پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
نشنال اینترست:
فکرشهر: همه کارشناسان نظامی به این واقعیت مهم اشاره کرده اند که جنگ زمینی در آسیا پرهزینه و بی فایده خواهد بود. سرزمین‌های وسیع و صعب العبور به مدافعان اجازه می‌دهند که به راحتی از خاک خود در مقابل مهاجمان خارجی دفاع کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران یک چهارم آمریکا جمعیت دارد و هفدهمین کشور وسیع دنیا محسوب می‌شود. حتی بزرگترین ارتش‌های مدرن نیز کار دشواری برای اشغال کردن این کشور خواهند داشت...
کد خبر: ۶۱۵۲۱
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: نشنال اینترست نوشت: همه کارشناسان نظامی به این واقعیت مهم اشاره کرده اند که جنگ زمینی در آسیا پرهزینه و بی فایده خواهد بود. سرزمین‌های وسیع و صعب العبور به مدافعان اجازه می‌دهند که به راحتی از خاک خود در مقابل مهاجمان خارجی دفاع کنند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران یک چهارم آمریکا جمعیت دارد و هفدهمین کشور وسیع دنیا محسوب می‌شود. حتی بزرگترین ارتش‌های مدرن نیز کار دشواری برای اشغال کردن این کشور خواهند داشت. اما در مورد عملیات‌های آبی-خاکی علیه اهداف مشخص در خط ساحلی ایران چه می‌توان گفت؟ البته آمریکا به هیچ وجه در آستانه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی قرار ندارد. اما بهتر است مردم از این موضوع آگاه باشند که پنتاگون چه ابزار‌هایی برای انجام چنین حمله‌ای در اختیار خواهد داشت. همان طور که در گذشته در وبگاه خود اشاره کرده ایم، ایران خط ساحلی طولانی دارد. خط ساحلی جنوبی این کشور از مجموع سواحل ایالت‌های کالیفرنیا، ارگون و واشنگتن طولانی‌تر است. ایران می‌تواند از مرز دریایی طولانی خود برای تسلط بر آب‌های خلیج فارس استفاده کند.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تفنگداران دریایی آمریکا برای انجام طیف گسترده‌ای از عملیات‌ها شامل عملیات نجات خلبان و پرسنل جنگنده و همچنین حملات آبی-خاکی آموزش دیده اند. اما نیرو‌های دریایی آمریکا به طور ویژه تخصص بالایی در انجام حملات آبی-خاکی دارند. در این نوع عملیات از یک نیروی زمینی کوچک به منظور اشغال منطقه‌ای برای مدت کوتاه استفاده می‌شود. سپس تفنگداران آمریکایی بعد از انجام ماموریت خود بلافاصله محل را ترک می‌کنند.

در صورتی که در ماه‌های آینده تنش با ایران افزایش پیدا کند، یکی از گزینه‌های ارتش آمریکا حمله به تاسیسات نظامی ایران در امتداد خطوط ساحلی خلیج فارس خواهد بود. ایران تعداد زیادی پایگاه نظامی در خطوط ساحلی خود دارد که متعلق به نیروی دریایی ارتش و همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران هستند. به طور معمول نیرو‌های ارتش در بخش شرقی تنگه هرمز حضور دارند و نیرو‌های سپاه نیز بخش غربی تنگه را نظارت می‌کنند. نیروی دریایی ارتش کشتی‌های بزرگ‌تر و توانمندتری در اختیار دارد. نیرو‌های دریایی سپاه بیشتر از قایق‌های تندرو کوچک استفاده می‌کنند.

ارتش آمریکا می‌تواند از عملیات آبی-خاکی برای هدف قرار دادن یک جزیره، سکوی نفتی یا تاسیسات نظامی بهره بگیرد. نیرو‌های آمریکایی در چنین علمیاتی احتمالا اهدافی را انتخاب خواهند کرد که در گذشته دست به اقداماتی همچون جایگزاری مین‌های دریایی و توقیف کشتی‌های تجاری زده اند. نیرو‌های سپاه پاسداران در گذشته بیشتر رفتار تهاجمی از خود نمایش داده اند و به همین خاطر احتمال هدف قرار گرفتن آن‌ها بالاتر خواهد بود.

ارتش آمریکا در چنین عملیاتی از کشتی‌های جنگی آبی-خاکی و ناو‌ها استفاده خواهد کرد. به طور کلی، بیش از ۱۶ هزار تفنگدار و ملوان آمریکایی در چنین عملیاتی شرکت خواهند کرد. ناو‌ها و کشتی‌های آمریکا وظیفه انتقال گردان پیاده نظام و همچنین تجهیزات نظامی، ارتباطاتی، پزشکی و لجستیکی را بر عهده خواهد داشت.

این عملیات با خنثی سازی سیستم‌های دفاع هوایی شروع خواهد شد. موشکی‌های کروز تام هاوک به سامانه‌های دفاعی و همچنین مراکز فرمان و کنترل دشمن شلیک می‌کنند. اخیرا تفنگداران دریایی آمریکا برای کار با سیستم پرتاب راکت چندگانه هدایت شده آموزش دیده اند. جنگنده‌های اف-۳۵ نیز می‌توانند برای هدف قرار دادن پایگاه‌های دشمن از فواصل دور استفاده شوند.

در ادامه شاهد شروع عملیات تهاجم زمینی خواهیم بود. گردان تفنگداران دریایی با حمایت بالگرد‌های AH-۱z و MV-۲۲ به هدف حمله می‌کنند. این نیرو‌ها در ادامه با کمک کشتی‌های آبی-خاکی و هاورکرفت LCAC وارد خاک دشمن می‌شوند. تفنگداران آمریکایی بعد از مدتی مشخص محل را ترک خواهند کرد.

بدون شک یک حمله آبی-خاکی عملیات بسیار خطرناکی خواهد بود. تفنگداران آمریکایی در معرض تسلیحات دفاع هوایی، موشک‌های ضد کشتی و مین‌های دریایی قرار خواهند داشت. حمله و اشغال خاک ایران اقدام بسیار تحریک آمیزی خواهد بود. هنوز نیازی برای انجام چنین عملیاتی احساس نشده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر