جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ در پی تخریب حسینیه مقصودی و کنیسه یهودیان برازجان؛
فکرشهر-سید ناصر شهبازی*: در بازار قدیم برازجان دو اثر مهم تاریخی به نام های حسینیه مقصودی و کنیسه یهودیان برازجان وجود داشت. این دو بنای نفیس تاریخی در بازار شمالی برازجان و در ضلع غربی پاساژ گل سرخ فعلی قرار داشتند. حسینیه مقصودی توسط خیر بزرگوار مرحوم حاج احمد مقصودی در اواخر دوره قاجار ساخته شد و  تا سال ۱۳۸۶بر پا بود. در مجاورت این بنا کنیسه یهودیان برازجان هم قرار داشت...
کد خبر: ۶۲۳۴۱
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

فکرشهر- سید ناصر شهبازی*: در بازار قدیم برازجان دو اثر مهم تاریخی به نام های حسینیه مقصودی و کنیسه یهودیان برازجان وجود داشت. این دو بنای نفیس تاریخی در بازار شمالی برازجان و در ضلع غربی پاساژ گل سرخ فعلی قرار داشتند. حسینیه مقصودی توسط خیر بزرگوار مرحوم «حاج احمد مقصودی» در اواخر دوره قاجار ساخته شد و  تا سال ۱۳۸۶بر پا بود. در مجاورت این بنا کنیسه یهودیان برازجان هم قرار داشت. کنیسه یهودیان بیش از دویست سال قدمت داشته و در کتاب برازجان اثر «ویلیم فلور» در سفر نامه انگلیسی هایی که حدود دویست سال قبل به برازجان سفر کرده بودند به این بنا به عنوان بنایی کهن اشاره شده بود.

در شهریور ۱۳۸۶ اینجانب به اتفاق دکتر عباس قاسمی از هر دو بنا بازدید کردیم که در آن زمان هر دو بنای مذکور قابل مرمت بودند. متاسفانه در سال های اخیر این دو بنا کاملا تخریب شدند و با هزاران تأسف به جای آن کنیسه یهودیان دو باب سرویس بهداشتی که گفته می شود توسط سازمان اوقاف و شهرداری ساخته شده احداث گردیده است که تصاویر آن موجود می باشد.

این در حالی است که کنیسه یهودیان بوشهر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و پذیرای بازدید کنندگان است ولی کنیسه یهودیان برازجان به دلیل عدم توجه مسولین مربوطه، ویران شده و به جای آن سرویس بهداشتی احداث شده است.

چرا سازمان میراث فرهنگی در برابر این اقدام شدیدا غیر قانونی و غیرشرعی سازمان اوقاف و شهرداری سکوت کرده است؟ مگر یهودیان اهل کتاب نیستند و در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای حقوق نیستند؟ پس چرا باید این برخورد وقیحانه با محل عبادت آنها که واقعا ارزش تاریخی داشت، شود؟ 

مگر حسینیه مقصودی یک بنای مقدس مذهبی و تاریخی نبود و وظیفه اوقاف رسیدگی به این اماکن مذهبی نیست پس چرا در برابر تخریب این بنای نفیس مذهبی و تاریخی هیچ واکنشی نشان نداده است؟ 

ریاست محترم دو سازمان میراث فرهنگی و اوقاف شهرستان دشتستان متاسفانه شما هیچ پاسخی به مقاله ی که آقای دکتر عباس قاسمی پیرامون خرابی های کاروانسرای دالکی و تخریب حمام خزانه دالکی تهیه کرده بود، ندادید؟

لطفا دربرابر تخریب این دو بنای حسینیه مقصودی و کنیسه یهودیان برازجان پاسخگو باشید.

ما منتظر پاسخ مستدل و منطقی شما هستیم.

*عضو کمیته معرفی مشاهیر و مفاخر شورای اسلامی شهر برازجان

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
مجیدتوکلی راد
|
-
|
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶
احسنت بر آقای سید ناصر شهبازی عزیز که واقعادلسوز تاریخ وفرهنگ شهر هستند.واقعا مدیران محترم هردو سازمان مربوطه باید جواب بدهند
شهروند دشتستانی
|
-
|
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۱
با سلام و سپاس از رسانه فکر شهر و نویسنده این یادداشت که به نیکی این مطالب را عنوان کردند
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
واقعا باید افسوس خورد بحال برخی مسئولین بی تدبیر برازجان. 
فقط برازجان
|
-
|
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
سلام بر نویسنده این مقاله عالی نوشتید  فقط ای کاش میگفتید حالا این مکان به چه وضعیت اسیب زایی تبدیل شده است متاسفم برای این مسولین بی کفایت

 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر