جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۱۱۰
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۷

فکرشهر: با توجه به اینکه هم‌اکنون صنعت پرورش ماهی کشور به واردات بچه ماهی وابسته‌ است، خودکفایی و استقلال در تامین این نهاده‌ها باعث رونق این صنعت خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر تنها یک شرکت تامین‌کننده بچه‌ماهی در کشور در شهرستان تنگستان استان بوشهر فعال است اما به دلیل برخی نوسان‌های ارزی سال گذشته نتوانستند به اندازه کافی بچه ماهی وارد کنند. 

حامد رضایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر در زمینه تامین قفس و سایر لوازم مورد نیاز در این بخش مشکل و کمبودی وجود ندارد اما برای تامین بچه ماهی باید کارهای زیربنایی انجام شود.

وی تامین نشدن بچه ماهی باعث می‌شود همواره این صنعت متزلزل باشد این درحالی است که با دادن مجوزهای لازم در این بخش و سایر بخش‌ها باید میزان وابستگی به واردات ملزومات این صنعت را کاهش داد.

سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: با توجه به بازگشت سرمایه و سودآوری صنعت پرورش ماهی باید زیرساخت‌های لازم در این بخش از جمله تامین و تکثیر بچه ماهی دراین استان فراهم شود.

این مسئول ادامه داد: همچنین وابستگی و واردات در صنعت پرورش ماهی در قفس با توجه به نوسان‌های ارزی موجب گرانی این صنعت می‌شود.

رضایی با بیان اینکه شهرستان تنگستان مستعدترین منطقه برای تامین زیرساخت‌های پرورش ماهی است گفت: سواحل و دریا محلی برای فعالیت آبزی‌پروری است این درحالی است که مابقی صنایع باید با حفظ حریم در ساحل فعالیت کنند و با توجه به اینکه آبزی‌پروری برخلاف صنایع دیگر آب را آلوده نمی‌کند اولویت فعالیت باید با آبزی‌پروی باشد.

 وی یادآور شد: در زمان حاضر تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی پرورشی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه برای کشورپیش‌بینی شده که از این میزان سهم استان بوشهر ۵۰ هزار تن است و برای رسیدن به این برنامه باید بطور میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی در این استان تامین شود.

رضایی در باره استقبال سرمایه‌گذاران از صنعت پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر گفت: هرچند این صنعت توجیه‌پذیر همراه با سودآوری بالایی است و در کمتر از یکسال بازگشت سرمایه انجام می‌شود اما نیازمند سرمایه اولیه بالایی است و با توجه به جدید بودن آن، بخش خصوصی وارد نمی‌شود.

سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: در همین ارتباط تسهیلات با بهره کم مناسبی پیش‌بینی شده اما به دلیل درخواست ضمانت‌های بانکی سنگین از جمله سندهای ملکی از سوی بانک‌ها سرمایه‌گذاران توان تامین این ضمانت‌نامه‌ها را ندارند.

رضایی یادآور شد: تاکنون تنها ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد به یکی از متقاضیان پرداخت و ۱۰ نفر نیز به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر علم و تجهیزات مورد نیاز برای صنعت پرورش ماهی مشکل و کمبودی در استان بوشهر وجود ندارد اما داوطلبان و فعالان در این صنعت در بخش تامین منابع مالی مشکلاتی دارند که روان‌سازی شرایط پرداخت تسهیلات در این بخش ضروری است.

  رضایی اضافه کرد: امکان پرورش گونه‌های زیادی از ماهیان وجود دارد اما در زمان حاضر از گونه سی‌باس که مقاوم و ارزان‌تر نسبت به گونه‌های دیگر است برای پرورش ماهی در قفس استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به ضعف منابع و ذخایر دریایی و اینکه تولید هر۱۷ تن محصول زمینه اشتغال مستقیم یک نفر را فراهم می‌کند و ضرورت ایجاد صنایع پسین و پیشین و آبادانی مناطق پرداختن به این صنعت الزامی است.

رضایی گفت: همچنین استان بوشهر به لحاظ شرایط آب و هوایی، فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، کیفیت آب خلیج فارس در این استان شرایط مناسب‌تری برای رونق صنعت پرورش ماهی در قفس دارد که انتظار می‌رود شرایط برای این صنعت در استان بیشتر فراهم شود.

  سرپرست گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر افزود: با توجه به بازسازی قفس‌ها و بهینه‌سازی آنها امسال تولید یکهزار و ۵۰۰ تن ماهی سی‌باس پرورشی در استان بوشهر پیش بینی شده‌است.

رضایی بیان کرد: تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه پرورش ماهی در قفس استان بوشهر سرمایه‌گذاری شده‌است.

وی یادآو رشد: پروژه ماهی در قفس پروتئین گستر با ظرفیت اسمی پنج هزار تن، آرام صید ۲ هزار تن در هر دوره و طرح پرورش ماهی در قفس دیلم با یکهزار تن ظرفیت و ۱۰۵ هزار قطعه ذخیره سازی در سال جاری در استان بوشهر وارد مدار تولید شده‌است.

رضایی در باره اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد رئیسعلی دلواری گفت: امسال تاکنون ۵۸۰  هزار قطعه بچه ماهی سی‌باس در این طرح‌ها ذخیره سازی شده‌است.

سرپرست گروه پرروش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: همچنین شرکت پروتئین‌ گستر در منطقه چاه پهن نیز چهار قفس درآب‌های خلیج فارس نصب و ۵۸۰ هزار قطعه ذخیره سازی انجام داده‌است.

وی افزود: توسعه صنایع فرآوری آبزیان برای حضور در بازارهای بین‌المللی امری مهم و ضروری است که ایجاد کارخانه‌های فرآوری ماهی در مناطق ساحلی استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته‌است.

رضایی اضافه کرد: همچنین یک مجموعه ۵۰۰ تنی در شهرستان دیر کار نصب و مونتاژ قفس‌ها را انجام و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: تاکنون ۴۲ مجوز پرورش ماهی با ظرفیت ۴۶ هزار تن در استان بوشهر صادر شده که از این تعداد ۳۶ هزار تن پرورانه تاسیس و ۱۳ هزار تن پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و مابقی در مرحله موافقت اصولی هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر