پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۱۱۸۶
جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: قصه پرغصه مطالبات معلمان در کشور پایانی ندارد و این امر لزوم اصلاح ساختار اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش را نشان می‌دهد.

به گزارش «فکرشهر»، تجربیات چند دهه گذشته و وضعیت نامناسب اشتغال کشور  «ورود به آموزش و پرورش؛ معادل استخدام رسمی در آموزش و پرورش» را به یک اصل تبدیل کرده است. آموزش و پرورش به دلایل متعدد که برخی از آنها همچون مهاجرت خارج از اختیار آموزش و پرورش هستند در برخی مناطق و شهرها با کمبود معلم روبر شده است. خالی نگه داشتن کلاس درس در هیچ شرایطی قابل پذیرش نبوده و لذا آموزش و پرورش مجبور بود تحت هر عنوان (حق التدریس، خرید خدمات و...) کلاس‌های درس را پر کند. این رویه علیرغم ممنوعیت‌های مختلف در بیشتر مواقع به عنوان کوتاه‌ترین و ساده ترین راه برای پرکردن کلاس استفاده و سبب شد نگاه بلندمدت به تأمین معلم کمرنگ  و برنامه‌ریزی لازم برای آن صورت نگیرد.

استفاده بیشتراز حق التدریس معلمان موجود، ساماندهی مناسب‌تر نقل و انتقالات معلمان و ممانعت از مأموریت آنها به سایر دستگاه‌ها نیز گزینه دیگری است که در جبران بخش کوچکی از کمبود معلمان تأثیر گذار خواهد بود.

افزایش متناسب حقوق و مزایای معلمان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ایجاد جذابیت حرفه معلمی و جذب افراد شایسته‌تر برای این حرفه است علیرغم نیاز  شدید آموزش و پرورش به معلم هر ساله بخشی از ظرفیت پذیرش و ردیف‌های استخدامی بدون متقاضی می‌ماند. مهمترین دلیل چنین رویدادی، شرایط نامناسب نظام پرداخت و امکانات رفاهی و معیشتی معلمان است.

یکی از مشکلات به ظاهر ساده اما پیچیده، وضعیت آموزش و پرورش در خارگ است؛ جزیره‌ای که سهم شگرفی در صادرات نفت دارد و تاریخ دیرینه‌ای از حیات را تجربه کرده اما با وضعیت نابسامان در حوزه تعلیم و تربیت روبه‌روست.
این قصه تلخ از آنجایی شروع شد که شرکت پایانه های نفتی ایران در خارک ،به ناچار و به دلیل نامه نگاری دستگاهی به مجموعه نفت پس از طی شدن یک پروسه قانونی و اداری، نفت ارائه خدماتش را بر روی اداره آموزش و پرورش به یکباره قطع کرد .
پیش از این نفت برای سالیان متوالی تمام قد در جهت حل مشکلات سیستم آموزشی جزیره خارگ هرآنچه در توان داشت را بکار می‌گرفت و وضعیت پیش آمده خواسته قلبی سیستم نفت در خارک نبوده که این مهم دست پای آنها را برای ادامه و ارائه خدمات بسته است .

یکی از معلمان جزیره خارگ درباره قطع خدمات به معلمان گفت: تفاوت حقوق معلمان در جزیره خارگ با معلمان دیگر مناطق که نسبت به خارک از شرایط  بسیار بهتری برخوردار هستند، بسیار ناچیز است.

وی گفت: معلمان یکی از اقشاری هستند که باید فارغ از هرگونه استرس بوده و از لحاظ فکری آسایش و آرامش داشته باشند ،این در حالیست که پس از قطع خدمات به معلمین مثل استراحتگاه ، غذا ، بوکینگ شناور و غیره موضوعی که همیشه برای جامعه آموزشی خارک حائز اهمیت بوده، عدم پرداخت و قطع حق مناطق جنگی بوده که با پرداخت این مزایا هزینه قابل توجهی به دریافتی این قشر اضافه می شود که قطعا می توان گفت یکی از عوامل موثر و بازدارنده نسبت به انتقالی های پی در پی از خارک به شهرهای دیگر همین حق جنگی بوده است که چندین سال است بی نتیجه به حال خود رها شده است.

وی اضافه کرد: در کنار مسائل مالی، بُعد روانی این مساله را نیز در نظر بگیرید، ماه‌های متوالی شرایط رفتن به مرخصی و دیدن خانواده‌هایمان را نداریم و حالا با قطع خدمات، ماندن در خارگ به هیچ وجه الزامی ندارد. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، دیگر کسی رغبتی به خدمت در خارگ ندارد و اغلب معلمان انتقالی خود را می‌گیرند و می‌روند. 

مشکل رفت و آمد فرهنگیان خارگ برطرف شد

با این حال پس از روی کار آمدن حسینی سرپرست جدید اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در نشستی که تیر ماه سال جاری  با مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران داشتند، گفت: بوکینک فرهنگیان جزیره خارگ و همچنین تامین وعده غذایی فرهنگیان با توجه به قول مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران برای فرهنگیان جزیره برقرار شد.
حسینی یادآور شد: تامین دغدغه های فرهنگیان در جزیره و همچنین ایجاد محرک های تشویقی در ماندگاری معلمان جزیره اثربخش خواهد بود.

۹ نیروی بومی در سال تحصیلی جدید جذب شدند

رضا برمک گفت: تمام تلاش آموزش و پرورش بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز بوده است و علاوه بر جذب نیروهای رسمی جدید الاستخدام که سهمیه خارگ بوده اند با تلاش و پیگیری مستمر این اداره بر اساس نیاز و اولویت و بر اساس امتیاز بندی، تعداد ۹ نفر از متقاضیان بومی و واجد شرایط که دارای مدرک تحصیلی مرتبط بوده اند به صورت خرید خدمات جذب شده اند تا نیاز به نیروی انسانی به صورت کامل مرتفع گردد.

وی افزود: در حوزه کمبود نیروی انسانی با مشکلات فراوانی باتوجه به شرایط و امکانات موجود مواجه هستیم و در دو پست کمبود نیروی انسانی داریم (ادبیات مرد و مشاوره مرد) در بحث معلمان رفع مشکلاتی از قبیل بوکینگ کشتی تعمیر منازل فرهنگیان و برقراری خدمات اجتماعی و تخصیص حداقل ۶ منزل سازمانی به معلمان ورودی به منطقه که فاقد منزل سازمانی هستند از خواسته های به حق قشر فرهنگی جزیره می باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش خارگ گفت: بارها جلساتی برای رفع مشکلات معلمین برگزار شد تا به این واسطه شرایط مطلوب تری برای آنها فراهم گردد و حتی قبلا مقرر شد، از ابتدای مهر ماه معلمین بصورت بوکینگ تردد نمایند که این اتفاق تا به این لحظه محقق نشده است. 
آقای برمک اضافه کرد،هیچ  تغییری صورت نگرفته و برخی از مشکلات معلمین پابرجا می باشد تا جایی که در چند روز پیش یکی از معلمین در بوشهر بدلیل نداشتن بلیط شناور موفق به حضور در خارک نشده اند .
 
وی نسبت به مشکلات معلمین بسیار ابراز نگرانی کردند و با توجه به برگزاری جلسات متعدد، قول و وعده های داده شده اما هنوز مشکلاتی پابرجا هستند.

در نهایت برمک گفت: رایزنی ها برای رفع مشکل مدیریت مدرسه شریعتی ادامه دارد، امیدواریم با تعامل،  مدیر مدرسه فوق را برای یک سال دیگر در کنار خود داشته باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر