پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ نکته ای برای اولیای دانش آموزان
فکرشهر ـ حدیث موسوی*: تحقیقات نشان داده كه بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی دانش آموز مانند دیابت، افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، افزایش چربی خون و... به نحوه تغذیه وی در دوران مدرسه مرتبط است؛ بنابراین داشتن رژیم مناسب در دوران کودکی مدرسه می تواند از بروز و یا شدت این بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری كند...
کد خبر: ۶۱۳۱۲
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹

فکرشهر ـ حدیث موسوی*: تحقیقات نشان داده كه بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی دانش آموز مانند دیابت، افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، افزایش چربی خون و... به نحوه تغذیه وی در دوران مدرسه مرتبط است؛ بنابراین داشتن رژیم مناسب در دوران کودکی مدرسه می تواند از بروز و یا شدت این بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری كند.

یکی از وعده های غذایی مهم که کم تر به آن اهمیت داده می شود، صبحانه است؛ صبحانه به دلایلی از جمله خاصیت آرام بخشی در ابتدای روز و رفع گرسنگی و عطش سلول های بدن به خصوص سلول های مغز، تنظیم قند خون و تاثیر مستقیم آن بر وزن بدن و...،  مهم ترین وعده غذایی محسوب می شود؛ همچنین برای تهیه صبحانه مناسب، باید از مواد غذایی که حداقل 20 درصد از انرژی روزانه را فراهم می نمایند، استفاده شود.

این روزها در کشور ما، اغلب به دلیل شاغل بودن والدین و عدم آشنایی با مصرف این وعده غذایی، از خوردن آن صرف نظر می شود. دانش آموزانی که دارای سوء تغذیه هستند، از دقت و تمرکز کمتری برخودارند و افت تحصیلی قابل توجهی داشته اند. به طور مثال، بچه هایی که صبحانه نمی خورند، درصد یادگیریشان کمتر است یا افزایش وزن در کودکانی که صبحانه نمی خورند، بیشتر است. بعد از 8 ساعت خواب و نرسیدن هیچ ماده غذایی به بدن، باید دانش آموزان از غذاهایی مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و كره و مربا همراه با یك لیوان شیر همچنین فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی و خوراك لوبیا به عنوان صبحانه استفاده کنند.

اما در سایه رژیم غذایی دانش آموزان، یک مساله زیست محیطی هم بسیار با اهمیت است، مساله ای که به طور اجمالی به آن می پردازیم .

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی مردم، میزان تولید آلاینده های زیستی نیز افزایش یافته است. یکی از این آلاینده های زیستی، کیسه های پلاستیکی است. با توجه به مطالعات اخیر، مواد پلاستیکی بنا به شرایط جوی، بیش از نیم میلیون سال طول می کشد تا به صورت کامل بازیافت شده و جذب محیط شوند. مواد پلاستیکی علاوه بر مواد شیمیایی که در ساختار آن ها به کار رفته، باعث آلودگی محیط زیست نیز می شوند. همچنین بسیاری از حیوانات به هنگام جست وجوی غذا در طبیعت، این مواد را با غذا اشتباه می گیرند که عموما باعث مرگ آنها می شود.

از نظر زیست محیطی، در مدارس اگر دانش آموزان برای حمل تغذیه مورد استفاده به جای کیسه های پلاستیکی از کیسه های  پارچه ای استفاده کنند، در سال به ازای هر دانش آموز حداقل از مصرف 176 عدد پلاستیک جلوگیری می شود.

استفاده از کیسه پارچه ای بازیافت پذیر، علاوه بر مزایای زیست محیطی، مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:
ـ چندبار مصرف بودن
ـ جلوه مناسب تر نسبت به کیسه های پلاستیکی
ـ مقاومت بیشتر

با توجه به موارد گفته شده، علاوه بر ضرورت خوردن صبحانه در فرزندان، به ظرف مورد استفاده برای تغذیه دانش آموزان هم به دلیل اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست باید توجه کرد.

*کارشناس ارشد صنایع غذایی ـ عضو انجمن زمین پاک دشتستان
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر