جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی
فکرشهر- معزالدین آرچین: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، در چند بخش، برخی مداحان قدیمی استان بوشهر را معرفی می کنیم؛ مداحانی که شاید شهره نباشند، اما در عزاداری های مناطق مختلف تاثیر بسزایی داشته اند...          
کد خبر: ۶۲۱۹۲
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

فکرشهر- معزالدین آرچین: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، در چند بخش، برخی مداحان قدیمی استان بوشهر را معرفی می کنیم؛ مداحانی که شاید شهره نباشند، اما در عزاداری های مناطق مختلف تاثیر بسزایی داشته اند.                                                                     

مرحوم سید مرتضی شاهروبندی در سال 1320 در شهر برازجان در خانواده ی سادات و مذهبی به دنیا آمد. پدرش سیدمحمدحسن از طایفه ی جمشیدی اهل نورآباد ممسنی و از خوانین آن دیار بود که نسبشان به سادات روبندی دزفول که به «سید بابا ناصر» و «سید علی سیاه پوش» معروف به روبند یا شاه روبند بود می رسید. آن ها به استناد به شجره نامه سادات با 21 واسطه به امام موسی کاظم(ع) می رسند. مرقد شریف وی در دزفول و زیارتگاه اهل دل است.

سید مرتضی دوران طفولیت را در برازجان سپری کرد و تحصیلات ابتدایی را به پایان رسانده بود که پدرش دار فانی را وداع گفت. او با هزاران سختی و مشقت تا سیکل اول دبیرستان را با موفقیت پشت سرگذاشت. در آن زمان سازمان ژاندارمری کل کشور نیرو می گرفت و مرحوم سید مرتضی در ژاندارمری استخدام و در قسمت بی سیم ژاندارمری مشغول به کار شد. او پس از مدتی از ژاندارمری بیرون آمد و به شغل آزاد مشغول و مغازه تعمیر رادیو و تلویزیون و سیم پیچی راه اندازی کرد. مرحوم شاهروبندی علاقه ی وافری به شعر و شاعری داشت و همچنین صاحب صدای رسا و زیبایی بود که در مراسمات ختم گهگاهی به قرائت قرآن می پرداخت. وی همچنین در مراسم های زنجیرزنی و سینه زنی برازجان یا به زبان محلی «نعش قجر» نوحه خوانی می کرد. از آن گذشته در ماه مبارک رمضان هم دعای پرفیض سحر را با صدای رسا می خواند.

مرحوم شاهروبندی با پشتکاری که داشت تحصیلات دبیرستان خود را به پایان رساند و به زبان انگلیسی هم مسلط شد؛ اما در جوانی و در حالی که تنها 38 سال داشت، در سحرگاه پنجشنبه 1358/10/27 دار فانی را وداع گفت و در آرامستان بهشت سجاد به خاک سپرده شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر