جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ در معارفه مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر مطرح شد؛
فکرشهر: معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر استقرار صنایع با مصرف آب بالا در ساحل استان بوشهر، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب استان بوشهر هدررفت ۴۰ درصدی آب است که مشکلاتی را در حوزه تامین آب ایجاد کرده است...
کد خبر: ۶۱۵۲۴
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳

فکرشهر: معاون آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر استقرار صنایع با مصرف آب بالا در ساحل استان بوشهر، گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب استان بوشهر هدررفت ۴۰ درصدی آب است که مشکلاتی را در حوزه تامین آب ایجاد کرده است.

به گزارش فکرشهر، قاسم تقی‌زاده خامسی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه افزایشی در قیمت آب نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی، هفت درصد در حوزه آب شرب و سه درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود و این در حالی که میزان اشتغال صنعت ۲۰ برابر بخش کشاورزی است.

وی به مرزهای طولانی استان بوشهر با خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این شرایط، صنایعی که مصرف آب بالایی دارند می‌تواند در سطح استان بوشهر مستقر شوند تا آب مورد نیاز آنها تامین شود و استاندار نیز باید این نکته را در رایزنی ها و گفت و گو های خود در سطح کشور بیان کند.

قاسم تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه در راستای تامین آب مورد نیاز در استان بوشهر تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است، بیان کرد: به دلیل ساحلی بودن، بخش عمده آب شرب بوشهر باید از منابع خودش تامین شود .

وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی در نقاط مختلف کشور افزود: خوشبختانه مطابق پیش‌بینی‌ها در پاییز بارندگی مناسب است اما مردم باید مدیریت مصرف را در نظر بگیرند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، اظهار داشت: در کشور خشک و نیمه خشکی هستیم که به مدت دو سال مستمر خشکسالی داشته‌ایم و باید مدیریت سیلاب انجام شود.

تقی زاده هدف انتخاب و برنامه اول مدیرعامل جدید آب منطقه ای بوشهر را آشنایی با مسائل و اتمام هرچه سریع تر پنج سد و آبشیرین کن های استان بوشهر دانست.

استاندار بوشهر گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان، بوشهر را به صندوق ذخیره جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده و وزارتخانه‌های مختلف باید به میزان تاثیرگذاری این استان در اقتصاد ملی به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

عبدالکریم گراوند افزود: در سفر اسفند ماه پارسال رئیس‌جمهوری، ۲هزار و ۵۴میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافت که از این میزان تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است و تزریق این میزان اعتبار کمک خوبی به استان در زمینه اجرای پروژه‌های آبرسانی است.

وی یادآور شد: در گذشته کسی تنش آبی این استان را باور نداشت اما با وجود اینکه از دیلم تا عسلویه به عنوان مناطق شمالی و جنوبی این استان با مشکل تامین آب روبرو بوده ایم با تلاش‌های صورت گرفته امسال در این بخش ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت تا شاهد تنش ها و مشکلات تابستان سال قبل نباشیم هر چند در شهرها تنش آبی در تابستان امسال کاهش یافت اما در روستاهای ساحلی استان مردم در خصوص تامین آب با مشکلاتی روبه‌رو بودند و مشکلات استان بیش از این اعتبار است.

گراوند اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت مجاورت استان بوشهر با خلیج فارس باید ۴۰ درصد از نیازهای آبی استان از این منبع مهم تامین شود که با تلاش‌های صورت گرفته این نگاه امروز در وزارت نیرو به وجود آمده است.

استاندار بوشهر افزود: امروز این اصل در وزارت نیرو پذیرفته شده است که امکان تامین آب به شیوه کنونی در استان وجود ندارد و استفاده از این ظرفیت عظیم خدادادی تنها راه حل برای برطرف کردن مشکل تامین آب در استان بوشهر است.

وی با بیان اینکه تلاش شده براساس پدافند غیرعامل در همه شهرستان‌های استان در بخش آبشیرین‌کن ظرفیت‌سازی شود تا به این وسیله مشکل تامین آب در استان برزمین باقی نماند، افزود: در زمان حاضر آبشیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر در حال کار است و انتظار می‌رود به‌زودی عملیات اجرایی آبشیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعبی برازجان نیز آغاز شود. 

وی ادامه داد: بوشهر تنها مرکز استانی است که با وجود همسایگی با خلیج فارس اما آب در آن حتی در زمستان نیز نوبت‌بندی است و با اجرای طرح‌های مناسب انتظار می‌رود  به زودی جیره‌بندی در مرکز استان جمع شود.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت:در سال ۹۲، طرحی شامل ۴ طرح آب رسانی و ایجاد ۵ سد محزنی در دستور کار قرار دادم که از چهار طرح آب رسانی به دلایلی که در حوزه خارج از استان قرار داشت فقط یک طرح آب‌رسانی انجام شد اما در خصوص ۵ سد مخزنی هم اکنون چهار سد آن در مراحل ساخت قرار دارد.

شاپور رجایی افزود: در مجموع از ۳۲ طرحی که استان‌ها به وزارت نیرو  معرفی کردند ۵ طرح مصوب شد که از این بین ۲ سد که مربوط به استان بوشهر بود به تصویب رسید.

رجایی تاکید کرد: یکی از دلایل مقابله مردم با اجرای طرح نخلستان در شهرستان دشتستان اعتماد نداشتن مردم به کارشناسی‌های ماست که برای کسب اعتماد مردم باید این نوع کارشناسی‌ها به مردم اثبات شود.

وی بیان کرد: وقتی طرح اصلاح و تغییر شیوه آبیاری نخیلات در دشتستان در قالب طرح نخلستان مطرح شد تعدادی از نخلداران این شهرستان اعلام کردند بجای اصلاح شوه آبیاری، آقای رجایی را عوض کنید و شاید علت این نوع پافشاری و ایستادگی مردم بر این موضوع این بوده که ما نتوانستیم به درستی و به شکل علمی تخصصی آنها را قانع کنیم که با اصلاح شیوه آبیاری، محصول آنها با کیفیت‌تر و و بهره‌وری بیشتر می‌شود.

رجایی گفت: هر جا مشکلی به نام بی‌آبی و کم‌آبی در استان بوشهر وجود دارد به دلیل بی‌برنامگی ما مسئولان بوده است هر چند عادت داریم گناه آن را به گردن خشکسالی بیاندازیم در حالی که اقلیم استان بوشهر گرم و کم بارش است و نباید اگر سالی باران کم بارید بگوییم کم آبی داریم.

در این مراسم علی محمدی به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر معرفی و از خدمات شاپور رجایی و حسین باشی‌زادگان تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر