جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۳۹۳۴
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

فکرشهر: با وجود نگرانی‌ها درباره تشعشعات رادیویی و امواج الکترومغناطیسی، مسوولان معتقدند با توجه استانداردهای موجود، در کشور عددی بالاتر از سطح استاندارد که بر سلامتی تاثیر داشته باشد، وجود ندارد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، یکی از نگرانی‌هایی که با ورود ابزار دیجیتالی به زندگی افراد افزایش یافته، بیماری‌های ناشی از تشعشعات رادیویی است. با افزایش بیماری‌های جوامع امروزی از جمله سرطان‌های شناخته‌شده و ناشناخته، این گمان میان عامه مردم تقویت شده و بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلاء به انواع سرطان است، هرچند این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است.

اگرچه ضرر تشعشعات رادیویی صددرصد به اثبات نرسیده، اما برخی همچنان نگران تأثیرات آن بر بیماری‌ها و خصوصاً سرطان‌های مختلف هستند. البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشعشعات پرتوهای رادیویی را به صورت دوره‌ای اندازه‌گیری و اعلام می‌کند که غالباً این تشعشعات کمتر از حد استاندارد ملی است که می‌تواند نگرانی‌ها را در این مورد کاهش دهد.

اما سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس به منظور پایش تشعشعات تجهیزات رادیویی مطابق حدود استاندارد ملی ایران به شماره ۸۵۶۷ و کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون ساز (ICNIRP)، با نصب ۷۰ ایستگاه ثابت در شهر تهران و ۱۸ ایستگاه ثابت در شهر شیراز راه‌اندازی شده است. مطابق با استانداردهای اعلام‌شده، حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی ۲۸ ولت بر متر است که در نمودار مربوط به هر ایستگاه، به صورت خط‌چین قرمز مشخص شده است.

در این باره محمدجواد آذری جهرمی به‌تازگی با اشاره به نگرانی‌ها درباره پارازیت اظهار کرده است: ما چیزی به اسم نگرانی در برابر صرف پارازیت نداریم، موضوع، اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی موجود در اطراف مردم است که روی سلامتی مردم اثر می‌گذارد و شامل فرستنده‌های تلویزیونی، ایستگاه‌های ارسال امواج تلفن همراه و پارازیت‌ها می‌شود. سیگنال و غیرسیگنال هر دو یک اثر تجمیعی بر بدن انسان دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما در این زمینه ایجاد شفافیت کردیم و در حال حاضر در تهران و شیراز اندازه‌گیری به‌خط کرده و نتایج آن را به‌لحظه منتشر می‌کنیم که میزان اثر تجمعی امواج الکترومغناطیسی چقدر است. گزارش آن را هم ارائه کردیم و در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در دسترس است و مردم می‌توانند مشاهده کنند.

او با بیان این‌که سطح استانداردی که سازمان ملی استاندارد مشخص کرده، عدد ۲۸ ولت بر مترمربع است، به خانه ملت گفت: ما در هیچ جای کشور به این عدد نرسیدیم و در اعداد بسیار پایین‌تر از این سطح قرار داریم. در سایر استان‌ها که تجهیزات نصب نشده هم به صورت نوبتی اندازه‌گیری انجام می‌شود و برای هر استان هر سه ماه یک بار هم یک گزارش اندازه‌گیری داریم و برای استاندارها می‌فرستیم.

آذری جهرمی همچنین خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه از کشور ما به نصف عدد ۲۸ هم نرسیدیم و اندازه‌گیری‌ها در سطح استاندارد است. ممکن است در آینده عمل پیشرفت کند و مشخص شود این سطح ۲۸ عدد درستی نبوده و می‌تواند اثراتی داشته باشد اما با توجه استانداردهایی که وجود دارد، در کشور عددی بالاتر از سطح استاندارد نداریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر