پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۱۸۱۲
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵

فکرشهر: بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی استان بوشهر کنترل شده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در همایش گرامیداشت روز ملی مزرعه با محوریت (مدیریت بهینه پرورش میگو)  در بوشهرگفت: بیماری  لکه سفید یکی از بیماری ها با منشا ویروسی است  که در دهه 80موجب بروز تلفات و خسارات بسیاری به مزارع شد .

محمود بهمنی افزود:این بیماری هم اکنون کنترل شده است و به نظر می رسد مدیریت پرورش یکی از مهمترین عواملی است که می تواند در صنعت پرورش میگوهم در تولید لارو و هم در مولدین موجب کنترل بیماری لکه سفید شود .

وی گفت: در پژوهشکده میگوی کشور در چند سال نخستین مرکز اس پی اف (میگوهای با سلامت بالا یا عاری از بیماری) راه اندازی شده که سالانه حدود چهار هزار جفت مولد میگو تولید می‌شود که این میزان ۱۰ درصد نیاز کشور است.

بهمنی افزود: سالانه 40  تا 50 هزار جفت مولد نیاز صنعت پرورش میگوی کشور است که هم اکنون توسط تکثیر کنندگان بخش واردات تامین می‌شود.

وی گفت:  تولید میگو در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است به گونه ای که  سال گذشته 47 هزار تن میگو در کشور تولید شد که براساس ارزیابی اولیه ارزش آن  بیش از هزار  و 900 میلیارد تومان بوده است.

بهمنی افزود: علاوه بر استان‌های جنوبی که خاستگاه میگوی پرورشی هستند در منطقه گمیشان استان گلستان نیز طرح پرورش میگو دردست اجراست.

وی گفت: یکی از کارهای مهم که در صنعت پرورش میگو باید انجام شود فرآوری و استفاده از فرآورده‌های جانبی است که در دستور کار قرارگرفته است در این زمینه گرچه موسسه تحقیقات شیلات و بخش خصوصی کارهای زیادی انجام داده‌ اند اما باید  بتوانیم تحول جدیدی برای اقتصادی تر کردن این صنعت در کشور ایجاد کنیم.

بهمنی  پروبیوتیک ها را یکی از ترکیباتی  دانست که از دستگاه گوارش میگو به صورت اختصاصی استخراج می‌شود و محققان پژوهشکده میگوی کشور  تا کنون بیش از دو پروبیوتیک را  استخراج کرده اند.

وی گفت: امسال بیش از پنج تن محصول پروبیوتیک به بخش خصوصی فروخته شده و دانش این محصول در اختیار یک شرکت دانش بنیان قرار گرفته است. امیدواریم در آینده نزدیک  پروبیوتیک‌های اختصاصی دیگری که بتواند به رشد و تقویت سیستم ایمنی میگوی پرورشی کمک کند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی  در ارتباط با مقصدهای صادراتی میگوی پرورشی کشور افزود: پرورش دهندگان میگو بخشی مهم از تولید خود را به کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه و آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

بهمنی با بیان اینکه  در گذشته نیز بخش زیادی از میگوی پرورشی به چین و ویتنام صادر می‌شد گفت: اگر در موضوع های مرتبط با اقتصاد اجتماعی، تجارت و بازرگانی میگو با کمک بخش و سایر دست اندرکاران در حوزه‌های مختلف کار کنیم امکان تقویت رتبه کشور درخصوص جایگاه صادرات میگو وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر