جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۴۳۲
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴

فکرشهر: درحالی‌ بیش از ۹۰ درصد از آب شرب مصرفی در استان بوشهر از استان‌های دیگر تأمین می‌شود که شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به شبکه آب‌رسانی استان می‌تواند راهی برای تأمین آب پایدار باشد.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر در جنوب کشور دارای ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس است. استانی که در کنار داشتن ظرفیت‌های متعدد در عرصه اقتصادی با کمبودها و مشکلات زیادی روبرو است.

آب را می‌توان یکی از مهم‌ترین مشکلات این استان ثروتمند دانست؛ استانی که ۹۵ درصد از نفت خام کشور را صادر می‌کند، تولیدکننده ۷۰ درصد از گاز کشور است و نیروگاه اتمی، بندر، گمرک، پتروشیمی‌ها و . . . تنها بخشی از ظرفیت‌های آن هستند، با مشکلات عدیده‌ای در حوزه تأمین آب روبرو است.​​

تابستان امسال به لطف بارندگی‌های کم‌نظیر قبل از آن و آبگیری سدها مقداری مشکلات استان کمتر بود ولی در تابستان قبل در برخی نقاط حتی در یک ماه یک قطره آب هم وارد خانه‌ها نمی‌شد تا مردم این سرزمین برخوردار، از آب هم بی‌نصیب باشند.

در استانی که سالانه میزبان خیل عظیم روان‌آب‌های دیگر استان‌ها است، تنها یک سد بزرگ برای مهار روان‌آب‌ها وجود دارد و بخش عمده این روان‌آب‌ها بی‌استفاده راهی دریا می‌شوند

در استانی که سالانه میزبان خیل عظیم روان‌آب‌های دیگر استان‌ها است، تنها یک سد بزرگ برای مهار روان‌آب‌ها وجود دارد و بخش عمده این روان‌آب‌ها بی‌استفاده راهی دریا می‌شوند؛ روان‌آب‌هایی که مهار یکی دو درصد از آن‌ها می‌تواند نیاز آبی استان را تأمین کند.

یکی دیگر از مشکلات استان بوشهر در حوزه آب، هدر رفت بالای آب در خطوط آب‌رسانی است؛ درحالی‌که این خطوط دارای فرسودگی و هدر رفت بالایی هستند، بازسازی خطوط آب‌رسانی می‌تواند بخشی از کمبودها را جبران کند ولی این کارها نیازمند اعتبارات ملی است و استاندار و نمایندگان مجلس باید پیگیری کنند که به‌خوبی به این امر توجه نشده است.

مهم‌ترین راهکار در تأمین آب شرب موردنیاز در استان بوشهر را می‌توان توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها دانست؛ تأسیساتی که با نمک‌زدایی آب دریا و شیرین‌سازی آب می‌توانند آب شرب موردنیاز مردم را تأمین کنند.

هم‌جواری با خلیج‌فارس فرصت بسیار خوبی برای توسعه شیرین‌سازی آب دریا است که باید از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود؛ همان‌گونه که کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌خوبی از این فرصت برای تأمین آب شرب و حتی کشاورزی خود استفاده کرده‌اند.

هرچند طرح‌هایی برای تأمین آب استان بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها اجرایی شده است ولی سهم کمی در میزان مصرف استان بوشهر دارد و می‌طلبد که چنین طرح‌هایی بیشتر و سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

تامین ۹۰ درصد آب بوشهر از خارج استان

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر به خبرنگار مهر گفت: حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی در استان بوشهر از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود و میزان تولید آب در استان بسیار پائین است.

مهرداد ستوده عدم پیش‌بینی و اقدام به‌موقع را یکی از مشکلات مهم در حوزه آب استان بوشهر دانست و اضافه کرد: باید از فرصت‌هایی که در استان بوشهر وجود دارد به‌صورت بهینه برای تأمین آب استفاده شود.

وی تأمین آب از طریق‌ آب‌شیرین‌کن‌ها را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته آب‌شیرین‌کن بوشهر و کنگان توسعه‌یافته و حدود ۳۰ هزار مترمکعب در روز تولید آب دارند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه تأمین آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها زمان‌بر است و هزینه‌های بالایی دارد، افزود: مجوز تولید بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن برای استان گرفته‌شده است.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأمین ۹۰ درصد آب استان بوشهر از استان‌های هم‌جوار اظهار داشت: در راستای تأمین آب پایدار در استان بوشهر تلاش گسترده‌ای صورت گرفته و طرح‌های مهمی مصوب شده است.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به تصویب اجرای تأسیسات آبشیرین‌کن در استان بوشهر به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب خاطرنشان کرد: این طرح‌ها توسط وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصویب‌شده است.

وی میزان تولید آب در آبشیرین‌کن بوشهر را ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز عنوان کرد و ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته ظرفیت تولید این تأسیسات به ۲۲ هزار مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

ساخت بزرگترین آب‌شیرین‌کن کشور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اجرای بزرگ‌ترین پروژه آب‌شیرین‌کن کشور در بوشهر بیان کرد: این آب‌شیرین‌کن دارای ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب خواهد بود که اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به تأثیر بالای این تأسیسات آبشیرین‌کن در تأمین نیازهای مردم بوشهر اشاره کرد و افزود: این تأسیسات آب‌شیرین‌کن طی ۱۸ ماه تکمیل می‌شود و سال آینده شاهد بهره‌برداری از فاز نخست آن خواهیم بود.

نوسازی خطوط آبرسانی

حمزه‌پور از نوسازی و توسعه شبکه آب‌رسانی شهرهای استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: ۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی و توسعه شبکه آب‌رسانی شهرهای استان بوشهر هزینه شده است که باعث بهبود روند توزیع آب می‌شود.

وی همچنین از تأمین مخازن ذخیره آب در شهرهای استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: ساخت سدهای دالکی، خاییز، ارغون کلمه و باغان نیز می‌تواند نقش مهمی در مهار روان‌آب‌ها و تأمین آب موردنیاز در استان داشته باشد.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌های روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از اجرای چندین پروژه آب‌شیرین‌کن برای روستاهای استان خبر داد و گفت: اجرای آب‌شیرین‌کن ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف و خط انتقال آب به جم از دیگر پروژه‌های تأمین آب در استان است.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه پدافند غیرعامل در بخش آب استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات ازجمله دو دستگاه ژنراتور برق اضطراری خریداری شد.

لزوم استفاده از فرصت خلیج فارس

خلیج‌فارس و هم‌جواری استان بوشهر با آن فرصت بی‌نظیری برای تأمین آب موردنیاز است و باید تأسیسات آب‌شیرین‌کن با رعایت الزامات زیست‌محیطی در جوار خلیج‌فارس توسعه یابد.

استاندار بوشهر خواستار سرعت‌بخشی اجرای پروژه‌های آب‌شیرین‌کن شد و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت دریا برای تأمین آب موردنیاز در استان بوشهر را به‌عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم.

عبدالکریم گراوند، احداث آب‌شیرین‌کن‌ها را از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای استان بوشهر برای برطرف کردن مشکل کم‌آبی دانست و اظهار داشت: هرگونه مانع‌تراشی برای اجرای این پروژه‌ها ممنوع است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم مردم استان در شهرها و روستاها تأمین آب آشامیدنی بود که تابستان سال گذشته برای مردم مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرد و تابستان امسال با اجرای طرح‌های آب‌رسانی در برنامه‌های کوتاه‌مدت، بدون تنش پشت سر گذاشته شد.

آب‌شیرین‌کن بهترین راه تامین آب بوشهر

معاون آب و آبفای وزارت نیرو در سفر اخیر خود به استان بوشهر، آبشیرین‌کن را بهترین راهکار تأمین آب در استان بوشهر دانست و گفت:‌ طرح‌های مختلف و متعدد آب‌شیرین‌کن در شهرها و روستاهای استان بوشهر در کنار سواحل اجرایی شده است.

قاسم تقی‌زاده خامسی یکی دیگر از مسائل مهم در استان بوشهر را تکمیل و توسعه سدها عنوان کرد و افزود: با تکمیل پنج سد در دست ساخت استان بوشهر، ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب به ظرفیت تأمین آب استان بوشهر سالانه افزوده می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب استان بوشهر هدررفت ۴۰ درصدی آب است که مشکلاتی را در حوزه تامین آب ایجاد کرده است

وی با بیان اینکه وابستگی آب استان بوشهر به استان‌های هم‌جوار باید برطرف شود، تصریح کرد: باید منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در داخل استان مستقر شوند تا این استان به دیگر استان‌ها وابسته نباشد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو از حمایت ویژه وزارت نیرو از طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم برای تأمین آب آشامیدنی و حل مشکلات صنایع آب‌بر، توسعه تأسیسات آب‌شیرین‌کن است.

وی میزان هدر رفت آب در شبکه‌های آب‌رسانی استان بوشهر را بسیار بالا خواند و اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب استان بوشهر هدر رفت ۴۰ درصدی آب است که مشکلاتی را در حوزه تأمین آب ایجاد کرده است.

تقی‌زاده به مرزهای طولانی استان بوشهر با خلیج‌فارس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این شرایط، صنایعی که مصرف آب بالایی دارند می‌تواند در سطح استان بوشهر مستقر شوند تا آب موردنیاز آن‌ها تأمین شود.

وی با تأکید بر اینکه آب موردنیاز استان بوشهر باید از داخل همین استان تأمین شود، بیان کرد: به دلیل ساحلی بودن، بخش عمده آب شرب بوشهر باید از منابع خودش تأمین شود و صنایع نیز در این استان سرمایه‌گذاری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر