جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۱۳۲۹
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: اسیران ایرانی دوران دفاع مقدس با وجود اینکه بیشتر در رده سنی ۱۴سال به بالا بودند و هیچ تجربه زیست اجتماعی اما در مدت اسارت خود این تجربه را کسب کردند و توانستند این دوران را با قدرت پشت سر بگذارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر روز دوشنبه در همایش عصر خاطره با عنوان " مهارت در اسارت"  گفت: اسیران ایرانی توانستند درمدتی که با هم هستند مدلی از زیست اجتماعی کارآمد را با هدف سلامت زندگی کردن خلق کنند به نحوی که وقتی خبر آزادی آنها می‌آمد دلشان نمی‌خواست از هم جدا شوند در حالی که در جنگ‌ها و کشورهای دیگر تمام اسیران طرح‌های مختلف فرار را آزمایش می کردند.

مجید خورشیدی افزود: با وجود همه سختی‌ها اسیران ایرانی در اردوگاه‌های رژیم بعث صدام توانستند با بهترین مهارت که همان زیست اجتماعی بود سال‌هایی را برای خود رقم زدند.

وی با انتقاد از برخی فیلم‌های در مورد آزادگان و اسیران ایرانی زندانی در اردوگاه های عراق ساخته شده اظهارداشت: فرار ازاردوگاه‌های عراقی غیر ممکن بود و فیلم‌هایی که تاکنون در این زمینه ساخته شده را باید دور ریخت زیرا هرچیزی که تاکنون در این باره ساخته شده در حق اسیران ظلم شده و اسارت را به ابتذال کشیدند هیچ یک از این آثار نتوانستند اسارت را به معنی و مفهوم واقعی نشان دهند.

خورشیدی بیان کرد: با توجه به اینکه عراقی‌ها لایه‌های مختلفی از امنیت را اندیشیده بودند فکر فرار امکان نداشت و بیشتر اسیران ایرانی که در رده سنی نوجوانان بودند بیشتر آنها با تلاش خود در پایان دوره اسارت  به ۳ تا ۴ زبان مسلط شدند.

وی تاکید کرد: اسیران ایرانی در مدت اسارت خود مهارت تولید لوازم زیست را فراگرفته بودند و ابتکار و خلاقیت توانسته بودند از امکانات بسیار محدودی که در اختیار داشتند وسایل مورد نیاز را تهیه کنند.

خورشیدی گفت: بیشتر کسانی که در جنگ ها اسیر می‌شوند آسیب دیده روانی هستند و به ندرت تجربه شده اسیرانی که آزاد می‌شوند و انسان خودساخته‌ای شوند که نه تنها ضربه‌های روحی آنها را نابود نکرده بلکه برای جامعه خود هم مفید باشند اما اسیران ایرانی با وجود همه سختی‌ها توانستند این مرحله از زندگی خود را با سربلندی پشت سربگذارند.

وی تاکید کرد: اسیران ایرانی ثابت کردند انسان می‌تواند بدترین شرایط زندگی را به بهترین صورت برای خود تغییر دهد و جامعه باید از این الگوهای بلند مهارت بهره‌مند شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر