پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۴۲۳۹
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹

فکرشهر: «تاکنون تعداد روزهای حضور سرمربی تیم‌ ملی در ایران در ٦ ماه گذشته به ٣٠ روز هم نمی‌رسد و تا پایان‌ سال هم تیم‌ ملی برنامه‌ای ندارد که بخواهد به ایران بیاید، یعنی ویلموتس برای ٣٠ روز حضور در ایران اگر نرخ یورو را ١٣‌هزار تومان حساب کنیم، ١١‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون تومان دریافتی داشته؛ یعنی دستمزدش برای هر روز حضور در کشور ٣٩٠‌میلیون تومان بوده است.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت:‌ «مارک ویلموتس بالاخره بعد از چند روز تأخیر پاسخ نامه‌های فدراسیون برای پایبندبودن به مفاد قرارداد و ادامه همکاری را داد و درخواست برگزاری جلسه ویژه با مهدی تاج کرده است. ملاقاتی سرنوشت‌ساز که تکلیف آینده فوتبال ملی ایران را مشخص می‌کند و خواسته‌های طرفین به صورت رسمی در آن مطرح خواهد شد، سپس بر اساس نظرات ارایه‌شده طرفین برای تصمیم نهایی سیاست خود را تعیین می‌کنند. در چنین شرایطی از راهروهای فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که مدیران در نظر دارند به‌زودی جزییاتی از مبلغ و مفاد قرارداد ویلموتس همچنین نتیجه مذاکرات را برای تنویر افکار عمومی در سایت این مجموعه منتشر کنند تا شایعات به پایان برسد. در چنین شرایطی در نظر گرفتن برخی حقایق و شایعات می‌تواند تصویری از نتیجه این دیدار که هنوز زمان و مکان برگزاری آن معلوم نیست، به جامعه فوتبال ایران نشان بدهد.

دلخوری تاج از ویلموتس

مهدی تاج به شدت از مارک ویلموتس دلخور است، چون اعتقاد دارد این مربی بر خلاف وعده‌هایی که در روند مذاکرات به او داد،‌ بهترین تلاش و اراده را برای کار کردن در تیم‌ ملی ایران از خود نشان نداده است. رفتاری که این مربی در آستانه بازی با عراق برای درخواست فسخ قرارداد و انعقاد قراردادی جدید داشت، رئیس فوتبال ایران را به این باور رساند که ادامه همکاری با سناتور بلژیکی دیگر ممکن نیست. طبق شنیده‌ها تاج در جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون هم به اعضا اعلام کرده به هیچ عنوان فکرش را نمی‌کرد ویلموتس که چند ماه برای دریافت مطالبات خود صبر کرده‌ بود، دست تیم‌ ملی و فوتبال ایران را در آستانه بازی با عراق در پوست گردو بگذارد و تأکید کند تا زمانی که پولش را ندهند، به ایران نمی‌آید و تمرینات را شروع نمی‌کند. اعضای هیأت‌رئیسه نیز با انتقاد از رفتارهای ویلموتس به این موضوع اشاره داشته‌اند که ادامه همکاری با مربی که به خاطر پول در این شرایط حساس به تیم‌ ملی ضربه زد، به هیچ عنوان صلاح نیست و در صورت امکان در ماجرای همکاری با ویلموتس بازنگری انجام شود.

فدراسیون با چه شرایطی می‌خواهد فسخ کند؟

مدیران فدراسیون فوتبال به هیچ عنوان دیگر دوست ندارند با ویلموتس ادامه بدهند اما تمام حواس خود را جمع کرده‌اند تا در این راه بی‌گدار به آب نزنند. آنها در مذاکره با ویلموتس و مدیر برنامه‌هایش و نامه‌نگاری‌های انجام‌شده، رسما از این مربی خواستند به تمام مفاد قرارداد خود با فدراسیون عمل کند، یعنی به جای اقامت در بلژیک به ایران بیاید و روی اردوهای تیم‌های امید و جوانان و مسابقات لیگ و عملکرد بازیکنان نظارت مستقیم داشته باشد، همچنین جلسات مداوم با کمیته فنی برگزار کند و به‌عنوان سرمربی فعالیت بیشتری داشته باشد، یعنی در شرایط کنونی آنها با این نامه‌نگاری‌ها مقدماتی را فراهم کردند که اگر کار به رسیدگی به اختلاف در مراجع حقوقی بین‌المللی رسید،‌ مستنداتی در اختیار داشته باشند که نشان دهد ویلموتس به مفاد قرارداد خود پایبند نبوده است. اسناد و مدارک تمام برنامه‌های رفت‌وآمد‌های ویلموتس به ایران نسبت به قرارداد تنها بخشی از پکیج مستندات آماده‌شده از سوی مدیران فوتبال ایران است. ویلموتس در شرایط کنونی سرمربی تیم‌ ملی ایران است؛ منتهی با این عیب که در محل کارش حاضر نیست. فدراسیون‌ هم رسما تأکید دارد او طبق مفاد قرارداد باید کارش را انجام بدهد. منتهی مهدی تاج و همکارانش در بهترین شرایط اگر فضا به سمت فسخ قرارداد برود، به دنبال این هستند که با دریافت غرامت از ویلموتس این اتفاق رخ بدهد. اولویت دوم این است که قرارداد فسخ شود و به ویلموتس تا زمانی که در ایران کار کرده، پول بدهند و این مربی قسط سوم قرارداد خود تا پایان ‌سال را که جلوتر دریافت کرده است، به فدراسیون برگرداند. یک حالت دیگر هم ادامه همکاری طرفین است که با توجه به فضای به وجود آمده و دلخوری‌های تاج‌، ناراحتی‌های بازیکنان تیم‌ ملی از رفتارهای ویلموتس و انتقاد جدی جامعه فوتبال‌، خیلی بعید است طرفین در آینده بتوانند در ایران کار کنند. ویلموتس هم نشان داده که نمی‌خواهد طبق قرارداد با فدراسیون همکاری داشته باشد، اگر غیر از این بود او را باید این روزها در محل کارش مشاهده می‌کردیم!

ویلموتس می‌خواهد بماند؟

ویلموتس از کار کردن در ایران خوشحال نیست. البته اگر فدراسیون بپذیرد حضورش در کشور ما فقط در آستانه شروع مسابقات و اردوها باشد، بهترین اتفاق رقم می‌خورد ولی فدراسیون تأکید به اجرای تمام مفاد قرارداد دارد. در هر صورت همسر این مربی هم وکیل بین‌المللی است و او حاضر نمی‌شود با پرداخت غرامت و ضرر مالی به همکاری خود با فدراسیون فوتبال ایران پایان بدهد. شایعه شده که ویلموتس برای قطع همکاری حداقل ٥٠‌درصد مبلغ کل قرارداد سه ساله یا مبلغ کل یک‌ سال قرارداد را از فدراسیون طلب خواهد کرد. اینجاست که اهمیت شفاف‌سازی فدراسیونی‌ها درباره رقم قرارداد او مشخص می‌شود. اگر قرارداد ٢,٧‌میلیون یورویی را در نظر بگیریم و فدراسیون قرار باشد پول یک‌ سال قرارداد را به او بدهد، باید یک‌میلیون و ٨٠٠‌هزار یورو دیگر به ویلموتس پرداخت کند (٢میلیارد و ٣٤٠‌میلیون تومان). اگر ویلموتس بتواند فدراسیون را محکوم به پرداخت ٥٠‌درصد رقم کل قرارداد کند‌، باید حدود ٤‌میلیون یورو خسارت داده شود (حدود ٥٢‌میلیارد تومان). اگر هم رقم قرارداد ١.٥‌میلیون یورو یا ٢‌میلیون یورو باشد،‌ این اعداد و ارقام تغییرمی‌کند. به‌ هر حال قطعا بندهای مشخصی برای شرایط همکاری در قرارداد گنجانده شده است و چون درباره جزییات قرارداد شفاف‌سازی نمی‌کنند،‌ بازار داغ شایعات رونق می‌گیرد و چاره‌ای جز حساب‌وکتاب‌های اینچنینی نیست.

دردسرهای بزرگ‌تر در انتظار فدراسیون فوتبال

وزارت ورزش خودش را از داستان سیاست فدراسیون درباره قطع همکاری با ویلموتس و مذاکره با برانکو کنار کشیده است. مدیران فوتبال خیلی امیدوار بودند با مطرح‌ شدن نام برانکو، مسئولان ورزش کشور به حمایت از آنها برای قطع همکاری با ویلموتس و عقد قرارداد جدید با برانکو بپردازند، منتهی این تیر آنها فعلا به سنگ خورده است. به هر حال اگر مربی بلژیکی رفتنی شود، فدراسیون باز هم باید قرارداد مالی قابل توجهی که حداقل همان حدود ١,٥‌میلیون یورو خواهد بود، با برانکو به امضا برساند. اگر قرار باشد قطع همکاری با ویلموتس با ضرر مالی همراه شود‌، قطعا ممکن است نهادهای نظارتی هم به این پرونده ورود کنند و دردسرهای بزرگ‌تر در انتظار مدیریت فدراسیون باشد. همه این اتفاقات در شرایطی در حال وقوع است که فدراسیون بی‌پول‌ترین دوران تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد.

چرا فدراسیون مربی پروازی نمی‌‌خواهد؟

دریافتی ویلموتس؛ روزانه ٣٩٠‌میلیون تومان

شایعات وقتی به وجود می‌آیند که موضوعی واقعیت داشته باشد، اما نتوان به صورت رسمی آن را مطرح کرد. از آنجا که فدراسیون در این مدت درباره جزئیات قرارداد سرمربی تیم‌ ملی هیچ شفاف‌سازی دقیق و قانع‌کننده‌ای نداشت، عملا شرایطی فراهم‌ شد که حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره مبلغ قرارداد ویلموتس به وجود بیاید. مدیریت فوتبال کشور البته چندین بار در زمان مذاکره و عقد قرارداد تأکید کرده بود رقم توافقی در همان حدود قرارداد ١,٥‌ میلیون یورویی است که با کی‌روش امضا کرده‌اند. منتهی در رسانه‌ها ابتدا عنوان شد رقم ٣‌میلیون دلار بوده است و بعد از این که فدراسیون این خبر را تکذیب کرد، این‌ بار به نقل از منابع آگاه اخباری منتشر شد مبنی بر این که رقم اصلی قرارداد ویلموتس ٢‌میلیون و ٧٠٠‌هزار یورو برای هر‌ سال بوده است. شفاف‌سازی درباره رقم قرارداد ویلموتس اما از آنجایی برای جامعه اهمیت دارد که اگر در آینده‌ای نزدیک طبق اخبار منتشرشده طرفین به سمت فسخ رسمی قرارداد بروند،‌ میزان خسارت و ضرر و زیان بر اساس مبلغ قرارداد خواهد بود. در حال حاضر چون فدراسیون شفاف‌سازی نداشته،‌ همه بر این باورند در صورت فسخ، ضرر و زیان قرارداد ٢.٧‌میلیون یورویی ملاک قرار داده خواهد شد و ممکن است فدراسیون پول قابل توجهی را از دست بدهد. به‌ هر حال ویلموتس طبق ادعای رسمی مسئولان با ٩٠٠‌هزار یورویی که اخیرا به حساب او واریز شده،‌ پول سه ماه آینده قراردادش را دریافت کرده است و حالا طرفین باب مذاکره بابت قطع همکاری را باز کرده‌اند. نکته قابل تامل این است که تاکنون تعداد روزهای حضور سرمربی تیم‌ ملی در ایران در ٦ ماه گذشته به ٣٠ روز هم نمی‌رسد و تا پایان‌ سال هم تیم‌ ملی برنامه‌‌ای ندارد که بخواهد به ایران بیاید، یعنی ویلموتس برای ٣٠ روز حضور در ایران اگر نرخ یورو را ١٣‌هزار تومان حساب کنیم، ١١‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون تومان دریافتی داشته؛ یعنی دستمزدش برای هر روز حضور در کشور ٣٩٠‌میلیون تومان بوده است. البته چون جزئیات قرارداد رسانه‌ای نشده است، ما به اعداد و ارقام پاداش‌های نقدی‌، هزینه سکونت، رفت‌وآمد و ... آقای سرمربی اشاره نکرده‌ایم. با در نظر گرفتن این آمار و ارقام شگفت‌انگیز است که همه به خودشان حق می‌دهند نسبت به پروازی‌بودن مارک ویلموتس معترض‌باشند. بد نیست بدانید در حاشیه  تهدیدی که در آستانه بازی با عراق داشت هم شایعه شد آقای مربی به فدراسیون گفته بود باید قرارداد جدید منعقد کنند و قصد داشت بند سکونت در بلژیک را جایگزین بند مرخصی‌های مشخص‌شده سالانه خود کند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر