پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۴۳۸۴
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

فکرشهر: عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه فریز تخمک از اسفند ۹۴ در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود، گفت: بهترین سن برای فریز تخمک بین ۳۰ تا ۳۵ سال است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، فاطمه حسنی در سمپوزیوم حفظ باروری به دلایل غیر پزشکی که در پژوهشگاه رویان برگزار شد، با بیان اینکه اکثر خانم‌ها به دلیل علاقه به کسب موقعیت اجتماعی خوب در سنین بالا ازدواج می‌کنند، گفت: در سال ۱۹۹۰ سن ازدواج در آمریکا ۲۲ سال، در سال ۲۰۱۰ با ۶ سال افزایش به ۲۸ سال رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به بالای ۳۵ سال نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این موضوع وظیفه ما این است که ساعت بیولوژیک را با سن انطباق دهیم که برای این موضوع از روش‌های فریز تخمک استفاده می‌شود، افزود: فریز اسپرم بیش از پنج دهه است که انجام می‌شود و آقایانی که بخواهند در معرض شیمی درمانی قرار گیرند و یا عمل وازکتومی را انجام دهند، می‌توانند اسپرم خود را فریز کنند، این در حالیست که فریز تخمک کار پیچیده‌ای است و تا سال ۲۰۱۳ برچسب آزمایشی را در خود داشته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه این پژوهشگاه نیز در اسفند ماه ۹۴ و همزمان با دنیا فریز تخمک را انجام می‌دهد،‌ گفت: حفظ باروری به دلایل اجتماعی و فریز تخمک از پنج سال پیش تا کنون گسترش یافته، به طوری‌که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۰ کلینیک در انگلستان فریز تخمک را انجام می‌دادند.

حسنی، بهترین سن برای رزرو تخمک را بین سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی عنوان کرد و گفت:‌ از سن ۳۷ سال به بالا حاملگی‌های ناشی از رزرو تخمک ناموفق خواهد بود و در سنین ۴۵ سال به بالا نیز بیش از ۹۰ درصد حاملگی‌های انجام شده به وسیله لقاح مصنوعی در فریز تخمک به صفر منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه رویان نیز محدوده سنی افرادی که نسبت به فریز تخمک‌های خود اقدام می‌کنند، بین ۳۰ تا ۴۵ سال است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، برخی دلایل مدیکال فریز تخمک را ابتلا به سرطان‌ها، برداشتن تخمدان، PSO و POF و ... عنوان کرد.

حسنی با اشاره به اینکه در سال ۱۹۴۹ امکان فریز اسپرم فراهم شده و سه دهه بعد از آن امکان فریز جنین موش فراهم شده است، گفت: یک دهه بعد نیز رزرو جنین انسانی و سه سال بعد رزرو تخمک امکان‌پذیر شد.

وی تاکید کرد: هر سلول جنین یا تخمک دارای ۹۰ درصد آب آزاد است و در هنگام فریز تخمک بایستی آب آزاد خارج شده و از تشکیل کریستال‌های یخ جلوگیری شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در پایان گفت: فریز تخمک به دو روش انجماد آهسته و انجماد شیشه‌ای انجام می‌شود که روش انجماد شیشه‌ای با اختلاف روش بهتری برای حفظ تخمک به شمار می‌آید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر