چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۴۴۲۳
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

فکرشهر: «معلمی پولی نیست. اگر شما درس می‌دهی که پول دربیاوری هیچ چیز نمی‌شوی. کسی می‌تواند کارآیی داشته باشد که دنبال پول نباشد.» این صحبت‌های محسن شکوه است که به عنوان پدر آموزش زبان انگلیسی در ایران شناخته شده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، چند سال پیش که مثل حالا موسسه‌های زبان تجاری نشده بودند و برندهای مختلفی مثل قارچ در گوشه‌های شهر رشد نکرده بودند، همه، یک موسسه را می‌شناختند؛ برندی که حالا نوستالژیک شده است و بنیانگذار  آن  یعنی دکتر «محسن شکوه» که شاید کمتر کسی او را بشناسد در ۹۰ سالگی از دنیا رفته و روز جمعه (۸ آذرماه) به خاک سپرده شده است.

آقای شکوه در سال ۱۳۰۸ در اصفهان به دنیا آمد. بیش از ۶۰ سال زبان انگلیسی را آموزش داد و بیشتر از ۱۰۰ جلد کتاب درباره متد و سیستم آموزشی نوشت. گفته می‌شود در شرکت او، همه حتی سرایدار و کارگران خدماتی هم با زبان انگلیسی آشنایی داشتند. همچنین گفته شده دکتر شکوه زمانی قهرمان پرورش اندام هم بوده است.

او اولین کلاسش را در سال ۱۳۲۹ در آموزشگاهی به نام «سوکیاس» شروع کرد. مدتی بعد، یک آپارتمان دو اتاقه در لاله‌زار نو اجاره و تجهیز می‌کند. شاگردانش ۱۳ نفر از دوستانش بودند. بعد از آن آپارتمان‌های بزرگ‌تری کرایه می‌کند و موسسه شکوه شکل می‌گیرد. به گفته دکتر شکوه، آن زمان حتی تلفظ الفبای انگلیسی هم اشتباه بیان می‌شده است. او بعد از یک سال و نیم، ۱۰۰۰ شاگرد داشته که همگی از بزرگان شهر بوده‌اند.

شکوه در سال ۱۳۳۰ در کنکور پزشکی قبول می‌شود و مکتبی که راه‌اندازی کرده بود، در کنار درسش رشد می‌کند. تعداد شاگردان او بعد از فارغ‌التحصیلی‌اش به ۱۰ هزار نفر می‌رسد و سپس موسسه شکوه پنج شعبه می‌شود. مِتُد تدریس در موسسه‌ای که او راه انداخت به شیوه خودش شکل گرفت و اعتقاد داشت «زبان یاددادنی نیست بلکه زبان را باید با شنیدن و تقلید کردن یاد گرفت. با تقلید صوت است که زبان کم کم قابل فهم می‌شود».

این سیستم به «سیستم شکوه» مشهور شد.  او می‌گفت «صدها هزار بار راه‌های مختلفی را رفتم و رفتیم که به شما یاد بدهیم. این تجربه‌ها تبدیل به یک روش شد و این روش چیزی نیست جز مغز منِ ایرانی. من موفقیتم در به وجود آوردن روش یاد دادن است و این روش طوری است که همه‌ی ایران و همه شهرها الان شکوه دارند. اغلب آنها هم دارند از این اسم سوءاستفاده می‌کنند. همین خودش افتخار است، خودش موفقیت است که دیگران از اسم تو استفاده کنند».

دکتر شکوه، هفتاد سال از عمرش را صرف آموزش زبان انگلیسی در ایران کرده و در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «این‌ روزها کلاس باز می‌کنند که پول دربیاورند، کلاس باز نمی‌کنند که آموزش دهند اما همین هم خوب است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر