پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از حواشی یک نشست در خارگ
فکرشهر: انتقاد دو عضو شورا از عدم استقبال شهروندان خارگی از نشست/ از یک هفته قبل تک تک اعضا را نسبت به زمان برگزاری جلسه باخبر کرده بودم/
کد خبر: ۶۴۴۷۵
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: «خارگ»، جزیره‌ای مرجانی در قلب خلیج فارس است که از لحاظ جغرافیایی از شمال به جزیره «خارکو» و از جنوب، غرب و شرق به خلیج فارس محدود است اما برخی خواسته های مردم از جمله طرح جامع شهری خارگ سال‌ها است که اسیر وعده‌های عمل‌نشده مسوولان شده است و مردم انتظار دارند که مسوولان یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنند.

به گزارش «فکرشهر»، طرح جامع شهری خارگ که یک نیاز مهم امروز این جزیره است برای تصویب با مشکلات فراوانی مواجه است و این در شرایطی است که خارگی‌ها در زمان‌های مختلف و در عرصه‌های گوناگون به خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند. از مقاومت زن و مرد خارگی به تعداد روزهای جنگ تا بستن شیر نفت به دستور امام (ره) تا امروز که میدان‌دار خطوط مقدم اقتصادی کشور در حوزه انرژی هستند، ولی این مردم امروز منتظر ارتقای سطح کیفی خدمات از سوی مسوولان امر هستند.

طرح جامع شهری خارگ در شرایط خوبی قرار ندارد

ریس شورای شهر خارگ در نشست هم اندیشی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر خارگ با شهروندان گفت: من اینجا قسم می خورم واقعیت ها را بازگو کنم.

بهروز خواجه با بیان این که «انتظارات مجموعه شهرداری و شهروندان در خصوص طرح جامع شهری خارگ اتفاق نیفتاده است»، تاکید کرد که «طرح جامع شهری خارگ در شرایط خوبی قرار ندارد».

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه قانون صراحتا مشخص کرده، اگر قرار است طرحی تصویب بشود باید موافقت و تایید و همچنین مصوب شورای آن شهر را داشته باشد لذا، شرایط و روند فعلی را مناسب برای تصویب طرح جامع شهری خارگ نمی بینیم؛ به همین دلیل اصرار ما بر ادامه طرح هادی خارگ است و همچنین، در آخرین جلسه مرتبط به طرح جامع که در وزارت راه و شهرسازی تهران برگزار شد، هیچگونه صورت جلسه ای را به امضا نرساندیم.

خواجه اضافه کرد: تلاش ما ادامه طرح هادی و تغییرات اساسی در طرح جامع شهری خارگ است.

وی گفت:اخیرا مصوبه ای را در شورای شهر گذراندیم مبنی بر اینکه، محدوده و حریم طرح جامع که مورد نظر و تایید شهر است، همان پیشنهادی است که شورای برنامه ریزی استان ارائه کرده اند که مصوبه فوق به هیات تطبیق استان ارسال و در انتظار پاسخ هستیم.

خواجه در جواب سوال شهروندان عنوان کرد: تاکنون هیچ فشاری از طرف مسوولی بر شورای شهر مبنی بر تصویب یا عدم تصویب طرح پیشنهادی جامع خارگ وارد نشده است.

وی افزود: نظر مجموعه شورا و شهرداری خارگ در ارتباط با حریم و محدوده طرح جامع بدین شکل است که، حریم کل جزیره خارگ و محدوده تا چهارراه ۲۲ بهمن باشد و این شرایط مد نظر ما است؛ اما متاسفانه طرحی که در حال حاضر ابلاغ شده، مشکلاتی داشته و حتی مصوبه مربوط به سال ۹۶ در آن رعایت نشده است.

من اعتراف می کنم برخی از جلسات شورای شهر خارگ بیشتر یک دورهمی و بدون خروجی بودند

رییس شورای اسلامی خارگ، از جابجایی زمان جلسات شورا نیز صحبت کرد و گفت: برای برگزاری جلسات شورای شهر طبق قانون هر ماه، ۲ جلسه می توان برگزار کرد و الزامی برای تعیین روز خاصی در این باره نیست.

وی اظهارداشت: در سال گذشته بنا به دلایلی، موضوعات و شرایطی و همچنین برقراری نظم بهتر صرفا یکشنبه ها برای برگزاری جلسات مشخص می شد، در حال حاضر در شورا شاید موضوعات خاصی نباشد که جلسات را هر یکشنبه برگزار کنیم.

خواجه ادامه داد: در برخی از این جلسات گذشته، همشهریانی حضور داشته اند که موضوعی خاصی نبوده است. من اعتراف می کنم بعضا جلساتی برگزار شدند که بیشتر شبیه به یک دورهمی و بدون خروجی بوده و درخواست هایی جزئی پیگیری می شدند که الزامی هم برای انجام دادنشان در یک موعد خاص نبوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بجهت برای برگزاری جلسات شورا تصمیم بر این است که باتوجه به مکاتبات و موضوعات در صورت نیاز به برگزاری جلسات چند روز قبل تر با هماهنگی اعضا جلسه ها برگزار شود.

از یک هفته قبل تک تک اعضا را نسبت به زمان برگزاری جلسه باخبر کرده بودم

به گزارش «فکرشهر»، چندی از شهروندان نسبت به عدم حضور کل ۲ عضو شورا گلایه هایی را داشتند و یکی از حضار چنین عنوان کرد که «در جامعه شهری امروز ما اکثرا از این مساله صحبت می شود چراکه در برخی از جلسات گذشته هم شاهد غیبت اعضایی بوده ایم. شورا باید به دنبال راه کاری برای حل این مشکل باشند چراکه ما به عنوان شهروند مطالبه گر یا فعالین اجتماعی به واسطه حمایت هایی که نسبت به برخی از اعضا داشته ایم یا داریم، نسبت به افکار عمومی در مقابل حمایت هایمان، وعده هایی که داده شده ولی بی سرانجام مانده باید پاسخگو باشیم.»

وی در ادامه گفت: «ما شهروندان هربار با عوض شدن ریاست شورا شاهد اختلافاتی در بدنه شورا بوده ایم. اختلاف نظر مثبت بسیار منطقی و مفید است اما اختلافات بچگانه ای بدون وجود توجیه منطقی هستند که گریبانگیر دوره پنجم شورای شهر شده است».

رییس شورای اسلامی خارگ در پاسخ به این مساله و غیبت دو عضو شورا در نشست، گفت: من حداقل یک هفته قبل از برگزاری جلسه، جدای از ارسال پیامک به اعضای شورا به صورت حضوری تک به تک روز و تاریخ جلسه را اعلام کردم.

انتقاد دو عضو شورا از عدم استقبال شهروندان خارگی از نشست

نایب ریس شورای شهر خارگ نیز در این نشست گفت: جلسات هم اندیشی یک نیاز مهم برای برقراری ارتباط تنگاتنگ مابین مجموعه شهرداری و شهروندان شریف خارگ است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

یوسف وطن دوست ادامه داد: زمانی که به سالن جلسات آمدم از عدم حضور شهروندان در جلسه شگفت زده شدم درحالی که در سنوات گذشته استقبال بیشتری اتفاق می افتاد، ما خود را موظف می دانیم که با انگیزه و تلاش بیشتری پاسخگو شهروندان باشیم.

وی اضافه کرد: می پذیرم مردم شهر ما خسته هستند از افعال مضارعی که بعضا اعضای شورا شهر استفاده می کنند اما، بعضی از اعضای شورا شبانه روز برای حل مشکلات وقت می گذاریم و اینکه مشکلات انباشته شده زیادی وجود دارد، بااین وجود هرچه در توان داریم  به کارخواهیم گرفت تا کلمه پیگیری می شود به انجام شد تبدیل کنیم.

وطن دوست از شورای شهر نیز انتقاد کرد و افزود: یک حلقه گمشده ای به نام همدلی در شورای پنجم شهر وجود دارد و گاهی کمی صداقت....

مهدی بخشی، دیگر عضو شورا نیز از عدم استقبال مردم در جلسات شورای شهر گله مندی کرد و گفت: خلوتی جلسه هم اندیشی من را به یاد جلسه گزارش عملکرد 6 ماه چند وقت پیش انداخت که  پس از یک ماه اطلاع رسانی برای ارائه گزارش عملکرد آنچنان که باید و شاید مردم استقبال و حمایت نکردند.

وی بیان داشت: بعضا مردم نسبت به مشکلات شهر انتقاداتی به مجموعه شورای شهر دارند که انتظار داریم در زمان های لازم، مردم هم در کنار شورای شهر باشند و حمایت کنند که یکی از این روش های حمایتی شرکت در جلساتی مثل گزارش عملکرد است.

وی گفت: خوب است که همه بدانند در شورای شهر اختلافی و مشکلی وجود نداشته و برعکس بین اعضا همدلی و وحدت خوبی برقرار است.

استاندار با انتقال آبفا به خارگ موافقت نکرد

بخشی اضافه نمود: شورای شهر هرچه در توان داشته دراین دوره به کار گرفته و مشکلات مردم را تا هرکجا که لازم می بود منتقل کردیم اما جاهایی اعضا مقصر نبوده بلکه برخی از مسوولین با این مجموعه همکاری لازم را نداشته اند.

وی گفت: در برج 3 سال 98 (خردادماه 1398) به اتفاق اعضای شورا برخی از مشکلات از جمله استقرار پیدا کردن آبفا را به استاندار منتقل کردیم که متاسفانه ایشان همکاری با ما نداشتند و موافقت نکردند.

بخشی در آخر گفت: با انگیزه بیشتر و تلاش مضاعف در کنار شهروندان هستیم و امیدواریم شهروندان هم در این مسیر ما را مثل همیشه همراهی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر