پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۹۴۸
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

فکرشهر: فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور گفت: در زمان حاضر ۱۰ هزار احکام معوقه مربوط به قلع و قمع و تغییر کاربری زمین کشاورزی در کشور وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، سرهنگ ابراهیم حسن آبادی در گفت‌وگو با ایرنا در بوشهر افزود: با تاکید دادستان کل کشور و دادستان‌های استان‌ها اجرای این حکم‌های معوق در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال بیشتر این حکم‌ها اجرا ‌شود.

وی بیان کرد: از آخر سال گذشته تاکنون  با همکاری نیروی انتظامی ۲۱ فرمانده یگان حفاظت استان‌های کشور معرفی شده‌اند و تلاش می‌شود تا پایان سال جاری برای همه استان ها فرمانده یگان حفاظت اموراراضی معرفی شود.

حسن آبادی تاکید کرد: یگان حفاظت امور اراضی وظیفه صیانت و پاسداری از اراضی کشاورزی را برعهده دارد که این امر فقط با همکاری آحاد مردم و همه سازمان‌ها امکان پذیر نیست.

وی گفت: دستگاه قضا و نیروی انتظامی از جمله دستگاه‌هایی هستند که در اجرای قانون و حفاظت از اراضی کشاورزی می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی نقش اساسی و کلیدی داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: امنیت یک موضوع فرابخشی و محصول اجتماعی است و برای داشتن امنیتی پایدار نیازمند مشارکت همه آحاد مردم و سازمان‌ها هستیم.

وی گفت: برای رسیدن به امنیت پایدار در بخش کشاورزی بایستی از همه ظرفیت‌ها همچون خدمات جهاد کشاورزی مثل کانون کشاورزان خبره و انجمن‌های صنفی و همیاران افتخاری پلیس در ناجا به عنوان «حافظان زمین»، «حافظین کشاورزی» یا «زمین بان» بهره‌مند شویم.

حسن‌آبادی ادامه داد: از مساحت ۱۶۵میلیون هکتاری زمین در کشور نزدیک به ۱۸ تا ۱۹ میلیون هکتار معادل ۱۴ درصد از این مساحت امکان بهره‌برداری و قابلیت کشاورزی دارد براین اساس ایران در زمینه خاکی که بتواند امنیت غذایی را تامین، حفظ و افزایش دهد با محدودیت روبرو است، پس اگر خاک را حفظ نکنیم در آینده دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۴۰۰ دستگاه خودرو واکنش سریع و خط ۱۳۱ دراختیار یگان حفاظت از امور اراضی کشور است که با گرفتن اخبار تغییر کاربری اراضی از مردم با این خودروها امکان اعزام به محل و شناسایی فراهم می‌شود و اگر تغییر کاربری خلاف مقررات انجام شده باشد براساس تبصره ۲ ماده ۱۰ دستور قلع بنا در دستور کار قرار می‌گیرد که در این ارتباط تاکنون در استان بوشهر ۱۷۲مورد شناسایی و اقدام شده‌است.

حسن آبادی، یکی از زیرساخت‌های فعالیت این یگان را جذب سرباز از طریق ستاد کل نیروهای مسلح دانست و گفت: این یگان جوان و تازه تاسیس است که از پایان سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی کشور افزود: یگان حفاظت می‌تواند خدمت عملی خودش  در حفاظت صیانت و پاسداری اراضی را به نحو احسن با مشارکت همه آحاد مردم و سازمان‌ها انجام دهد.

وی یکی از راه‌ها برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را شناسایی بنگاه‌های معاملات ملکی غیرمجاز دانست و افزود: این بنگاه‌ها زمینه وقوع جرم را ایجاد می‌کنند و مراکزی که بدون مجوز اقدام به فروش و قطعه قطعه کردن اراضی می‌کنند از طریق اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف شناسایی و پلمب شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر