جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۶۱۰۳۹
سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

فکرشهر: رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج مطالعه صورت گرفته در این مرکز، ارتباطی بین شاخص توده بدنی با سرطان‌های وابسته به هورمون نشان نداد و فقط به نظر می‌رسید که رابطه‌ای بین چاقی و هورمون‌های سه گانه منفی وجود داشته باشد که البته نتایج به لحاظ آماری واضح نبودند و نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، دکتر رامش عمرانی پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحقیقات این مرکز گفت: از آنجایی که مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان مرکز نوپا و تازه تاسیسی است، هنوز در مراحل اولیه است ولی تحقیقات بسیاری در زمینه اداره بیماری‌های خوش خیم مثل ماستیت گرانولوماتوز(یک بیماری خاص التهابی سینه) و درمانهای سرطان پستان مانند مقاومت‌های دارویی و پاسخ‌های درمانی در جریان است اما  یکی از مهمترین اهداف ما غربالگری سرطان پستان است  که مرکز ما با اتصال به  طرح بزرگ کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه تهران توانسته با تربیت پزشکان در جهت تشخیص زودرس بیماری‌های پستان و علل ایجاد آن گام بردارد.  مطالعات کوهورت به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم را بررسی می‌کند.

وی با بیان این که برای رسیدن به درمان‌های جدید سالها تلاش و مطالعات متعدد لازم است تا درمان‌ها، پس از گذراندن فازهای مختلف از جمله فاز حیوانی و بررسی عوارض در انسان به بازار ارائه شود، گفت:  شیوه های جدید ارائه درمان بخصوص تکنیک‌های جراحی در حال اجرا هستند؛ برای مثال در یکی از پژوهش‌های مرکز نشان دادیم که می‌توان با اندازه‌گیری فشار غده لنفاوی نگهبان از درگیری یا عدم درگیر بودن آن در حین عمل مطلع شد و جراحی مناسب تری برای بیمار انجام داد.

عمرانی‌پور درباره تحقیقات مرتبط با دلایل افزایش یا کاهش میزان ابتلا به سرطان پستان گفت: در مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر بسیار روی این موضوع کارشده و نتایج آن منتشر شده اما دلیل خاصی جز تغییر سبک زندگی تا کنون مطرح نشده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره یکی از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان در سال ۱۳۹۶ گفت: طبق مطالعات انجام شده، چاقی یکی از ریسک فاکتورهای سرطان پستان است. از طرفی سرطان پستان با توجه به گیرنده های اختصاصی طبقه بندی می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط شاخص توده بدنی(BMI) با سرطان های پستان بود که دارای گیرنده هورمونی هستند و به سرطانهای پستان هورمون مثبت  (hormone Positive) معروفند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان افزود: نتایج این مطالعه ارتباطی بین شاخص توده بدنی با سرطانهای وابسته به هورمون نشان نداد و فقط به نظر می‌رسید که رابطه ای بین چاقی و هورمونهای سه گانه منفی وجود داشته باشد که البته نتایج به لحاظ آماری واضح نبودند و نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد. نتایج حاصل از این مطالعه که بررسی بین شاخص توده بدنی (BMI) و گیرنده های هورمونی در سرطان پستان" نام دارد در مجله Clinical Cancer Investigation Journal سال ۲۰۱۹ به چاپ رسیده است.

وی درباره یکی دیگر از پژوهش‌های مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان گفت:  در ایران، سن خانمهای مبتلا به سرطان پستان که در مراحل پیشرفته هستند، ۱۰ سال کمتر از کشورهای غربی است. با توجه به افزایش سن ازدواج و از طرفی پایین تر بودن سن سرطان در ایران، بسیاری از خانم‌ها در زمان ابتلا به بیماری هنوز خانواده را تکمیل نکرده اند و تمایل یا احساس نیاز به مادر شدن دارند. جهت درمان بیماران جوان و پیش از سن یائسگی درمانهای سیتوتوکسیک سیستمیک پیشنهاد می شود که عملکرد تخمدان و متعاقب آن باروری را در این خانمها تهدید می کند.

عمرانی پور ادامه داد: مطالعات مختلفی به بررسی هورمون آنتی مولرین(هورمونی که با افزایش سن کاهش می‌یابد) و سایر فاکتورهای مرتبط با ذخیره تخمدانی ازجمله شمارش فولیکولهای تخمدانی(AFC)  در این بیماران پرداخته اند که نتایج مختلفی را گزارش کرده‌اند ولی در این زمینه مطالعه ای در ایران وجود ندارد.

وی در پایان گفت: هدف اصلی ما این است که در بیماران جوان مبتلا به سرطان پستان با بررسی میزان هورمون آنتی مولرین (AMH) قبل از شروع درمان و اندازه گیری آن پس از پایان شیمی درمانی و همچنین دو سال پس از آن، ارزیابی کنیم تا بدانیم چه میزان AMH با انجام شیمی درمانی کاهش یافته و باروری خانم‌های جوان را تهدید می کند تا بدین ترتیب به افرادی که خواهان فرزندآوری در آینده هستند، پیشنهاد فریز تخمک را بدهیم. این مطالعه در حال حاضر در حال انجام است و نتایج آن استخراج نشده است.   

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر