جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۵۶۶
پنجشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری بندر سیراف گفت: به تازگی در۲کیلومتری این بندر باستانی اقدام به ساخت سایت پسماند شده است که تاریخ و شکوه این اثر کم نظیر میراثی را مدفون می‌کند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، سید مهدی آذربان در این رابطه افزود: برای ایجاد این تاسیسات از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف هیچ گونه استعلامی گرفته نشده است.

وی یادآورشد: در حالی که برای اجرا و راه‌اندازی چنین تاسیساتی باید ابتدا از این اداره کل استعلام شود تا تاثیرآن برای مضر یا غیر مضر بودن از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد  اما این کار در مورد تاسیس سایت پسماند در این شهر انجام نشده است.

 آذریان اضافه کرد: ایجاد چنین مراکز صنعتی در کنار شهر و آثار تاریخی بدون استعلام و نظر کارشناسی از سوی این اداره کل، ثبت جهانی آثار مهمی از جمله بندر باستانی سیراف را با مشکل مواجه می‌کند.

سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری بندر سیراف ادامه داد: بیشتر آثار تاریخی فرهنگی شاخص موجود در بندر باستانی سیراف که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند از سنگ هستند و برخی آلاینده‌های

تاسیسات صنعتی می‌تواند تاثیر مخرب و جبران ناپذیری را بر روی این آثار برجای گذارد .

وی گفت: آلاینده های صنعتی در مدتی کوتاه آثار تاریخی بندر سیراف را تخریب خواهد کرد  از این رو باید طرح این نوع کارخانه‌هایصنعتی بررسی و نظر کارشناسان این اداره کل را نیز در طرح گنجاند تا با حدس و گمان‌های خود دستخوش

تغییراتی در زیست بوم مردم منطقه و آثار تاریخی این شهر نشویم.

وی ادامه داد: از همه دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم برای آغاز و شروع چنین عملیات‌هایی نظر کارشناسان این اداره کل را نیز جویا شوند زیرا یک اشتباه می‌تواند فرصت ثبت جهانی و معرفی چنین شهر و آثار تاریخی را به خطر اندازد.

سیراف بزرگ‌ترین و پر رونق‌ترین بندر تجاری ایران در دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی تا قرن پنجم و ششم هجری است طوریکه بیشتر جغرافی نویسان و سیاحان شرح مفصلی از این بندر تاریخی بیان داشته‌اند.

 سیراف امروز بعنوان قطب گردشگری جنوب استان بوشهر است و به‌عنوان یکی از گزینه‌های ثبت در فهرست آثار جهانی است.

بندر سیراف در کنار تاسیسات پارس جنوبی واقع شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر