شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۰۳۵
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

فکرشهر: حال روز این روزهای خاورمیانه هم حال روز همان مغازه سلمانی فیلم مسخره‌باز است. خاورمیانه را خون برداشته و ما صدای خود را بلند می‌کنیم و به این و آن اعتراض می‌کنیم؛ در حالی که خون از خودمونه.

به گزارش فکرشهر، عصر ایران نوشت: «در سینمایی «مسخره‌باز» شاپور با بازی (بابک حمیدیان) در یک سلمانی کار می‌‎کند و هر روز هم تن ماهی می‌خورد. او وقتی تن را باز می‌کند در آن مو پیدا می‌کند و به کارخانه سازنده زنگ می‌زند. کاظم خان با بازی (علی نصیریان) که صاحب مغازه است هم هر روز خطاب به شاگردش می‌گوید:« مو از خودمونه شاپووووور! دست از سر این کارخونه بدبخت وردار! زندگیمونو مو ورداشته!»

حال روز این روزهای خاورمیانه هم حال روز همان مغازه سلمانی فیلم مسخره‌باز است. خاورمیانه را خون برداشته و ما صدای خود را بلند می‌کنیم و به این و آن اعتراض می‌کنیم؛ در حالی که خون از خودمونه.

ما مردم خاورمیانه هنوز درگیر بازی‌های قومیتی و دینی هستیم. هنوز سر شیعه و سنی می‌جنگیم. هنوز کُرد، ترک، عرب و فارس می‌کنیم. نکته جالب این است که اگر مثلا یک کرد یا یک عرب اگر آن سو تَرک به دنیا می‌آمد شاید هم نژادش فرق می‌کرد و هم دینش. واقعا چرا به خاطر پدیده‌ای که دست خودمان نبوده است، به جان هم افتادیم و همدیگر را به خاک و خون می‌کشیم.

در همین ایران خودمان هم این برتری قومی و نژادی وجود دارد. تهرانی و شهرستانی، چه بازی مسخره‌ای است که به راه انداخته‌ایم؟ چرا افعانستانی‌ها را به خاطر این که در سرزمینی که هیچگاه ستاره‌اش مطابق نیفتاده، به دنیا آمده‌اند، مسخره می‌کنیم. برتری هر آدمی نسبت به دیگری، تنها در انسانیت است. ما مردم خاورمیانه خیلی خیلی بعضی مسائل را جدی گرفته‌ایم و وارد «خون‌بازی» شده‎‌ایم.

تصاویر دردناک این روزهای سوریه را ببیند تا متوجه عمق فاجعه شوید. داعش آدم‌ها را برای چه سر می‌برید؟ تنها به خاطر نژاد و اعتقاد آنها. چون فکر می‌کرد هر کسی له آنها نیست علیه آنهاست.

خاورمیانه رنگ آرامش به خود نمی‌بیند چون مردمش هنوز فکر می‌کنند نژاد عامل برتری آنهاست. این نشان می‌دهد چقدر جغرافیانی خاورمیانه، فقیر آموزش است. شاید این کشورها مملو از نفت و ثروت باشند اما به شدت محتاج آموزش هستند.

ما باید یاد بگیریم تهرانی بودن، ترک بودن یا شیعه و سنی بودن دلیل برتری نیست. اگر می‌خواهیم برتر باشیم باید از خود اثر تولید کنیم. این اثر می‌تواند در ادبیات، هنر یا تکنولوژی باشد. کشورهای توسعه یافته را ببیند. برتری خود نسبت به دیگر کشورها را با تسخیر بازارهای َآنها نشان می‌دهند.

ایران ما با تاریخ‌اش خود نمایی می‌کند. با تاریخی پر از شعر، فلسفه و ادبیات.

همه آنهایی که می‌خواهند به واسطه نژادشان و مذهب‎شان نسبت به دیگران برتری داشته باشند، قطعا دست‌شان به خون آلوده خواهد شد. وقتی منطق نیست قطعا شمشیر به صحنه خواهد آمد. تعصب‌های نژادی و قومی نشانه بزرگ جهل است و همانگونه که در تذکرة الأولیا «عطار» آمده است، هیچ معصیت عظیم‌تر از جهل نیست... .

آیت‌الله محقق داماد در کتاب «جهل مقدس» آورده است: «مهم‌ترین یا لااقل یکی از اهم آفت‌های اجتماعی نه‌تنها در منطقه اسلامی بلکه شاید بتوان گفت در سراسر جهان، جوامع دینی از آن رنج می برد، جهل مقدس است. جهل مقدس جهلی است که بُعد قدسی دارد. در چنین جهلی، شخص جاهل در جهل می‌سوزد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر