جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی
فکرشهر- معزالدین آرچین: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، در چند بخش، برخی مداحان قدیمی استان بوشهر را معرفی می کنیم؛ مداحانی که شاید شهره نباشند، اما در عزاداری های مناطق مختلف تاثیر بسزایی داشته اند...
کد خبر: ۶۲۰۳۰
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۱

فکرشهر- معزالدین آرچین: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، در چند بخش، برخی مداحان قدیمی استان بوشهر را معرفی می کنیم؛ مداحانی که شاید شهره نباشند، اما در عزاداری های مناطق مختلف تاثیر بسزایی داشته اند.

یکی از این مداحان بنام مرحوم حاج احمد مکاری زاده است. وی سوم تیرماه 1331 در خانواده ای مذهبی و عاشق اهل بیت(ع) در برازجان چشم به دنیا گشود و در دامن مادری مهربان و دلداده ی امام حسین(ع) پرورش یافت تا در کسوت مداح اهل بیت(ع) نامی بلند برای خود به ارمغان بگذارد.

احمد مکاری زاده دوره ی ابتدایی را در دبستان دانش گذراند و سپس وارد دبیرستان فرخی برازجان شد. او در سال 1351 موفق به اخذ دیپلم با معدل بالا شد و با پشت سرگذاشتن آزمون استخدامی آموزش و پرورش به عنوان معلم، به خدمت آموزش و پرورش دشتستان درآمد.

 پس از مدتی با به درایتی که از خود نشان داد، به عنوان مدیر چندین دبستان در برازجان پذیرفته شد؛ در همین زمان بود که با شرکت در آزمون سراسری در دانشگاه شیراز قبول شد و با دریافت لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه شیراز،  پس از آن وارد دانشگاه شهید بهشتی شد. وی بعد از فارغ التحصیلی تا زمان بازنشستگی به عنوان دبیر ادبیات به تدریس ادامه داد.

او علاوه بر تدریس یکی از موثرترین، گمنام ترین و بی نظیرترین نیروهای انقلابی در منطقه بود که هیچ قلم و زبانی نمیتواند در وصفش سخن بگوید. در این باره خود او می گفت: «همین که انگشتان دستم به سخن درآیند برایم کافیست». چرا که قبل از انقلاب در طول مبارزه با رژیم شاهنشاهی تا پیروزی انقلاب و بعد از آن مبارزه با گروهک های منافقین، هرگاه خطری انقلاب را تهدید می کرد دست به قلم می شد و با روشن گری های خود فتنه آنان را در نطفه خفه می کرد. شرح مبارزات وی در این چند سطر نمی گنجد.

حاج احمد مکاری زاده که از کودکی عاشق اهل بیت(ع) بود از نوجوانی به صورت خودجوش برای اهل بیت(ع) مداحی و نوحه سرایی می کرد و در این راستا زیباترین اشعار را در وصف اهل بیت(ع) سروده که در نوحه های خود نیز از آن ها استفاده می کرد. وی سینه زنی های مسجد قلعه، جنت و دلگشا را نیز اداره می کرد. قبل از انقلاب نیز با برپایی تعزیه در منزل پدری خود شور و شوق حسینی را در دل ها زنده می کرد که این مراسم با استقبال زیاد مردم رو به رو می شد.

او همچین یکی از قاریان برجسته قرآن کریم در دشتستان بود که بسیاری از قاریان کنونی از محفل قرآنی او بهره برده اند.

حاج احمد مکاری زاده سرانجام در شامگاه پنجم خردادماه 1387 ندای حق را لبیک گفت.

از او دو فرزند دختر و یک فرزند پسر به یادگار مانده است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰
مرگ یاران همه سخت است عزیزان اما ماتمی سخت تر از مرگ پدر نیست

او که دائم برلبش لبخنده بود ُ قلب او با قلب ما پیوند بود

در رفاقت  در سخاوت در صفا،به راستی در هرمحفل  و مجلس زبانزد بود
مهربون
|
-
|
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱
به پاس اولین بوسه ای که پدرم به رسم مهر در اولین ساعات تولد به گونه ام زد و من نفهمیدم و به یاد سوزانده  ترین بوسه  ای  که اخر وداع من به صورتش زدم و او نفهمید ،نثار روح همه ی پدرانی که دیگه بین ما نیستند فاتحه ای قرائت کنیم
شهروند
|
-
|
سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۲
یاران چه غریبانه رفتند ازاین خانه            هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه       ای تاریخ  نویسان بشکند قلمتان اگر ننویسبد بر بچه های  انقلاب چه گذشت  در‌اینجا لاږم میدانم از سایت خبری فکر شهر صمیمانه تشکر کنم  که در  این راستا دین خودرا نسبت به گمنان شهر ادا نمودند خداوند بزرک پاداش  نشر این  مهم را بشما خواهد داد .
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر