سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۲۸۸
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

فکرشهر: رضا رحمانی گفت: اطلاعات اولیه نشان‌دهنده ذخیره معدنی خوبی از بوکسیت در استان بوشهر است که به‌عنوان ماده اولیه آلومینیوم، ظرفیت بسیار بالایی برای بهره‌مندی استان و کشور از آن وجود دارد.

به‌گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، وزیر صنعت، معدن و تجارت امشب در «نشست مشترک اقتصاد مقاومتی استان و گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» در استانداری بوشهر در میان بازرگانان، صنعت‌کاران و فعالان حوزه صنایع، معادن و تجارت با اعلام وجود ماده معدنی بوکسیت در استان بوشهر گفت: با بهره‌برداری از معادن بوکسیت در استان‌های خراسان جنوبی و فارس، ظرفیت درجای این محصول در کشور دو برابر شد و تکمیل مطالعات راه‌اندازی معدن بوکسیت در استان بوشهر هم باید با جدیت پیگیری شود و حتی نیازمند راه‌اندازی اسکله مواد معدنی و بوکسیت در این استان هستیم.

رضا رحمانی که امروز با حضور در چندین نقطعه صنعتی استان بوشهر در بندرهای بوشهر، گناوه و دیلم از واحدهای صنعتی بازدید کرده بود، با اشاره به این‌که استان بوشهر از استان‌های کم‌نظیر کشور است، افزود: با رایزنی که با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواهم داشت کمک می‌کنیم که منطقه ویژه اقتصادی شمال استان در شهرستان دیلم که از نظر زمین و نزدیکی به دریا دارای موقعیت بسیار مناسبی است، ایجاد و راه‌اندازی شود.

او گفت: با شناختی که از بازرگانان استان بوشهر پیدا کردم متوجه شدم که آنها روابط تجاری بسیار خوبی با کشورهای قطر، امارات و کویت دارند و چون از برنامه‌های مهم ما صادرات به کشورهای همسایه است باید از این ظرفیت آشنایی دوطرفه میان بازرگانان استان بوشهر و کشورهای حاشیه خلیج فارس بهره بیشتری برد.

 رحمانی با بیان این‌که باید بازرگانان نیز در این زمینه فعال باشند، ادامه داد: پیشنهاد داده‌ایم که اتاق بازرگانی بوشهر، صددرصدِ صادرات به قطر را بپذیرد و اگر برای دیگر کشورها هم پیشنهاد و برنامه دارند می‌توانند امور آن را تحویل بگیرند؛ که مطمئناً ما هم استقبال و حمایت می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در بخش صادرات هیچ مشکلی نداریم و به‌عنوان هماهنگ‌کننده همکاری می‌کنیم؛ بازرگانان هم با مسئولیت‌پذیری بیشتری به این بخش رونق دهند.

رضا رحمانی با تأیید سخنان نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره که صادرات فعلی در استان بوشهر در شأن ظرفیت استان نیست، از بخش خصوصی خواست تا برای رونق صادرات از استان راهکار بدهند و بگیوند که باید چه کرد.

این عضو هیئت دولت اشاره کرد که در مجموع ۳۰ میلیارد دلار واردات صنعتی و معدنی داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۱۰ میلیارد آن کم شده و در تلاشیم تا ۱۰ میلیارد دیگر آن را نیز کم کنیم.

او در زمینه کالا‌های مرزنشینی و ته‌لنجی هم گفت: باید در این زمینه با تغییر دیدگاه و سبک تجارت، تاجران، به جای اقلامی که از قدیم به تجارت آن عادت کرده‌اند، کالا‌هایی که کشور نیاز دارد بیاورند که می‌توان قطعات یدکی خودرو را مثال زد. ما برای واردات آن ۲۰ درصد تخفیف گرفتیم و ابلاغ کردیم و در آینده می‌تواند بیشتر از این هم بشود.

رحمانی با اشاره به این‌که برای واردات اقلام ممنوعه و بارهایی که با حکم قضایی توقیف شده‌اند و یا تأیید استاندارد را نگرفته‌اند هیچ کاری نمی‌شود کرد، وعده داد که موانع اساسی برای تجارت سالم و مورد نیاز کشور رفع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنایع دریایی هم با بیان این که امسال طرح تحول صنایع دریایی را برای اجرا داریم، گفت: پیشتر در بیش از ۹۰درصد تعمیرات و خدمات دریایی وابسته بودیم، اما امروز ۸۰درصد این خدمات در داخل انجام می‌شود که باید به ۱۰۰درصد برسد و حتی میزبان تعمیرات کشور‌های خارجی باشیم.

در بخش دغدغه‌های گوجه‌فرنگی و خرما که سخن برخی از فعالان و نمایندگان مجلس بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشت گوجه‌فرنگی باید از الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی تبعیت کرد؛ در موضوع خرما نیز باید در بخش‌های فرآوری خرما سرمایه‌گذاری‌های اختصاصی انجام شود و صادرات این دو محصول هم باید برای مازاد تولید باشد.

او در پایان درباره کشتی گردشگری «گرند فری» هم که قرار است گردشگران را میان بوشهر و کشور قطر جابه‌جا کند گفت: بخش‌های مختلف باید از این کشتی و فعالیت آن حمایت و مشکلات آن را برطرف کنند؛ برای مشکل تأمین سوخت آن هم من قول پیگیری و حل شدن آن را می‌دهم.

استاندار بوشهر هم در این نشست گفت: ۱۲ استان کشور به‌عنوان استان‌های کمتربرخوردار معرفی شده‌اند که از هیئت دولت می‌خواهیم بدون احتساب صنایع عظیم گازی، پالایشگاهی و پتروشیمی، استان بوشهر را هم به این استان‌ها اضافه کنند تا استان برای توسعه از امکانات و خدمات بیشتری بهره‌مند شود.

عبدالکریم گراوند افزود: ۳۱ شهرستان کشور هم در بخش توسعه‌ای کارویژه قرار گرفته‌اند که گناوه هم یکی از آنهاست و تقاضا داریم خانه فرش ایران در گناوه افتتاح شود و فعالیت کند.

راه‌اندازی صنایع لاستیک، ایجاد اسکله معدنی خورشهاب، پیگیری و برطرف کردن موانع صنایع دریایی استان بوشهر و تأمین سوخت کشتی گردشگری گرندفری از دیگر درخواست‌های استاندار بوشهر از وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

هر چهار نماینده مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی هم توجه به توسعه متوازن و سراسری استان بوشهر، توسعه زیرساخت‌های صنعتی، توجه ویژه دولت به فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی، توجه ویژه به موضوع ته‌لنجی به‌عنوان راه درآمد شمار زیادی از خانوارهای استان بوشهر، متوقف کردن عوارض صادرات، پیگیری راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی دیلم و توسعه بندر صادراتی دیر را از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار شدند.

در این نشست همچنین نمایندگان بخش خصوصی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت مشکلات خود را به گوش وزیر رساندند و پیگیری آن‌ها را درخواست کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر