جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۴۶۸۰
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

فکرشهر: تشریح موفقیت ورزشی و یافتن دلایل موفقیت خود پیش‌نیاز و زمینه ساز موفقیت‌های آتی است؛ اندازه جمعیت و ثروت یک کشور عوامل اصلی در کسب موفقیت و مدال هستند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، از جمله عوامل موثر بر عملکرد ورزشی می‌توان به عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، میزان جمعیت یک کشور، وضعیت آب و هوایی، حق میزبانی، وضعیت آموزش_بهداشتی اشاره کرد. همچنین مهم‌ترین عوامل در موفقیت بین‌المللی ورزشکاران، کشف افراد مستعد، داشتن برنامه صحیح توسط مدیران ارشد فدراسیون و تخصیص بودجه و حمایت مالی می‌باشد. حمایت مالی، افزایش میزان شرکت ورزشکاران در رقابت‌های ملی و بین‌المللی، رشد پژوهش‌های علمی در رشته‌های ورزشی و حمایت و تضمین شغلی قهرمانان را از مهم‌ترین عوامل موفقیتی ورزش‌های بین‌المللی دانستند.

پژوهشی که در خصوص "شناسایی عوامل موفقیت آمیز ایران در بازی‌های المپیک" توسط سیده طاهره موسوی‌راد (استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور) با جامعه آماری ۳۷۴ نفر از جوانان، مدیران و کارشناسان کمیته ملی المپیک انجام شده، آمده است:« ۱۰ عامل شامل: انگیزه‌های مالی برای ورزشکاران، توجه به ورزش بانوان،‌ استفاده از مربیان توانمند، ارزیابی صحیح، اردوهای منظم، توجه به رشته‌های پرمدال، مدیریت استعدادیابی، توجه به آموزش‌ مربیان و عوامل مدیریتی به عنوان عوامل موفقیت ایران در بازی‌های المپیک شناسایی شده است و در الویت‌بندی این عوامل، "توجه به رشته‌های پرمدال" بالاترین رتبه و "ارزیابی صحیح" پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده است.»

یافته‌ها نشان می‌دهد:« با ارائه جوایز مناسب، سرمایه‌گذاری در بخش ورزش بانوان، استفاده از مربیان درجه یک و موفق و با تجربه، اردوهای منظم ورزشی و روش اصولی و علمی فرایند استعدایابی گامی موثر در موفقیت‌ ایران در بازی‌های المپیک می‌توان برداشت. ایران با توجه به سوابق درخشان و پربار تربیت بدنی و علوم ورزشی از دوران باستان، می‌کوشد تا از ظرفیت‌های موجود خود در چند رشته ورزشی، حضور موفقی در المپیک‌ داشته باشد. اوج درخشش ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن است که با کسب ۱۲ مدال رنگارنگ(۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز) در رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دو و میدانی در رتبه هفدهم جهان قرار گرفت که تیم کشتی با کسب ۳ طلا، ۱ نقره و ۳ برنز بهترین عملکرد را در بین سایر رشته‌های کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک داشت.

همچنین عملکرد کاروان ایران در بازی‌های المپیک از لندن ۱۹۴۸ تا لندن ۲۰۱۲ در مجموع، ۶۰ مدال(۱۵ مدال طلا، ۱۷ نقره و ۲۷ برنز) در چهار رشته کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دو میدانی بود که دو و میدانی اولین مدال را در تاریخ حضور ایران در المپیک کسب کرد. تجارب چندین ساله نشان می‌دهد که پس از پایان هر دوره از این بازی‌ها، مسئولان ورزش ایران خیلی دیر به اهمیت این رویداد عظیم و تاریخی که فراتر از رقابت ورزشی دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است پی برده‌اند که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.»

محققان می‌گویند:«یکی از عوامل موثر بر موفقیت ورزشکاران کشور در بازی‌های المپیک را انگیزه‌های مالی برای ورزشکاران تشکیل می‌دهد. بدون شک انگیزه‌های مالی محرکی بسیار قوی برای فعالیت ‌های انسان محسوب می‌شود چرا که امروزه بسیاری از مشکلات و نیازهای انسان به واسطه پول و منابع مالی برطرف می‌شود و امروزه کشورهای پیشرفته، پاداش‌های بیشتری را برای ورزشکاران خود در نظر می‌گیرند، حمایت مالی و ارائه پاداش در قبال عملکرد ورزشکاران در رقابت‌های مهم ورزشی یک شاخص از روش کارآماتوری به حرفه‌ای است.

ورزشکاران حرفه‌ای از طریق ورزش امرار معاش می‌کنند چرا که شغل و حرفه آنان همان ورزش کردن است، بنابراین در این زمینه تمام سعی خود را می‌کنند که به بالاترین سطوح ورزشی صعود کرده و بدین وسیله موجبات کسب درآمد از طریق قراردادهای حرفه‌ای با باشگاه‌ها، جذب حامیان ورزشی و کسب جوایز و مدال‌های ورزشی را فراهم کند. حال آنکه مسابقات المپیک بالاترین سطح ورزشی برای بازیکنان بوده و علاوه بر افتخارات کسب شده توسط قهرمانان، می‌تواند جوایز مالی قابل توجهی نیز برای آنان به همراه داشته باشد.»

در ادامه این پژوهش آمده است:« عامل موفقیت بعدی توجه به ورزش بانوان بود. بین مدال آوری زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد و زنان با اختلاف زیادی از مردان کمتر مدال آوری داشته اند. همچنین عواملی مانند عدم حضور زنان ورزشکارخارجی در ایران و عدم پوشش رسانه ملی کشور از مسابقات بانوان باعث ضعف رویدادهای بزرگ بین‌المللی ورزشی است.  استفاده از مربیان توانمند یکی دیگر از عوامل شناسایی شده موثر بر موفقیت کاروان‌های المپیک بود. از جمله عوامل بسیار مهمی که در بهره‌دهی و یا عدم نتیجه‌گیری تیم‌های ورزشی موثر است، مربی آن‌ تیم‌ها است. مربیان می‌بایستی رفتار ورزشکاران را از جنبه ذهنی و بدنی مورد توجه قرار دهند و در نهایت بتوانند در رقابت‌های مهم از جمله المپیک به موفقیت‌های شایانی دست یابند. به همین دلیل است که کشورهای پیشرو در ورزش از بهترین مربیان برای تیم‌های ورزشی و ورزشکاران خود بهره می‌برند و بنابراین ضروری است که در ایران نیز از بهترین مربیان استفاده شود تا بتوان نتایج مطلوبی در رقابت‌هاب المپیک کسب کرد.»

در نتایج این پژوهش آمده است:«‌ ارزیابی صحیح عامل یکی از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت‌ کاروان‌های ورزشی است. در دیدگاه سنتی، مهم‌ترین هدف ارزیابی، قضاوت و یادآوری عملکرد بود در حالیکه در دیدگاه مدرن، فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است. بنابر این ضروری است تا عملکرد عوامل تیم به ویژه مربیان تیم‌های ملی با یک روش ارزیابی سنجیده شود تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت آنان، بازخوردهای لازم در جهت توسعه و بهینه‌سازی عملکرد آنان فراهم شود.»

این پژوهش در شماره دوم پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر