پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۰۹۶
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

فکرشهر: سرپرست انستیتو تحقیقات تغدیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه "ریشه‌کنی گرسنگی" به عنوان اولین آرمان اهداف توسعه پایدار، مانند دیگر آرمان‌های اهداف توسعه پایدار، اثرگذار و در عین‌ حال اثرپذیر از دیگر مؤلفه‌های توسعه است، عنوان کرد: از این رو، ریشه‌کنی فقر، پوشش همگانی سلامت، حفاظت از محیط زیست، ریشه‌کنی بی‌سوادی و تولید و مصرف مسؤولانه از جمله اهدافی هستند که باید برای دستیابی به هدف ریشه‌کنی گرسنگی مد نظر قرار گیرند.

به گزارش فکرشهر، دکتر سیدجلال‌الدین میرزای رزاز در پیامی که به بهانه روز جهانی غذا در اختیار ایسنا گذاشته، آورده است: «شعار امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) حاکی از دغدغه‌ای جهانی است که گویا تمامی تلاش‌های قرن گذشته برای ریشه کنی گرسنگی را تا به امروز ناکام می‌انگارد.

هم اکنون بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در جهان دچار گرسنگی بوده و از دریافت حداقل کالری محرومند. این در حالی است که در طی دهه‌های گذشته آمار اضافه وزن و چاقی با شیب بسیار تندی رو به افزایش گذاشته و جهان، در کنار دغدغه رفع گرسنگی، توأمان درگیر بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی و اضافه وزن است. گویی آنچه طی قرن گذشته برای افزایش تولید مواد غذایی و رفع گرسنگی انجام شده است، بیش از آنچه ما را به آرمان ریشه‌کنی گرسنگی رسانده باشد، به افزایش چاقی، ضایعات بالای مواد غذایی و تغییرات اقلیمی سوق داده است. از این رو لازم است یک خرق‌عادت جدی در نظام غذا و تغذیه جهانی رخ دهد.

شعار "رژیم غذایی سالم برای ریشه کنی گرسنگی" که امسال به عنوان شعار روز جهانی غذا معرفی شده است، علاوه بر آنچه دسترسی به غذا و کالری کافی را به عنوان یک اصل لازم برای رفع گرسنگی معرفی می‌کند، اما در عین حال آن را کافی ندانسته و امنیت تغذیه‌ای و تأمین مواد مغذی کافی را به عنوان جنبه‌ای لازم و ضروری برای دستیابی به آرمان ریشه‌کنی گرسنگی قلمداد می‌کند.

دستیابی به این هدف لاجرم تنها وظیفه سازمان‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و فراملیتی  نیست و تمامی شهروندان کره زمین در این راه مسؤول هستند.

رییس انجمن تغذیه ایران در این پیام، با بیان اینکه دستیابی به "ریشه‌کنی گرسنگی" جوانب و دغدغه‌های دیگری نیز دارد که الزاماً مواجهه با آن‌ها از منظر حوزه غذا و تغذیه امکان پذیر نیست،آورده است: « گسترش فعالیت‌های صنعتی که افزایش تولید دی‌اکسیدکربن و گرمایش زمین را به دنبال داشته است، تغییرات بسیار شگرفی بر زیست‌بوم‌ها به همراه داشته و از ظرفیت افزایش تولید غذا برای جمعیت رو به رشد جهان کاسته است.

از این گذشته اتلاف و ضایعات مواد غذایی که بیش از ۳۰ درصد کل مواد غذایی را به هدر می‌دهد، ضربه‌ای جدی به نهاده‌های تولید و منابع طبیعی بر جای می‌گذارد و درصدی قابل توجه از کل گازهای گلخانه‌ای مسبب گرمایش زمین را به محیط منتشر می‌کند. از این رو حوزه‌های متعددی از صنعت گرفته تا شهروندان، برای دستیابی به ریشه‌کنی گرسنگی دخیل هستند که اقدامات امروز آنها بر آنچه در آینده در انتظار ماست اثر گذار است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر