پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اظهارات هفته گذشته روحانی درباره ایجاد فضای باز و به وجود آوردن نشاط سیاسی در انتخابات آینده مجلس با برداشت‌های عجیبی از سوی برخی منتقدان وی مواجه شده تا جایی که رئیس جمهوری اسلامی ایران نفوذی و یا مخالف قانون اساسی خوانده شده است..
کد خبر: ۶۲۰۶۵
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱

فکرشهر: اظهارات هفته گذشته روحانی درباره ایجاد فضای باز و به وجود آوردن نشاط سیاسی در انتخابات آینده مجلس با برداشت‌های عجیبی از سوی برخی منتقدان وی مواجه شده تا جایی که رئیس جمهوری اسلامی ایران نفوذی و یا مخالف قانون اساسی خوانده شده است!

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، چهارشنبه ۱۷ مهر بود که رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به ضرورت هوشیاری نسبت به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه‌های آینده به عنوان یک حرکت بزرگ سیاسی در کشور، گفت: همه آنهایی که مسئول اجرا و نظارت هستند، باید کاری کنند که نشاط سیاسی مردم افزایش پیدا کند.

روحانی با بیان اینکه پیروزی این جناح و یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود، تأکید کرد: باید بگذاریم همه جناح‌ها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، یادآور شد: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت‌نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت‌نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت‌نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود. نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت. مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. به‌ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد در انتخابات آینده همه به نشاط سیاسی رسیده و با برگزاری انتخابات خوب بار دیگر آمریکا و دشمنان ملت ایران شکست حتمی بدهیم.

این اظهارات رئیس‌جمهور اما با واکنش سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد و عباسعلی کدخدایی ساعاتی بعد با اشاره به صحبت‌های روحانی، در توئیتر خود نوشت: «مطالب امروز آقای رئیس‌جمهور که خود سوگند یاد کرده پاسدار قانون اساسی باشد یعنی نادیده انگاشتن قانون اساسی و قوانین انتخابات. از آقای رئیس‌جمهور انتظار آن بود تا همگان را به اجرای مُرّ قانون و احترام به آن دعوت کند، نه با هیجان سیاسی نهادهای مسئول را به عدم رعایت قانون فرا خواند. ورود افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی به مجلس خلاف حق‌الناس بوده و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد. مقامات کشور بهتر است بر الگوی رعایت قانون تاکید کنند نه بر طبل فرار از قانون بدمند.»

قطعا سخنگوی شورای نگهبان می‌داند که منظور رئیس‌جمهور از اظهارات خود نه فرصت حضور دادن به افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی بلکه ایجاد فضای باز برای حضور همه سلایق و جریانات سیاسی موجود در کشور که با کلیت جمهوری اسلامی دشمنی ندارند بوده است. چنین واکنشی از سوی کدخدایی و متهم کردن رئیس‌جمهور که به قول سخنگوی شورای نگهبان اتفاقا سوگند یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد به کوبیدن بر طبل فرار قانون آن هم در شرایطی که با وجود فشارهای بین‌المللی و مشکلات داخلی کشور بیش از هر چیزی به وحدت و آرامش نیاز دارد باعث تعجب است.

هرچند این سخنان کدخدایی هم بی‌جواب نماند و فردای آن روز معاون اول رئیس‌جمهور در دفاع از سخنان رئیس دولت در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با اشاره به برخی انتقادات از روحانی به خاطر سخنانش، اظهار کرد: برخی بیخود تفسیرهای بد از صحبت‌های آقای رئیس‌جمهوری نکنند؛ آقای رئیس‌جمهوری نگفتند که یک نهاد نباشد و شبهه‌ای در قانون اساسی ایجاد نکردند، بلکه می‌خواستند این مطلب را منتقل کنند که ما به یک مشارکت گسترده‌ای که ملت ایران پیروز انتخابات باشد، نیاز داریم و راهش این است که فضا را بازتر کنیم و فیلترها را سخت نکنیم و بگذاریم همه جریان‌ها حضور داشته باشند.

اسحاق جهانگیری با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در روزهای نزدیک به پایان سال جاری، گفت:‌ تا اینجای کار با آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادی که آن‌ها آغاز کرده‌اند اگر نگوییم ما پیروز اصلی هستیم، می‌گوییم که شکست نخورده‌ایم و در آن‌چه که آمریکایی‌ها بر سر ملت و کشور ایران بیاورند موفق نشدند. در این شرایط ما یک فرصت داریم که از خود یک اقتدار ملی به نمایش بگذاریم و به نظر من بهترین فرصت نمایش این اقتدار انتخابات پیش‌رو است.

نکته‌ای که جهانگیری به آن اشاره کرده دقیقا همان موضوعی است که شاید از دید منتقدان سخنان رئیس‌جمهور مغفول مانده است یعنی ایجاد فضایی برای نمایش اقتدار ملی در انتخابات آینده آن هم در شرایطی که آمریکا و متحدانش شمشیر را از رو بسته‌اند و به دنبال بهانه‌ای برای فشار بیشتر به مردم ایران هستند. برگزاری انتخابات با حضور همه سلایق و جناح‌های سیاسی می‌تواند تلاش دشمنان ایران برای ایجاد شکاف بین مردم و مسئولان را ناکام بگذارد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری ازصحبت‌های خود تاکید کرد: می‌شود انتخابات پیش‌رو به جشن پیروزی ملت ایران و جشن مشارکت آن‌ها تبدیل شود و می‌توان کاری کرد که همه گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی احساس کنند که در سرنوشت کشور خود سهیم هستند حضور دارند و در آن مشارکت می‌کنند. این موضوع بستگی به آن دارد که ما مسئولین با چه روش، ذهنیت و دیدگاهی با انتخابات برخورد کنیم؛ اگر روش‌مان بسته و محدود و تنگ باشد و فکر کنیم که ما تصمیم‌گیرنده هستیم، ممکن است مردم بگویند شما که تصمیم می‌گیرید، خودتان هم رای دهید. اگر زمینه را باز کردیم تا همه مردم احساس کردند در بین کاندیداها فرد مورد نظرشان وجود دارد یا حتی اگر فرد ۱۰۰ درصد مورد نظرشان نیز وجود ندارد بلکه با درصد کمتری افرادی حضور دارند که نظرشان را نمایندگی کند، در انتخابات مشارکت می‌کنند و رای می‌دهند.

جهانگیری با تاکید بر این‌که "مشارکت حداکثری و گسترده هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران است"، خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که اگر کسی نظام جمهوری اسلامی ایران را هم قبول ندارد به خاطر ایران در انتخابات شرکت کند؛ این تعبیر از نظر من یکی از شاهکارهای رهبری بود. ایشان در نقطه حساسی که فکر می‌کردند مردم باید مشارکت کنند، چنین جمله‌ای را مطرح کردند. امسال نیز چنین مشارکتی را در انتخابات نیاز داریم.

اشاره جهانگیری به اظهارات رهبر انقلاب درباره حضور حداکثری مردم در انتخابات نکته دیگری است که منتقدان سخنان رئیس‌جمهور از کنار آن گذشته‌اند. مقام معظم رهبری در انتخابات مختلف نشان داده‌اند که برگزاری انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم یکی از خواسته‌های ایشان است و چنین موضوعی جز با باز گذاشتن فضا برای گروه های مختلف سیاسی امکان‌پذیر نیست. البته نباید این نکته را فراموش کرد که کسانی که اصل نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند یا با آن دشمنی می‌کنند و یا به قول کدخدایی فساد اخلاقی و اقتصادی دارند طبیعتا نمی‌توانند انتظار حضور و رقابت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند. باید با سعه‌صدر بسیار بالا و سینه‌ای بسیار فراخ با مسائل کشور برخورد کنیم؛ باید به معنای واقعی انتخابات آبرومند و رقابتی برگزار شود و باید بگذاریم همه کاندیداها در این انتخابات حضور داشته باشند. همچنین رسانه‌ها و نخبگان جامعه باید به سمتی بروند که باید یک انتخابات پرشور برگزار شود؛ اگر چنین انتخاباتی برگزار شد به نظر من آن زمان نقطه پایانی است که آمریکایی‌ها از این‌که در منطقه به ما آسیبی بزنند مایوس می‌شوند.

با وجود این اظهارات اما روز ۲۱ مهر اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور، تلویحا نفر اول اجرایی کشور و پاسدار قانون اساسی را به نفوذی بودن متهم کرد و گفت: رئیس‌جمهور اخیراً سخنانی گفته است که با موازین و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد و چنانچه تصیحح نکند، عواقب قانونی آن برای ایشان آسیب‌آور است. رئیس‌جمهور طبق قوانین نظام در یک انتخابات با نظارت قانونی شورای محترم نگهبان و با رعایت قوانین و ضوابط و مقررات رسمی انتخاب می‌شود و با تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌طور قانونی ریاست قوه مجریه را به عهده می‌گیرد و سوگند یاد می کند که حافظ قانون اساسی باشد. مواضع ایشان باید تحکیم کننده مواضع قانون و حکومت قانون و خواست مردم باشد. تضعیف قانون اساسی و نهاد مهم پاسدار شرع و قانون اساسی یعنی شورای محترم نگهبان، ریاست جمهوری را از مشروعیت قانونی و شرعی بی‌بهره می‌سازد. در همه کشورها عقل و منطق و مصالح هر کشور و نظام ایجاب می‌کند که کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند از ضوابط قانونی و نظارت یک نهاد بر انتخابات جهت حفظ حقوق همگان بهره‌مند شوند و هرج و مرج و زمینه برای سوء‌استفاده دشمنان و خائنین چهره پوشیده فراهم نشود. این نوع نظارت در همه جای دنیا استطلاعی نیست و استصوابی است والا نظارت بی‌ثمر است. این نظارت تاکنون موجب راهیابی همه نوع تفکر و سلیقه‌ای که در چارچوب قانون اساسی بوده است در مجالس ۱۰ دوره و در انتخابات‌های ریاست جمهوری شده است که غیر قابل انکار است. در همه این انتخابات‌ها ملت پیروز بوده است زیرا ملت در انتخابات شرکت کرده و نظام به آن کس یا کسانی که رای اکثریت مردم را آورده‌اند به عنوان مسئول احترام گذاشته است.

بادامچیان افزود: متهم کردن شورای محترم نگهبان شیوه همیشگی رسانه‌های بیگانه و عوامل نفوذی و انحصارطلبی است که می‌خواهند امثال بنی‌صدرها و مدنی‌ها به بالاترین موقعیت‌های نظام آزاد و مستقل جمهوری اسلامی ایران راه یابند. اگر در انتخابات مجلس اول بنی‌صدری‌ها و لیبرال‌ها و منافقین و حتی کمونیست‌ها و توده‌ای ها کوشیدند که مجلس اول انقلاب اسلامی از اینگونه عناصر تشکیل شود تا استکبار غرب دوباره به ایران برگردد، همت بلند روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی با دبیرکلی شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و همه نیروهای انقلاب در یک ائتلاف بزرگ، آن نقشه را خنثی کرد. اینکه امروز نظام در اقتدار و عزت با حکمت و مصلحت در جهان جایگاه شایسته‌ای یافته است جایی برای آن نیست که سخن از راهی که منافقین همدست آمریکا یا لیبرال‌های سازشکار با غرب یا ملی‌گرایان غیراسلامی که علیه قانون اسلامی قصاص به آشوب و فتنه برخاستند، گفته می‌شود. انتظار ما این است که ریاست جمهوری موضع خود را منطبق با قانون اساسی و رهنمودهای امام خمینی(ره) اصلاح کند. رئیس‌جمهور در پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود در حل مشکلات مردم از تورم و گرانی و بیکاری و تعطیل شدن برخی کارخانه‌ها اقدام کند زیرا اینگونه مواضع متاسفانه تلقی به فرافکنی می‌شود و نارضایتی ملت را به دنبال دارد.

مشخص نیست که اظهارات رئیس‌جمهور درباره فرصت دادن به گروه‌های مختلف سیاسی برای حضور در انتخابات چگونه تفسیر شده که برخی آن را تضعیف شورای نگهبان برداشت کرده‌اند در حالی که هم اظهارات روحانی و هم دفاعیات جهانگیری به صراحت نشان می‌دهد که تلاش دارند خواسته اصلی دلسوزان نظام یعنی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات 98 محقق شود. این‌که رئیس‌جمهور کشور را که از همان شورای نگهبانی که دبیرکل موتلفه از آن دفاع می‌کند دو بار تایید صلاحیت گرفته و مقام معظم رهبری هم حکم ریاست جمهوری او را تنفیذ کرده‌اند و شش سال بر مسند کار است، نفوذی خوانده شود در نوع خود عجیب و حیرت‌آور به نظر می‌رسد.

در ماه‌های آینده کشور انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش دارد و از مدت‌ها پیش دشمنان و رسانه‌های مورد حمایت‌شان با کوبیدن بر طبل تفرقه و ایجاد شکاف تلاش می‌کنند با پایین آوردن مشارکت مردم سکه این انتخابات را از رونق بیاندازند و به نظر می‌رسد نباید در چنین شرایطی بر طبل جدایی کوبید بلکه ایجاد فضای باز طبق اظهارات رئیس‌جمهور می تواند به برگزاری باشکوه این انتخابات و یاس دشمنان کمک شایانی کند. شاید هم نزدیک بودن به انتخابات آینده مجلس و تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن رئیس دولت و حامیانش در پارلمان برای پیروز شدن یک جناح خاص باعث شده تا برخی سیاسیون انصاف را کنار بگذارند و با برداشت‌های عجیب از سخنان رئیس‌جمهور تلاش کنند دوباره از توبره خود معجزه جدیدی را بیرون بکشند. باید توجه داشت که با وجود همه اختلاف نظرهای سیاسی، نفوذی یا مخالف قانون اساسی خواندن رئیس‌جمهور از آن دست اقدامات دشمن‌شادکنی است که بزرگان نظام بارها نسبت به آن تذکر داده‌اند و دود آن در نهایت به چشم ملت ایران خواهد رفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر