جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۲۴۵
چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

فکرشهر ـ حسین غلامی: با حضور معاونین سیاسی اجتماعی و عمرانی فرمانداری گناوه، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناوه و جمعی از هنرمندان و شهروندان، آئین «شب تاریخچه محلات گناوه» در محل کتابخانه عمومی ولایت گناوه برگزار شد.

به گزارش «فکرشهر»، «انجمن هوای‌تازه» گناوه که بانی برگزاری این مراسم بوده، معتقد است است که «محله، بنیادی‌ترین نهاد برای توسعه شهری است و در محلات است که هویت فرهنگی و تعلق خاطر شهروندان به شهر شکل می‌گیرد و امروزه اکثر جوامع توسعه‌یافته به فکر حفظ بافت و هویت محلات در شهرها هستند».

از این رو انجمن هوای‌تازه در برنامه‌ای تحت عنوان «شب محلات گناوه» با دعوت از غلامرضا کرمی ـ مدیرمسوول هفته نامه دریادلان، شاعر و نویسنده ـ و خلیل مظفری ـ از مطلعین در تاریخِ شفاهی گناوه ـ به بررسی تاریخچه محلات گناوه پرداخت.

برنامه در دو بخش بود که قسمت نخست با مقدمهٔ مجری برنامه، سجاد ابراهیمی شروع شد و سپس غلامرضا کرمی با همراهی مظفری تاریخچه‌ای از سه محلهٔ عبدامام، نوروزآباد و سرخور را در چند بُعد تاریخی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای حاضرین تشریح کردند.

قسمت دوم برنامه نیز به همین شکل به محلاتِ باباعلیشاه، امامزاده و مال سادات اختصاص داشت و بخشی از ابعاد این محلات نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی تاریخچهٔ راه‌های مواصلاتی، بازار و تجارت، مسالهٔ آب شرب و چاه‌های گناوه، مدارس و مکتب‌خانه‌ها، کدخداها، حضور شرکت نفت و ادارات دولتی، مردم‌شناسی، نخستین‌ها در گناوه و... از دیگر موضوعاتی بود که توسط مهمانان و حاضرین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از نقاط قوت این نشست برگزاری آن به شکل مونولوگ و با مشارکت همهٔ حاضرین بود که دامنهٔ بحث را گسترده‌تر می‌کرد و تصمیم جمع را بر این امر قرار داد که بررسی تاریخچه محلات در چند جلسه دیگر و به شکل «هر محله یک برنامه»، مفصل‌تر برگزار شود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر