پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۵۶۸
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

فکرشهر: معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: پروژه آبرسانی شهرستان جم استان بوشهر با وجود گذشت ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی آن ردیف اعتباری استانی و ملی ندارد و ضروری است از سال آینده برای این طرح ردیف اعتباری استانی تعریف شود.

به گزارش فکرشهر، شاهین پاک‌روح سه‌شنبه شب در نشست بررسی وضعیت پروژه آبرسانی جم افزود: عملیات اجرایی پروژه آبرسانی جم از سال ۱۳۸۶ آغاز شده‌است و در سال ۹۷ نیز ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تنش آبی به این پروژه ابلاغ شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی، به علت نداشتن موافقت‌نامه و ردیف اعتباری اجازه اختصاص اعتبار به این پروژه را نداده‌است.

پاک‌‎روح با تقدیر از همکاری وزارت نفت در اجرای این پروژه اظهارداشت: در هفته گذشته منابعی برای تامین مالی پروژه در نظر گرفتیم تا دریک هفته آینده اعتبار به پروژه تزریق شود.

وی ادامه داد: همچنین توافق‌هایی انجام شد که شرکت آب و فاضلاب شهری بتواند به پروژه‌های آب روستایی هم اعتبار تزریق کند.

پاک روح گفت: از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌شود تا شرایط سخت کنونی پیمانکاران بهبود یابد و پروژه طبق برنامه زمانبندی اجرایی شود.

وی اظهارداشت: مدت اجرای پروژه آبرسانی جم طولانی شده و ما به عنوان کارفرما، پیمانکاران و مردم همه از روند اجرای این طرح ناراضی هستند اما همین که مردم خوشبین به تکمیل پروژه شوند بسیار مهم و نشان می‌دهد قرارگاه خاتم الانبیا با وجود مشکلات نقس خود را بخوبی ایفا کرده‌است.

پاک‌روح اضافه کرد: همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا حداقل بخشی از ظرفیت آب شیرین کن سیراف تا قبل از تابستان سال ۹۸ وارد مدار و شرایط آب شهرستان جم بهبود یابد.

وی در ارتباط با تجمیع و انتقال آب چاه‌های جم به مخزن نیز اظهار داشت: مهم‌ترین عامل اتلاف آب، تنظیم نشدن فشار آب به علت تزریق مستقیم آب از چاه به شبکه است و این اقدام می‌تواند به کاهش شکستگی خطوط شبکه و کاهش هدررفت منجر شود.

پاک‌ روح افزود: در ۹۵ درصد شهرهای کشور، پمپاژ مستقیم حذف شده زیرا باعث افزایش فشار و آسیب به شبکه می‌شود و در صورت قطعی برق، شبکه را با قطعی آب مواجه می‌کند.

وی گفت: مصوبه‌ای نیز برای مطالعه پروژه فاضلاب شهری جم از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت گذرانده شده که در صورت تحقق همکاری اعتباری نفت با تلاش شهرستان می‌توانیم به این پروژه کمک مالی داشته باشیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب  روستایی استان بوشهر نیز در تشریح پروژه آبرسانی سیراف به جم گفت: آبرسانی جم در سه بخش آب شیرین کن، خط انتقال و خط برق توسط پیمانکاران در دست اجراست.

روح الله طاهریان پور افزود: قرارداد آب شرین کن با سرمایه‌گذار در سال ۹۶ قطعی شد و قرار بود ظرف مدت ۱۵ ماه به بهره‌برداری برسد که به دلیل تعلل سرمایه‌گذار در اجرای پروژه خلع پیمان شد.

وی بیان کرد: به طور مجدد در تیرماه ۹۸ قرارداد سرمایه‌گذاری جدید منعقد شده که امیدواریم تا سال ۹۹ آب شیرین کن تکمیل شود.

طاهریان‌پور اجرای ایستگاه‌ها و خط انتقال تا ایستگاه ششم در جم را مطلوب دانست و افزود: از ایستگاه ششم تا شهر جم و روستاها به ۲۰ کیلومتر اجرای خط لوله نیاز است که تاکنون هشت کیلومتر از این خط تا شهر جم اجرایی شده است.

وی در مورد وضعیت خط برق پروژه گفت: پیمانکار خط برق با مشکلات مالی مواجه بود و به همین خاطر مقرر شد از ۱۴۶ دکل، ۱۰۵ دکل را با دریافت پیش پرداخت اجرایی کند که تاکنون ۵۵ دکل اجرا شده‌است.

وی از زمان ۶ ماهه برای تکمیل خط برق پروژه خبر داد و افزود: با توجه به اینکه پروژه در سایر بخش‌ها هم تا سال ۹۹ به اتمام نمی‌رسد نگرانی خاصی در مورد تکمیل خط برق نداریم و برای اینکه در این زمینه با مشکلی مواجه نشویم دیزل ژنراتورهایی هم از طریق پیمانکار سفارش و تامین اعتبار شده‌است تا در صورت لزوم بتوان برق پروژه را در هر شرایطی تامین کرد.

طاهریان پور ادامه داد: هر چند در برخی نقاط با معارض مواجه هستیم اما تلاش شده با معارضان به توافق برسیم اما هزینه تملک اراضی بالاست و نیاز به همراهی مسئولان شهرستان داریم.

فرماندار جم گفت: برخی روستاهای جم اکنون در ۴۸  ساعت فقط ۲ ساعت آب دارند که یکی از دلایل عمده آن فرسودگی شبکه های توزیع با هدررفت ۴۰ تا ۴۵ درصدی آب در شهرستان است.

محمد حسینی افزود: با وجود اینکه نیاز آب شهر جم روزانه چهار هزار مترمکعب است اما بیش از هشت هزار مترمکعب آب وارد شبکه می‌شود.

وی در ارتباط با توافق میان وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تامین اعتبار پروژه آبرسانی سیراف به جم در سال ۹۷ گفت: وزارت نفت مدعی است تعهدهای خود در این پروژه را به صورت کامل انجام داده و وزارت نیرو باید به تعهدهای خود عمل کند.

حسینی، تامین نقدینگی را اولویت اصلی پروژه آبرسانی جم دانست و اظهار داشت: لازم است تقویم زمان‌بندی دقیقی برای پروژه تعریف و همه خود را مکلف به اجرای برنامه زمانبندی بدانند.

فرماندار جم افزود: امیدواریم از محل اعتبار تنش آبی در سال جاری بودجه‌ای به پروژه آبرسانی سیراف به جم تزریق تا بخشی از مطالبات تسویه شود.

وی گفت: بازدیدهای بیشتر مدیران آب کشور از پروژه آبرسانی سیراف به جم ضرورت دارد  زیرا فاصله زمانی زیاد میان حضور مدیران و بازدید از پروژه به کندی اجرا منجر می‌شود.

حسینی ادامه داد: مخاطره‌های انتقال آب تانکری به شهرک های نفت و گاز در جم  یکی از مشکلات شهرستان است زیرا تردد تعداد زیاد تانکرها علاوه بر آسیب به زیرساخت‌های جاده‌ای، امنیت جانی شهروندان را هم تهدید می‌کند و اجرای پروژه آبرسانی می‌تواند این چالش را برای همیشه رفع کند.

وی اضافه کرد: شرایط آبی شهرستان جم بسیار شکننده است و مردم صبوری می‌کنند اما برای سال آینده نگرانی جدی در مورد وضعیت سفره‌های آبی داریم زیرا دیگر آبی باقی نمی‌ماند که بتوان با تانکر به مردم خدمات ارائه کرد.

حسینی گفت:: ۷۰ درصد شبکه جدید آب شهری جم اجرا شده و لازم است برای کاهش هدررفت آب و خدمات دهی بهتر به شهروندان تکمیل این پروژه و اتصال به چرخه آبرسانی در دستور کار قرار گیرد.
پروژه آبرسانی جم  با مشارکت سهم 50 درصدی هر یک از وزارتخانه‌های نیرو و نفت اجرایی شده‌است و پیشرفت فیزیکی این طرح هم اکنون بالای 75 درصد است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر