چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: مدیر کل دفتر حفظ و احیا وزارت میراث فرهنگی کشور از آثار تاریخی خارگ بازدید کرد...
کد خبر: ۶۴۳۳۳
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: مدیر کل دفتر حفظ و احیا وزارت میراث فرهنگی کشور از آثار تاریخی خارگ بازدید کرد.

به گزارش فکرشهر، «سید هادی احمدی روئینی» ـ مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی کشور ـ به همراه «نصرالله ابراهیمی» ـ معاون میراث فرهنگی استان بوشهر ـ از آثار تاریخی جزیره خارکو و اولین اقامتگاه بوم گردی خارگ بازدید کردند و سپس در جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی خارگ، نماینده افتخاری میراث فرهنگی و فعالان گردشگری و میراث فرهنگی خارگ حضور یافتند و درباره میراث فرهنگی و گردشگری این جزیره، گفت و گو کردند.

در ابتدای این نشست، رئیس شورای اسلامی شهر خارگ گفت: آثار باستانی نشانگر هویت و تمدن هر منطقه ای است.

بهروز خواجه، اهمیت اندیشیدن تمهیدات کاربردی و تهیه دستورالعمل جهت حفظ آثار و میراث باستانی را مهم دانست و افزود: جزیره خارگ به پشتوانه قدمت چندین هزارساله خود آثار باستانی و میراث متعدد و بی نظیری دارد که متاسفانه با بی توجهی مسوولین در سنوات گذشته بعضا کلی تخریب گشته یا در آستانه تخریب قرار گرفته است و هم اکنون به توجه ویژه و حیاتی نیاز دارد که امیدواریم با رویکردی نو شاهد اتفاقی شایان در امر اعتلای میراث فرهنگی جزیره باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خارگ نیز، میراث فرهنگی و گردشگری خارگ را گنجینه ای ارزشمند قلمداد کرد که به دست فراموشی سپرده شده است و افزود: قدیمی ترین سند اثبات خلیج فارس در جزیره مرجانی خارگ است که این مهم خود گواهی بر اهمیت و اصالت میراث فرهنگی و آثار باستانی این جزیره است.

یوسف وطن دوست افزود: شورای اسلامی شهر همواره این دغدغه را داشته است تا همپای شهروندان گرامی مساله حفظ این میراث گرانبها را به طور جدی مطالبه نماید.

مهدی بخشی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز ضمن تقدیر از توجه و حسن نیت مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، عنوان کرد: دغدغه مندی شهروندان در مسائل حوزه فرهنگی و گردشگری قطعا امری راهگشا در حل مشکلات و موانع خواهد بود که امیدواریم همراهی و مطالبه گری ایشان منجر به نگاه جدی تر مسوولین و تخصیص اعتبارات چشمگیر به این حوزه خطیر جزیره خارگ شود.

در ادامه این نشست، دوستداران آثار باستانی و فعالان زیست محیطی خارگ نیز به بیان و بررسی مسائل و مشکلات متعدد میراث فرهنگی و گردشگری جزیرهو دغدغه های خود در این حوزه پرداختند و خواهان عزم جدی مسوولین در این باره شدند.

جوکار ـ نماینده افتخاری میراث فرهنگی خارگ ـ نیز گفت: یکی از موضوعاتی که همیشه و به صورت مستمر پیگیر آن بوده ایم، توجه ویژه و اهمیت بیش از پیش مسولین امر در زمینه احیای آثار تاریخی و فرهنگی خارگ بوده که پس از این نشست مقرر شد ظرف مدت یک ماه آینده فعالیت های مربوط به این وزارتخانه در جزیره خارگ بصورت نظام مند و قانونی با همکاری شورا،  بخشدار و فعالین این حیطه دنبال شود. 

وی افزود: در گام اول، برای ترمیم و حفاظت از آثار باستانی خارگ موافقت هزینه ای به مبلغ ۲ میلیارد ریال صورت پذیرفت. 

جوکار اضافه نمود: دکتر احمدی به فعالیت بیشتر و حضور پررنگ تر میراث فرهنگی و الزام همراهی استان ابراز امیدواری کردند تا به تدریج انجام وظایف به بهترین نحو در دستور کار  قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با مکاتبات آتی که در ارتباط با قنات های جزیره انجام داده ایم مقرر شد، این مهم جهت بررسی و ثبت در آثار جهانی روال مرسوم را طی کند. همچنین از دیگر اتفاقات خوشایندی که در این بازدید انجام گرفت، بررسی کلیسای «نسطوریان» بود که در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت و البته تکمیل این روند نیاز به تایید تمام مراحل قانونی داشته است. 

سید هادی احمدی ـ مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور ـ نیز دغدغه مندی شهروندان در حوزه حفظ میراث فرهنگی و گردشگری را بلوغ جدید جامعه خواند و اشاره کرد: به پشتوانه سرمایه و غنیمت دغدغه مندی و مطالبه گری اعضای شورای شهر و شهروندان و با توجه به میراث گرانبهای آثار باستانی در خارگ امید داریم تا با به کارگیری راهکارهای اساسی مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را در اسرع وقت برطرف نماییم.

به گزارش «فکرشهر»، نماینده افتخاری میراث فرهنگی خارگ و معاون اداره کل میراث فرهنگی به اتفاق مسوول روابط عمومی میراث فرهنگی استان بوشهر، از جزیره «خارگو» نیز، به عنوان نقطه بکر گردشگری بازدید به عمل آوردند.

بر اساس این گزارش، سفر مسولان وزارت میراث به جزیره خارگ نتیجه  پیگیری های مکرر مهندس شهرام اسلامی بوده که خود از فعالان سخت کوش در زمینه میراث است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر