جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری:
کد خبر: ۶۴۱۴۴
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

فکرشهر: از ورودی های بافت تاريخی بوشهر که عبور ميیكنی و پای در كوچه پس كوچه‌های باريك و بلند آن مي‌گذاری، مثل این است كه در فاصله زمانی کوتاهی، از خيابان‌های پرتردد و شلوغ مركز شهر به دنيايی كه فرسنگ‌ها از زندگی ماشينی دور است، وارد مي شويد. صفا و گرمی و صمیمیت، هنوز هم در کوچه پس کوچه‌های این دیار حضور پررنگی دارد و با عبور از این کوچه‌ها، معماری جالب توجه و سبک خاص و منحصر به فرد آن چشم هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. بافت تاریخی بوشهر به اذعان کارشناسان یکی از جالب توجه‌ترین و زیباترین بافت‌های مسکونی کشور به‌شمار می‌آید. این بافت دارای بناهای منحصر به فرد شامل عمارت‌های زیبا مربوط به دو و نیم قرن پیش، بناهای کنسولگری‌ کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه، و کلیسا، بازار قدیمی، و کوچه‌های زیبا است که هر بیننده‌‌ای با ورود به داخل آن، جذب ساختمان‌ها و معماری‌ بافت می‌شود. با این حال، بوشهر آن‌گونه که باید به توریست‌های داخلی و خارجی معرفی نشده است تا گرد غربت و فراموشی بر این بناهای منحصر به فرد و عمارت‌های زیبا نشانده شود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر، در همین راستا سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های خاص برخی محلات در حوزه گردشگری شهری و همچنین به‌منظور حفظ و معرفی تاریخ و پیشینه محلات و سبک زندگی و فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل محلات بوشهر و از سوی دیگر جمع‌آوری تاریخ شفاهی در حوزه‌های تاریخ و فرهنگ مردم بوشهر اقدام به تشکیل خانه بوشهرگردی نماید.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در این زمینه با اشاره به این‌که احداث خانه بوشهرگردی، جای خالی یک مکان تخصصی برای حفظ و نشر فرهنگ‌ها و آیین‌های اصیل بوشهری را پر خواهد کرد، در خصوص جزئیات احداث این خانه تصریح کرد: خانه بوشهرگردی یک موسسه فرهنگی، اجتماعی داوطلبانه و مردمی تحت نظارت سازمان فرهنگی شهرداری است که به‌منظور ترویج و توسعه گردشگری شهری، حفظ و ثبت تاریخ شفاهی محلات، ترویج سبک زندگی بومی و حفظ و معرفی آیین‌های سنتی و صنایع دستی و بومی محلات در سطح شهر مطابق با سیاست‌های کلان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و در چارچوب مقررات و تشکیلات این آیین نامه، با همکاری و همیاری شهروندان فعالیت می‌کند.

احمد بارگاهی با تاکید بر این‌که ذینفعان این طرح مردم محله و شهروندان بوشهری هستند، خاطرنشان کرد: هدف ما از ایجاد این خانه، جلب مشارکت حداکثری مردمی از طریق کانون‌های مردم‌نهاد، حمایت از طرح‌های مناسب در زمینه ترویج سبک زندگی بومی، ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در طول ایام سال خصوصا نوروز، شبکه‌سازی و هدایت گروه‌های همیاری اجتماعی و... است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به محور فعالیت‌ها و ماموریت‌های این مرکز خاطرنشان کرد: شناسایی و معرفی اماکن تاریخی و در معرض خطر، مشارکت در حفظ و نگهداری سایت موزه ها و اماکن تاریخی، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی و رویدادهای محله، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در اماکن تاریخی، معرفی جاذبه‌های گردشگری در سطح محله، برگزاری تورهای گردشگری شهری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی و مشاغل بومی، برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت حفظ و ترویج میراث فرهنگی و معنوی شهر بوشهر از جمله فعالیت‌هایی است که در این مرکز انجام خواهد شد.

بارگاهی با اشاره به این‌که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در راستای افزایش بهره‌وری سازمانی و همچنین کمک به تحقق اهداف خانه بوشهرگردی با استفاده از ظرفیت‌های موجود، برنامه‌های آموزشی و توجیهی برای کلیه مجریان و نیروهای داوطلب طرح‌ریزی و اجرا می‌کند، افزود: بر اساس این طرح، اداره کامل مجموعه‌های گردشگری، موزه‌ها، اقامت‌گاه‌های سنتی، اماکن تاریخی، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری و همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با حوزه‌های بوم‌گردی و گردشگری شهری، همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر در حوزه گردشگری در سطح شهر بوشهر را در قالب عقد قرارداد به خانه بوشهرگردی واگذار می گردد.

این مقام مسوول با بیان این‌که این طرح پیش از این در شورای اسلامی شهر بوشهر تصویب شده و در مراحل پیاده‌سازی قرار دارد، گفت: خوشبختانه نظر شهردار محترم نیز برای اجرای این طرح مساعد بوده و در آخرین نشستی که با ایشان داشتیم، تاکید کردند که زمینه‌های لازم برای اجرای این طرح از سوی سازمان آماده شود. 

گفتنی است، ایجاد فرصت‌های مناسب برای ارتقای توانمندی‌های گردشگری، توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، حفظ میراث تاریخی، فرهنگی و معنوی شهر بوشهر، هم‌اندیشی و تبادل نظر در زمینه مطالعه، رصد و شناخت فرصت‌های گردشگری، جلب ظرفیت تشکل‌ها و کانون‌های گردشگری، برنامه‌ریزی در جهت بهبود وضعیت گردشگری شهری، تلاش برای حفظ و ترویج سبک معماری بومی، حفظ و رونق بخشی به مشاغل بومی و صنایع دستی و... از جمله اهداف و ضرورت‌های برپایی و احداث خانه بوشهرگردی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر