پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۴۹۰۰
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

فکرشهر: ۱۱ دسامبر مصادف با ۲۰ آذرماه روز جهانی کوهستان نام گرفته است. در این روز سعی می شود که اهمیت کوهستان ها در زندگی مردم پر رنگ شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر ماه) به نام روز جهانی کوهستان نام گرفته است. در سال ۲۰۰۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳ روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد.

فائو هر سال با تعیین یک موضوع، از کشور های کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوه‌ها (MP ) دعوت می‌کند تا با اجرای آیین‌های ویژه نظیر گردهمایی و ... اجرای برنامه‌های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند.

زمانی که سازمان ملل متحد این روز را به عنوان روز جهانی کوهستان و کوهنوردی نام گذاری کرد نمادی هم برای آن در نظر گرفتند. این نماد از سه مثلث متساوی الاضلاع تشکیل شده است که هر کدام از این سه مثلث نمادی از فرایند و نقش‌هایی است که کوه در زندگی ما دارد. اولین مثلث از سمت راست که علامتی سبز رنگ دارد نشانی از سرسبزی و محصولاتی که در دامنه کوه ها رشد می کند را همراه خود دارد. دومین مثلث یک دایره نارنجی در دل خود دارد، که این نشان می دهد که در دل کوه گنج هایی به صورت منابع طبیعی نهفته است. ما شاهد هستیم که منابع زیادی را می‌توانیم از دل کوه‌های بیرون بیاوریم. در آخر به نوک قله کوه که می‌رسیم جایی که رسیدن به آن باعث فتح قله کوه می شود. یک الماس آبی رنگ در بالای این کوه قرار دارد، که این به معنای حفظ دمای محیط زیست و همین طور حفظ دمای زمین است.

از جمله ویژگی هایی که کوهنوردی در افراد ایجاد می کند می توان به افزایش اراده و صبر، از بین بردن خستگی و ناامیدی، بالا بردن قدرت جسمانی بدن و افزایش خلاقیت است.

نکات جالبی که در خصوص کوهستان ها باید بدانید این است که ۱/۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند. همچنین ۲۷ درصد مساحت خشکی های جهان به مناطق کوهستانی تعلق دارد که اهمیت نگهداری کوهستان ها را تاکید می کند. کوهستان‌ها ۸۰ درصد آب شیرین مصرفی مردم دنیا را تامین می کنند و ۲۳ درصد جنگل‌های جهان در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر