراف جزیره اقدام به شنا می کنند که متاسفانه مشاهده شده در بخش‌هایی از ساحل لکه های نفتی سرگردان وجود دارد و برای شهروندان مشکلاتی را به وجود آورده است؛ لکه های نفتی در شب به راحتی قابل تشخیص و رویت نیستند که همین امر سبب شده نفت به بدن بچه ها در حین آبتنی، بچسبد و مجبوریم با بنزین و مواد پاک کننده بدن بچه ها را شستشو بدهیم.

وی گفت: با توجه به اقدامات و پاک سازی هایی که صورت گرفته، همچنان در‌سواحل و سطح آب اطراف جزیره لکه های نفتی رویت می شوند که از همه مسوولین مربوطه خواهشمنیدم به صورت جدی تری پیگیری کنند.

در این راستا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفته که «آلودگی نفتی محدوده جنوبی جزیره خارگ (واقع در آب‌های خلیج فارس) پاک‌سازی شده است».

سیاوش ارجمند زاده افزود: پس از بررسی میدانی  و بر اساس شواهد، منشاء آلودگی ناشی از فعالیت شرکت‌های عملیات استحصال نفت در منطقه محرز شده است که با هماهنگی های انجام شده، عملیات پاکسازی آلودگی تحت نظارت مستقیم  اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و با همکاری شرکت نفت فلات قاره در چندین نوبت به روش بیولوژیکی توسط عوامل ایجاد آلودگی با نظارت و هدایت مستقیم این اداره کل انجام شد. 

وی ادامه داد: به منظور حصول اطمینان از پاکسازی آلودگی نفتی، پایش هوایی در ۲ نوبت با استفاده از واحد پروازی (جایروپلین ملکی اداره کل) انجام پذیرفت.

به گزارش «فکرشهر»، آلودگی نفتی در دریاها و جوامع گیاهی و جانوری و اکوسیستم دریاها اثرات مخربی می گذارد و در این میان، بیشترین آسیب به ماهیان دریاهای آلوده به نفت وارد آمده که به اقتصاد آسیب می رساند. عوامل بسیاری در میزان خسارات ناشی از نفت وجود دارد، از جمله آن ها مقدار مواد نفتی و شرایط آب و هوایی و فصل است. با توجه به اهمیت حفظ اکوسیستم های آبی کشور و سلامت پروتئین دریایی و اقتصاد و حتی سلامت انسان ها و به خصوص کودکان، لازم است در کاهش آلودگی دریاها، خصوصا آلودگی نفتی کوشا باشیم که برای واکنش در برابر لکه نفتی سه قسمت کلی محدود کردن، پاکسازی و برداشت لکه نفتی وجود دارد که با به کار بردن این سه راه حل، گام بزرگی در پاک سازی دریاهای آلوده به نفت برداشته می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر