پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۵۳۳
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۷

فکرشهر: به دنبال مخالف شورای نگهبان با تصویب لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری آب سردی بر سر افرادی که در چند روز اخیر با بازارگرمی‌ها در پی افزایش قیمت خانه و ایجاد تلاطم بازار مسکن در این بندر بودند، ریخته شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بیست و هفتم آبان ماه سال جاری  نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی را اصلاح و برای تایید و قانون کردن دوباره به شورای نگهبان فرستادند و به دنبال آن یکی از نمایندگان در مصاحبه‌ای اعلام کرد "بندر بوشهر تا پایان آذرماه منطقه آزاد تجاری می‌شود" اما این کافی بود تا بازار مسکن در بوشهر پس گذشت چندماه سکون دوباره متلاطم شود و فروشندگان، خانه‌های خود را از لیست فروش بنگاه‌های املاک خارج کنند و مترصد افزایش قیمت پس از منطقه آزاد شدن بوشهر بمانند.

 همچنین اندک فروشندگانی نیز که قصد فروش داشتند، قیمت‌هایی را که پیشتر به بنگاه‌ها اعلام کرده بودند بطور سرسام‌آوری افزایش دادند که این باعث شد هفته گذشته سیل خریداران از ترس افزایش بیشتر قیمت خانه، به بنگاه‌های مسکن شهر بوشهر سرازیر شوند و برخی از آنها در یک خرید هیجانی متاثر از خبر ایجاد منطقه آزاد و به دنبال آن احتمال نجومی شدن قیمت‎ها اقدام به خرید کردند.

برخی مالکان خانه نیز خریداران را برای بازدید به خانه مدنظر برای فروش کشانده و وقتی با رضایت خریدار برای خرید مواجه می‌شدند به بهانه‎های مختلفی آنها را امروز و فردا کردند و سپس با قیمت بیشتر خریداران جدیدی را به سمت خانه‎‏های خود هدایت می‎کردند و وضعیت را به نفع خود برای نگهداری ملک و یا فروش مورد سنجش قرار دهند.

این وضعیت رهایی بازار مسکن بوشهر  تا جایی پیش رفت که در کمتر از ۱۰ دقیقه ۲ متقاضی از یک واحد مسکونی بازدید و بنگاه‌های املاک با ارزیابی وضع متقاضیان مطابق میل خود یکی از خریداران را پذیرش و با بهانه‌هایی همچون انصراف فروشنده آنها را رد می‌کردند.

در این افزایش قیمت‎ شرایط به نحوی بود که خانه‎ای با ۱۴سال ساخت و زیربنای ۸۰ متر مربع  در طبقه دوم و بیشتر در ساختمان‌های حتی بدون آسانسور به ۳.۵ میلیارد ریال نیز رسید این درحالی است که در شرایط عادی خانه‎های آپارتمانی با بیش از ۱۲ سال ساخت درطبقه‌‏های فوقانی فاقد آسانسور در بوشهر بازار فروش مناسبی ندارند.

همچنین قیمت زمین‎های بدون سند و در مناطق دور افتاده فاقد هرگونه خدمات زیربنایی و رفاهی در تب و تاب بازار هیجانی بوشهر در هفته گذشته به هر متر مربع ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال رسید. 

اما خبری که روز یکشنبه هفته جرای مبنی بر مخالفت شورای نگهبان با لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری از جمله بوشهر و رد آن منتشر شد، معادلات گرم‌کنندگان بازار مسکن در بوشهر را به هم ریخت به نحوی که اکنون بسیاری از مالکان دوباره فروشنده شده‌اند و در برابر این افزایش تقاضا بدون شک عطش قبلی خریداران برای افزایش قیمت ملک نیز فروکش خواهد کرد که تداوم این رویکرد بدون شک سیر نزلی قیمت مسکن در بوشهر را به دنبال خواهد داشت.

 در دو روز اخیر برخی بازارهای فضای مجازی و اینترنتی که به عنوان یکی از مراکز مرجع عرضه مسکن برای بوشهری‎ها است بر خلاف چند روز گذشته از واحدهای فروشی با متوسط قیمت ۳ تا ۴ میلیارد ریال پر شده‌است طوریکه تنها در یکی از این سایت‌ها براساس بررسی صورت گرفته در مدت سه ساعت بیش از ۴۰ واحد مسکونی به معرض فروش گذاشته شده‌است که بطور قطع چندین برابر این شمار نیز اکنون در بنگاه‎ها در معرض فروش قرار دارد.

در وضعیت پرتلاطم بازار که حساسیت‎ها معطوف به قیمت گوجه فرنگی و آژانس‎های تلفنی است انتظار می‌رود وضعیت بازار مسکن نیز نظارت شود تا بازار براساس اخبار لحظه‌ای درست و نادرست دچار تلاطم و نوسان قیمتی نشود.

 در بوشهر و شهر جدید عالیشهر شرایط به گونه‎ای است که خانه‎های احداثی موجود بسیار فراتر از تقاضای بازار است و این معادله نشان می‎دهد با بکارگیری ابراز نظارتی و مدیریت کارآمد می‎توان بازار مسکن بوشهر را  مدیریت کرد تا خرید خانه برای شهروندان و بویژه قشر ضعیف رویا نباشد.

همچنین طرح مسکن ملی نیز که بتازگی نام نویسی آن در برخی از استان‌ها آغاز شده‌است، می‌تواند ظرفیتی باشد که با استفاده از آن افزایش قیمت‌های ناگهانی مسکن و سوء استفاده دلالان از شرایط اقتصادی را به حداقل رساند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر