شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۰۸۰
شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

فکرشهر: بوشهر یک تفاوت بزرگ آدم‌ها در نوع نگاه و قدرت فکر آنها است که می تواند تا کجاها پرواز کند، خلاقیت و نگاه منحصربه فرد به اتفاقات روزمره و عادی که در اطراف ما رخ می دهد و به آن عادت کرده ایم شاید بتواند مسیر زندگی ما را برای همیشه عوض کند...

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، یکی از این اتفاقات عادی خوردن خرما است! درست خواندید، ممکن است همه ما روزانه چند دانه خرما بخوریم و با بی تفاوتی محض هسته آن را به جایی مثل سطل زباله پرت کنیم. اما زنی هم هست که به این فکر کرده آفریده خدا و هسته ای که در دل خرمای شیرین جنوب جا خوش کرده نمی تواند بی اثر و دورریختنی باشد.

این زن خلاق و خوش فکر جنوبی، فاطمه ممسنی است. او که حالا یک کارآفرین موفق محسوب می شود توانسته با تبدیل هسته خرما به پودر و ترکیب آن با گیاهان دارویی از آن برای درمان بیماری ها و به عنوان یک تولید کارآمد و کاربردی و راه کسب درآمد بهره ببرد.

فاطمه ممسنی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه فعالیت خود اظهار کرد: من ۶-۵ ماه پیش مقداری هسته خرما را جمع کردم چون می دانستم که به عنوان منبع پروتئین و کلسیم برای استخوان بندی خوب است و مانند " قُوَّتو" (یا قاووت که نوعی پودر گیاهی تقویتی شامل گیاهان دارویی است) قابلیت استفاده به عنوان مکمل و تقویت کننده را دارد.

وی ادامه داد: در آنالیزهایی که من انجام دادم هسته خرما حاوی پروتئین، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و... است و برای کودکان، برخی بیماری ها و افرادی که دندان درد دارند قابل استفاده است. همچنین قهوه هسته خرما برای درمان بیماری دیابت بسیار موثر است.

این کارآفرین و تولیدکننده جوان بیان کرد: ابتدا می خواستم برای بچه خودم از آن استفاده کنم اما بعد -چون خانه دار بودم- گفتم کار متفاوتی انجام دهم ببینم می گیرد یا نه. شروع آن اینگونه بود که مقداری تولید کردیم و دیدیم کار خیلی خوبی است و فروش خوبی هم دارد. 

ممسنی عنوان کرد: به صورت قهوه و یا دمنوش هم می توان از هسته خرما استفاده کرد، بعد از آن در کنار قهوه هسته خرما، یک بسته جدا شامل دمنوش های مختلف مثل بابونه، گزنه که برای اعصاب و قند خون و دیابت مفید هستند استفاده کردم. 

وی خاطرنشان کرد: با ترکیب این گیاهان با هسته خرما متوجه شدم که خیلی خوش طعم تر و مشتری پسندتر شده است. در واقع با ترکیب این گیاهان، محصولی تحت عنوان چای کوهی هسته خرما و یا دمنوش هسته خرما و ترکیبی از این دو شکل گرفت. 

فاطمه ممسنی که در نمایشگاه بین المللی خرمای بوشهر نیز غرفه داشته و محصول خود را عرضه کرده است، گفت: بازخورد و بازدهی شرکت در نمایشگاه بین المللی خرما بوشهر این بود که دانستم چایی کوهی هسته خرما طرفدار بیشتری دارد و در بیشتر شدن فروش محصولات نیز تاثیر زیادی داشت. 

می پرسیم پس از تولید آزمایشی هم برای تایید این تاثیرات انجام شده است؟ پاسخ می دهد: با کارشناسان و پزشکان متعددی صحبت کردم، حتی پزشکان طبی و کارشناسان گیاهان دارویی نیز اثر هسته خرما در درمان دیابت را تایید کردند و در صورتی که بتوان تولید کرد و آن را به فروش انبوه رساند حتی در داروسازی نیز کاربرد خواهد داشت. 

او ادامه داد: دستگاه های مختلفی که می توان برای تولید این محصول استفاده کرد گران قیمت هستند و من قادر به تهیه آنها نیستم، اما می توان با رایزنی و همکاری شرکت های تولیدکننده و یا داروسازی به خرید این دستگاه ها و تولید انبوه اقدام کرد. اگر تولید این محصول موردتوجه قرار بگیرد در جاهای دیگر و به روش های مختلف از آن استفاده کرد.

این کارآفرین عنوان کرد: هسته خرما حتی می تواند در صنعت شیرینی پزی و قنادی به عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار گرفته تا کامل کننده محصول بوده و وجه درمانی به آن ببخشد. در واقع برای کسانی که نمی توانند از کیک ها وشیرینی ها استفاده کنند یک رژیم غذایی و درمانی است. 

ممسنی با اشاره به اینکه استقبال از فرآورده های هسته خرما بسیار خوب بوده، افزود: در حال حاضر من به شکل کارآفرین خانگی و یک شرکت تولیدکننده خانگی کوچک فعالیت داریم، و با استفاده از دستگاه هایی که در اختیار داریم این کار را انجام می دهیم و در فکر این هستیم که در محیط بزرگ تر و به شکل نیمه صنعتی یا صنعتی این فعالیت و تولیدات را دنبال کنیم. 

موارد مصرف قهوه هسته خرما استفاده برای قهوه، چای، و یا پخت کیک و روش های دم کردن پودر هسته خرما نیز به صورت چای در فنجان و یا فلاکس، دم کردن به شکل قهوه ترک و قهوه اسپرسو، و برای درست کردن کیک نیز مخلوط با آرد بسته به ذائقه است. همچنین خواص گیاهی این محصول برای درمان دیابت، زخم های بدن، درد چشم، آرامش اعصاب، درد معده و درد مفاصل به کار می رود. 

برچسب ها: undefined
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر