پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: وقتی بحث صنعت توریسم و جاذبه های گردشگری به میان می آید، نام شهرهایی مانند یزد، اصفهان و شیراز و... در ذهن تداعی می شود؛ اما قابلیت های گردشگری جزیره خارگ، با قدمت چند هزار ساله، کمتر از این شهرها نیست، قدمت بنای «بقعه امامزاده میر محمد حنفیه» که به  تاریخ سال ۷۳۸ ه.ق و مربوط به حكمرانی سلسله سلجوقيان در ايران اشاره دارد، خود گویای همه چیز است...
کد خبر: ۶۱۴۱۴
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: وقتی بحث صنعت توریسم و جاذبه های گردشگری به میان می آید، نام شهرهایی مانند یزد، اصفهان و شیراز و... در ذهن تداعی می شود؛ اما قابلیت های گردشگری جزیره خارگ، با قدمت چند هزار ساله، کمتر از این شهرها نیست، قدمت بنای «بقعه امامزاده میر محمد حنفیه» که به  تاریخ سال ۷۳۸ ه.ق و مربوط به حكمرانی سلسله سلجوقيان در ايران اشاره دارد، خود گویای همه چیز است. 

یکی از شهروندان خارگ در این باره به «فکرشهر» گفت: از دیرباز در زمینه میراث فرهنگی مشکلاتی در خارگ وجود داشته و بنحوی میراث فرهنگی و تاریخی خارگ فراموش شده است؛ هرچند با روی کار آمدن نماینده افتخاری میراث به نسبت گذشته اقداماتی در حال انجام است، اما خواسته ما مردم، پیگیری جدی نماینده افتخاری میراث فرهنگی است.

وی اضافه کرد: البته متوجه هستیم یک نفر به تنهایی پاسخگوی مشکلات در این زمینه نیست و باید حمایت و همکاری هایی صورت گیرد.

نگهداری از آثار باستانی خارگ مطالبه جدی اهالی جزیره است

 بخشدار ویژه خارگ در این باره گفت: میراث تاریخی و فرهنگی جزیره خارگ قدمتی بسیار دیرینه دارد، خارگ و بومیان خارگی از دیرباز محافظان این جزیره مهم و تاثیرگذار برای ایران بوده اند.

رضایی افزود: یکی از دغدغه های اصلی دولت و اهالی شریف خارگ حفظ و نگهداری آثار تاریخی و باورهای بومی و فرهنگی این جزیره کهن است. خواست اهالی شریف خارگ و خواست دولت نگهداری از آثار باستانی این جزیره کهن است که واقعا این خواسته به حق است و رایزنی هایی هم در این زمینه با اداره کل مربوطه صورت گرفته است و عزم دولت در حوزه میراث فرهنگی نگه داشت و حراست از این آثار غنی است.

وی با تاکید بر این که نگهداری از آثار باستانی خارگ مطالبه جدی اهالی جزیره است، به جایگاه معنوی و قدمت تاریخی «بقعه میرمحمد» اشار کرد و لزوم ورود جدی و مفید متولیان امر ـ اوقاف و میراث ـ را خواستار شد و افزود: نماینده میراث فرهنگی و گردشگری در خارگ ـ علی جوکارـ از نیروهای  بومی جزیره و از طرف ما هم  نماینده برای پیگیری، انجام و پیشبرد مرمت آثار تاریخی و باستانی هستند.

 

هزینه کردن برای مرمت بناهای تاریخی سرمایه گذاری قابل اطمینانی است

نماینده میراث فرهنگی و گردشگری در خارگ در گفت وگو با «فکرشهر» اظهار داشت: جزیره خارگ با پیشنیه کهن و از تمدن‌های اولیه ایران زمین بوده است که در این راستا تقویت بحث گردشگری و دیده شدن جنبه‌های تاریخی و فرهنگی این جزیره در دستور کار قرار گرفته است.

علی جوکار اضافه کرد: الویت بندی و همکاری های مستمر بخشداری ویژه خارگ، در نهایت منجر به ورود جدی تر مسوولین میراث فرهنگی و گردشگری استان شد.

وی اظهارداشت: هزینه کردن برای مرمت بناهای تاریخی، سرمایه گذاری قابل اطمینانی است که در این راستا مرمت و زنده نگاه داشتن بنای تاریخی «بقعه امامزاده میر محمد حنفیه»، بیش از پیش احساس می شود.

اوقاف و میراث فرهنگی گردشگری در جزیره خارگ دست به کار شد

نماینده میراث فرهنگی و گردشگری در خارگ گفت: باتوجه به حساسیت و اهمیت موضوع، روز دوشنبه  ـ۸ مهرماه ـ آقای غلامی ـ معاون عمرانی اوقاف استان ـ به همراه مهندس چمکوری ـ متخصص مرمت بناهای تاریخی میراث فرهنگی ـ سفری به جزیره خارگ داشتند تا از نزدیک اقدامات و برآورد نحوه ی کار مرمت بنای میرمحمد انجام شود.

جوکار ادامه داد: پس از بررسی و برآورد هزینه در نهایت، مبلغ ۷۰۰ میلیون رالو از طرف اوقاف استان در حال حاضر تخصیص داده شد است که البته، با توجه به برآورد متخصص مرمت بناهای تاریخی میراث فرهنگی، برای تعمیرات و مرمت کلی بنای فوق  مبلغی حدود ۴ میلیارد ریال نیاز است.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم همچنان با حمایت بخشداری ویژه و همیاری مجموعه نفت در جزیره مبلغ مورد نیاز تامین شود تا برای بقعه امامزاده میرمحمد که جایگاه مذهبی تاریخی در بین مردم داشته، مرمت کلی انجام و این بنا، پابرجا بماند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر