سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۱۲۵۳
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

فکرشهر: دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با تاکید بر اینکه رفتار وزارت علوم در برخورد با زیرنظام‌های آموزشی تبعیض‌آمیز است، گفت: اگر این قانون است که پذیرش دانشجو در تمامی زیرنظام‌ها باید از کانال سازمان سنجش انجام شود، گردن ما از مو باریکتر است و به این قانون پایبندیم؛ اما نکته قابل توجه این است که چرا این قانون برای برخی زیرنظام‌ها که قدرت، ثروت و امکانات دارند اجرا نمی‌شود.

 به گزارش فکرشهر، علی آهومنش در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، با انتقاد از عدم شفاف سازی وزارت علوم در شیوه پذیرش دانشجو برای سال جاری، اظهار کرد: امسال برای اولین بار اعلام شدکه ۸۵ درصد از داوطلبان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌توانند بدون کنکور وارد این مراکز شوند و تنها ۱۵ درصد پذیرش‌ها از طریق کنکور انجام شد، البته این اقدام وزارت علوم کاملا در چارچوب قانون اتفاق افتاده چرا که مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که کنکور باید حذف شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی بلافاصله درخواست کرد که روش پذیرش دانشجو از طریق فوق برای مردم توجیه شود تا داوطلبان بتوانند انتخاب خوبی داشته باشند و مشکلی در این زمنیه ایجاد نشود. در واقع ایراد پذیرش دانشجو از شیوه ذکر شده این بود که وزارت علوم عنوان نکرده بود که مدرک تحصیلی ۸۵ درصد داوطلبان که قرار است بدون کنکور وارد دانشگاه شوند هیچ تفاوتی با مدارک ۱۵ درصد داوطلبانی که از طریق کنکور ورود پیدا می‌کنند، ندارد و در مدرک ذکر نمی‌شود که داوطلب با کنکور یا بدون کنکور وارد دانشگاه شده است.

به گفته دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی، عدم اطلاع رسانی دقیق وزارت علوم در مورد پذیرش دانشجو از شیوه فوق موجب شد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب خواستار ورود به دانشگاه‌ها از طریق کانال کنکور باشند؛ بطوریکه تا زمانی که کنکور برگزار می‌شد حدود ۲۰ هزار داوطلب متقاضی ورود به دانشگاه‌ها به شیوه بدون آزمون شدند و البته بعد از اعلام نتایج کنکور آمار داوطلبان افزایش پیدا کرد اما اگر شفافیت دقیق در پذیرش وجود داشت داوطلبان زیادی شیوه بدون کنکور را انتخاب می‌کردند.

آهومنش همچنین خاطر نشان کرد: باید یک دفترچه برای ورود به داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در سال جاری منتشر می‌شد اما سازمان سنجش آموزش کشور، ۲ دفترچه منتشر کرد. این اقدام علاوه بر ایجاد گمراهی در خانواده‌ها، متقاضیان ورود از طریق کنکور و همچنین داوطلبان پذیرش بدون آزمون را از یکدیگر متمایز کرد ضمن اینکه انتشار دو دفترچه، این ابهام را ایجاد کرد که کسانی که به شیوه دفترچه با آزمون رشته انتخاب می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردارند و مدرک دریافتی آنها نیز اعتبار بیشتری دارد.

وی ادامه داد: ما بیشتر از ۱۰ نامه به سازمان سنجش آموزش کشور و ۲ نامه نیز به وزیر علوم ارسال کردیم تا با اطلاع رسانی دقیق، شفافیت بیشتری در شیوه پذیرش ایجاد شود و اعلام شود بین شیوه پذیرش دانشجو از طریق آزمون یا بدون آزمون تفاوتی وجود ندارد که متاسفانه توجهی به این امر صورت نگرفت.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی خاطر نشان کرد: شورای سنجش و پذیرش در مصوبه خود تاکید کرده است که دانشگاه‌ها باید خودشان اعلام کنند که درچه رشته‌ای  با آزمون و در چه رشته‌ای بدون آزمون دانشجو جذب می‌کنند. اما سازمان سنجش این موضوع را نادیده گرفت و رأسا تصمیم گرفت که در کدام رشته‌ها بدون کنکور و کدام رشته‌ها نیز با کنکور دانشجو پذیرش کند. نتیجه این امر باعث شد در برخی موسسات غیرانتفاعی که در سطح یک قرار داشتند در هیچ رشته‌ای پذیرش بدون آزمون نداشته باشیم.

آهومنش از زمان اعلام نتایج پذیرش‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها انتقاد کرد و خاطر نشان کرد: وزارت علوم در پذیرش دانشجو ابتدا به سراغ کسانی رفت که متقاضی ورود به دانشگاه‌ها از طریق کنکور بودند. در نتیجه با توجه به اعلام نتایج کنکور در نیمه شهریور؛ فرصت انتخاب رشته و ثبت نام برای متقاضیان بدون کنکور محدود شد همچنان که نتایج نهایی این داطلبان ۱۴ مهر اعلام می شود و داوطلبان با تاخیر در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.

وی از حذف برخی کدرشته‌های مراکز غیرانتفاعی در پذیرش بدون آزمون انتقاد کرد و افزود: دفترچه پذیرش دانشجو به شیوه کنکور به صورت چاپ کاغذی منتشر شده است اما دفترچه پذیرش بدون کنکور به صورت الکترونیکی بر روی سایت سنجش قرار دارد در این دفترچه الکترونیکی تعداد زیادی از کد رشته‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی حذف شده است که من معتقدم احتمالا این اقدام با غرض ورزی صورت گرفته اگر چه وزارت علوم اعلام کرد این اتفاق اشتباهی پیش آمده است.

آهومنش تاکید کرد: وزارت علوم برای حذف کدرشته‌های مراکز غیرانتفاعی اطلاعیه‌ای صادر کرد در حالی که هیچ توجهی به این اطلاعیه‌ها صورت نمی‌گیرد. در نتیجه داوطلبان متقاضی این رشته‌ها به دانشگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه آزاد گرایش یافته‌اند و مراکز غیرانتفاعی نیز از این جهت بسیار متضرر شده اند.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی همچنین تاکید کرد: وزارت علوم اعلام کرده است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید فقط و فقط در رشته هایی که این وزارتخانه مجوز آن صادر کرده است دانشجو پذیرش کنند در صورتی که این محدودیت برای دانشگاه‌های رقیب وجود ندارد و آنها در هر زمان و در هر نقطه‌ای از کشور می‌توانند برای تمامی مقاطع تحصیلی ثبت نام انجام بدهند حتی اگر فردی مثلا در هنرستان درس خوانده باشد و مدرک هنرستان هم کسب کند می‌تواند رشته حقوق و یا هوافضا را انتخاب کند اما این شرایط برای مراکز غیر انتفاعی در نظر گرفته نشده است.

آهومنش همچنین از اعمال محدودیت برای برخی دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت انتقاد کرد و گفت: دانشگاه‌های غیرانتفاعی فقط در یک دوره زمانی خاص می‌توانند دانشجویان خود را ثبت نام کنند اما حرف ما این است اگر قرار است دانشگاهی در کشور برای داوطلبان ورود به شیوه بدون کنکور ثبت نامی انجام بدهد این مجوز برای همه مراکز داده شود. سازمان سنجش اطلاعیه داده است که تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد در رشته‌هایی که ظرفیت آن پر نشده است برخلاف قانون است و ما به رسمیت نمی‌شناسم اما دانشگاه آزاد هیچ توجهی به این اطلاعیه نمی‌کند و پذیرش دانشجو را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تبعیض وزارت علوم در برخورد با زیرنظام‌های آموزشی آشکار است و هیچ توجهی هم به اعتراض ما صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: براساس قانون قرار بود پذیرش دانشجو فقط از طریق سازمان سنجش اتفاق بیفتد، این در حالی است که دانشگاه‌ آزاد می‌تواند خارج از این چارچوب دانشجو پذیرش کند. اما مراکز غیرانتفاعی این امکان را ندارند و حرف ما این است اگر این قانون وجود دارد، برای همه مراکز لازم الاجرا باشد. چرا که ما در برابر قانون گردنمان از مو باریکتر است اما نمی‌شود کسانی که توانایی، قدرت، ثروت، امکانات و تریبون دارند قانون را اجرا نکنند اما قانون فقط برای مراکز فقیر و بدبخت لازم الاجرا باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر