سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۲۷۹
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳

فکرشهر: وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کانتینرهای موجود درگمرکات گفت: هر کانتینری که براساس قانون وارد شده و بعد ایجاد مانع شده دستور می‌دهیم ترخیص شود و هیچ کسی نباید مانعی ایجاد کند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، رضا رحمانی پنجشنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و نشست بخش خصوصی و دولت در بوشهر افزود: همچنین خودروهای موجود در گمرک که بصورت قانونی هستند از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلی برای ترخیص ندارد و در این خصوص از دولت مصوبه گرفتیم هرچند عده ای برعلیه ما در فضای مجازی تهمت زدند.

وی گفت: هرجا در زمینه ترخیص کالا و خودروهای موجود درگمرکات مانعی بوده یا خودشان خلاف قانون عمل کرده اند و یا از طرف وزارتخانه دیگری مشکل درست شده است.

رحمانی یادآورشد: کالاهایی که حکم قضایی دارند و مربوط به برخی شرکت‌هایی است که مشکل داشتند ما نمی توانیم کاری کنیم برخی از کالاها نیز از طرف برخی مراجع دیگر از جمله  سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی مشکل دارند که باید حل کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:در راستای رونق تولید در زمان حاضر هیچ محدودیتی برای صادرات در کشور وجود ندارد و استان بوشهر معین دیگر استانها در صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود .

وی با بیان اینکه امسال در راستای رونق تولید، صادرات به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم اظهارداشت: باتوجه به موقعیت استان بوشهر و مرز دریایی آن با کشورهای حوزه خلیج فارس معین بودن این استان برای صادرات نه تنها به قطر بلکه به سایر کشورهای همسایه را می‌پذیریم.

 رحمانی یادآورشد: برخی از استان‌های کشور از جمله بوشهر، فارس و هرمزگان در کشورهای همسایه سرمایه گذارانی دارند که باید از حضور آنها بعنوان یک فرصت ، ظرفیت و سرمایه استفاده کرد.

رحمانی گفت: این افراد بعنوان ظرفیتی در خارج از کشور و بخش خصوصی به عنوان ظرفیتی در داخلی به‌شمار می‌روند که باید از آنها بهره برد.

وی اظهارداشت: باتوجه به مسابقه‌های جام جهانی در کشور قطر، امسال اتاق بازرگانی بوشهر مسئولیت صادرات به این کشور و میز قطر را باید اداره کند.

وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: اتاق بازرگانی بوشهر افزون بر کشور قطر می تواند برای هریک از کشورهای همسایه صادرات انجام دهد.

وی تاکید کرد: این وزارتخانه برای بحث صادرات هیچ مشکلی ندارد و هرکسی که توانایی دارد می‌تواند دراین بخش و ماموریت کشور را کمک کند.

رحمانی اضافه کرد: این میزان صادرات در شان وضعیت فعلی ما نیست و فعالان این بخش در استان‌هایی مانند بوشهر می‌توانند با دادن راهکارهای مناسب برای بهبود شرایط به ما کمک کنند.

وی در خصوص صادرات خرما گفت: با توجه به ظرفیت استان بوشهر در این محصول تلاش می‌شود اعتبارات تبصره ۱۸ به صنایع مختص این محصول از جمله فرآوری و بسته بندی متمرکز شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: فعالان این بخش می‌توانند روی مازاد محصولات صنعتی وکشاورزی برای صادرات اقدام کنند.

رحمانی اضافه کرد: در بسیاری از کالاها از جمله کاشی و سرامیک ۲ برابر ظرفیت داخلی تولید وجود دارد که با بازاریابی و برپایی نمایشگاه می توان در کشورهای دیگر بازاریابی و زمینه صادرات را فراهم کرد.

رحمانی با اعلام اینکه در حوزه معادن و توسعه آنها به ایمیدرو ماموریت داده شده است، بیان کرد: حوزه بوکسیت در این استان یک اولویت برای ما است، پروانه اکتشاف به نام ایمیدرو صادر شده است و با سرعت کار را دنبال خواهیم کرد و پایانه صادراتی مواد معدنی را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه ظرفیت تولید آلومینیوم کشور دو برابر می شود؛ گفت: آلومینیوم به آلمینا نیاز دارد که بخش مهمی از آن از همین بوکسیت به وجود می آید که اهمیت این ماده را دوچندان می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت؛ اطلاعات اولیه نشان می دهد به ظرفیت خوبی از الومینا در این استان دست یافتیم که روند توسعه را بیشتر خواهد کرد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۰ میلیارد دلار واردات در بخش صنعتی و معدنی داشتیم که در قالب یک برنامه مدون ۱۰ میلیارد دلار آن کاهش یافته و افزون برآن ۱۰ میلیارد دلار دیگر نیز کاهش می یابد.

وی بیان کرد: در این شرایط انتظار می‌رود فعالان بخش بازرگانی با توجه به مصوبات دولت برای واردات اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور از جمله قعطات مورد نیاز در بخش لوازم خانگی و قطعات یدکی مورد نیاز خودرو و سایر موارد دیگر اقدام کنند.

  وی گفت: باتوجه به معافیت‌ها و تخفیف های جدید لحاظ شده برای استان بوشهر این استان می‌تواند پیشانی اقتصاد کشور باشد و باید از این ظرفیتها در مسیر توسعه استفاده کرد.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی استان بوشهرمی‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده هم برای تامین نیازهای کشور گام بردارد و هم برای خود بیزنس مناسبی فراهم کنند.

وی در خصوص صنایع دریایی گفت: ظرفیت خوبی در استان بوشهر در این بخش وجود دارد و ایجاد تحول در این بخش از جمله برنامه های مهم این وزارتخانه در سالجاری است.

وی یادآور شد: در گذشته بیش از ۹۰ درصد حق تعمیرات و خدمات در بخش صنایع دریایی در خارج از کشور انجام می شد اما امروز ۸۰ درصد در داخل کشور انجام می‌شود و به سمتی در حال حرکت هستیم که نه تنها ۱۰۰ درصد این خدمات داخلی بلکه به کشتی های خارجی نیز خدمات بدهیم.

وی تاکید کرد: اگر در این زمینه همکاری لازم صورت گیرد واحدهای کشتی سازی سه شیفت کار کنند و همکاری لازم باشد می توانیم به پیشرفت و برنامه طراحی شده دست یابیم.

رحمانی با بیان اینکه در شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) کارهای خوبی شروع شده گفت: استان بوشهر  همه ظرفیتها و نعمتها را دارد و باید از این ظرفیتها به خوبی استفاده کرد.

وی در خصوص کشتی مسافری بوشهر گفت: این کشتی یک ظرفیت و حرکت جدیدی برای استان بوشهر است و باید از این موقعیت برای استان استفاده کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر