پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۵۰۶
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۱۱۷ هزار اصله نهال در سطح ۷۷۳ هکتار اراضی این استان کاشته می‌شود.

به گزارش فکرشهر، غلامرضا منتظری در جمع خبرنگاران افزود: سالانه ۲۵۰ هزار اصله نهال در استان بوشهر تولید می‌شود که از این شمار ۱۱۷ هزار اصله در قالب طرح درخت کاری کاشت و مابقی در میان مردم توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: توسعه جنگل‌ها، مقابله با بیابان‌زایی، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، تقویت جاذبه گردشگری، مسائل اقتصادی (رونق صنعت چوب) از اولویت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: جنگل بخش جدایی ناپذیر زندگی انسانهاست و این نگرانی در دنیا وجود دارد که در صورت تخریب جنگل‌ها از نظر مسائل زیست محیطی ممکن است زیست روی زمین دچار مشکل شود.

منتظری اضافه کرد: با توسعه جنگل‌ها بیابان‌ها مهار اما اگر جنگل‌ها تخریب شود بیابان‌ها که تهدیدی برای بشریت به شمار می‌رود توسعه می‌یابد در همین ارتباط توسعه جنگل‌های دست کاشت و طبیعی از جمله سیاست‌های این اداره کل است و تلاش می‌شود سالانه در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۱۱ هزار هکتار جنگل و رویشگاه طبیعی و ۳۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان بوشهر وجود دارد و تلاش می‌شود سالانه با اجرای پروژه‌های مختلف برای توسعه جنگل و بیابان‌زدایی اقدام شود.

منتظری اضافه کرد: بخشی از رویشگاه جنگلی استان بوشهر خلیجی عمانی است که بیشتر در آن گونه‌های حرا، کنار، کهورایرانی و آکاسیا و بخشی دیگر زاگرسی است که گونه‌های بنه و بادام با توجه به سازگاری آنها در این ارتفاعات وجود دارد.

وی بیان کرد: آکاسیا آلبیدا، انارشیطان، کهور ایرانی و شیشم (جگ) از جمله گونه‌های خاص و بومی جنگلی هستند که ذخیره‌گاه خاص و ژنتیکی آنها در کشور و خاورمیانه در استان بوشهر است.

منتظری اضافه کرد: ۶ پارک جنگلی دراستان بوشهر وجود دارد که زمینه مناسبی برای فعالیت‌های گردشگری است اما با توجه به اینکه وظیفه حاکمیتی دولت نظارتی است و ورود به مسائل اقتصادی کار بخش خصوصی است که مطابق قانون حفاظت و به صورت احاله، مدیریت این عرصه‌ها به بخش خصوصی برای درآمدزایی و اشتغال محول می‌شود

وی گفت: برای توسعه جنگل‌کاری پویش سراسری و حرکت ملی همزمان با ۱۴ آذر با شعار نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز با مشارکت مردم، دولت و همکاری سازمان‌های مردم نهاد، تعاونی‌ها، بسیج، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی و مسئولان در ۲ منطقه بوشهر و دشتستان عملیات نهال‌کاری به صورت نمادین انجام می‌شود.

منتظری بیان کرد: در این طرح ۱۰ هزار اصله نهال که بیشتر از گونه کنار است در بیش از ۱۰۰ هکتار کاشته خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: کاشت نهال محدود به زمان و مکان مشخصی نیست اما در استان بوشهر به دلیل شرایط جوی و بارش‌ها آذر ماه بهترین زمان برای کاشت درخت در این منطقه است.

پرویز دانش‌پور هدف از اجرای نهضت درختکاری را توسعه فرهنگ درختکاری در بین عموم مردم، توجه و دغدغه ایجاد کردن برای مسئولان و مردم مبنی بر حفظ درختان و ایجاد یک حرکت جهادی و فراگیر برای توسعه فضای سبز در استان و کشور عنوان کرد.

وی ادامه داد: استفاده از گونه‌های بومی استان از جمله کنار، نزولات جوی برای کاهش میزان مصرف آب برای آبیاری و توان مردم در قالب تشکل‌های غیردولتی و تعاونی‌ها برای کاشت درخت از جمله رویکردهای نهضت جنگل‌کاری است.

دانش‌پور گفت: مراقبت و نگهداری از درخت‌های کاشته شده از جمله دغدغه‌های این اداره کل است که در طرح نهضت جنگل‌کاری قرار شده کار مراقبت و آبیاری این گونه‌ها برعهده تشکل‌ها و تعاونی‌ها به صورت پیمانکاری به مدت ۳  تا ۵ سال واگذار شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر