پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: یکی از مشکلات قدیمی مردم جزیره خارگ، ایاب و ذهاب دریایی است؛ رفت و آمدی که با توجه به جزیره بودن و البته موقعیت استراتژیک و اقتصادی خارگ، یک نیاز مبرم محسوب می شود ولی علی رغم حمایت های همیشگی بخشداری ویژه خارگ از بخش خصوصی، همواره مشکلاتی در تنها مسیر دریایی این جزیره ـ مسیر خارگ به بوشهر ـ احساس می شود...
کد خبر: ۶۵۰۵۷
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: یکی از مشکلات قدیمی مردم جزیره خارگ، ایاب و ذهاب دریایی است؛ رفت و آمدی که با توجه به جزیره بودن و البته موقعیت استراتژیک و اقتصادی خارگ، یک نیاز مبرم محسوب می شود ولی علی رغم حمایت های همیشگی بخشداری ویژه خارگ از بخش خصوصی، همواره مشکلاتی در تنها مسیر دریایی این جزیره ـ مسیر خارگ به بوشهر ـ احساس می شود.

به گزارش «فکرشهر»، در راستای حل این مشکل دیرینه و حمایت از بخش خصوصی، این بار از سوی شهرداری شهر خارگ اقداماتی انجام شد و مقرر شد شناوری با حمایت این نهاد، در مسیر قرار گیرد.

عبدالحمید صفایی ـ شهردار خارگ ـ در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه 1398، با بیان این که «حل معضل تردد مردم جزیره خارگ همواره دغدغه جدی شهرداری و شورای اسلامی شهر بوده است»، اظهار داشت: از دیرباز همواره مشکلات تردد گریبان‌گیر مردم شریف خارگ بوده است. در همین خصوص پس از هم اندیشی و تشکیل کارگروهی ویژه، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر نسبت به انتشار آگهی قرارداد خرید خدمت اقدام کردیم تا بتوانیم با حمایت از بخش خصوصی نسبت به خدمت رسانی به مردم دریا دل جزیره خارگ اقدام کنیم.

صفایی افزود: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر و آگهی قرارداد خرید خدمت منتشر شده، با حضور بخش خصوصی بومی نسبت به خرید کشتی درخور و با ظرفیت و امکانات بالایی اقدام شد تا گام مهمی در زمینه حل مشکلات مردم جزیره برداشته شود.

در نهایت مقرر شد شناور «سورو بندر» که ساخت کشور نروژ با ظرفیت ۱۸۰ صندلی مجهز به ۳۵ صندلی کلاس ویژه است و ۲۵ نات دریایی سرعت دارد، در مسیر خارگ - بوشهر و بالعکس در خدمت مردم جزیره خارگ باشد؛ به گزارش «فکرشهر»، شناور «سورو بندر» آمد اما با گذشت بیش از چندین ماه از ورود این شناور به جزیره خارگ، اکثرا دارای نواقصات فنی بوده که تا به امروز، همچنان به ناوگان دریایی خط خارگ ـ بوشهر بازنگشته و همچنان در حال تعمیرات و رفع نواقصات فنی است. 

رییس شورای شهر خارگ در این باره به «فکرشهر» گفت: به دلیل عدم عملی شدن مفاد قرارداد از طرف مالک شناور تا به این لحظه، اخطاریه فسخ قرار داد به ایشان ابلاغ شده است.

بهروز خواجه افزود: مشكلات ایاب و ذهاب دريايی همواره يكی از دغدغه های اصلی ساكنان جزيره خارگ بوده است كه انتظار داشتیم با فعال شدن شناور جديد بخش زیادی از این دغدغه ها برطرف شوند. قراردادی مابین شهرداری و مالک شناور «سورو بندر» منعقد شده که به دلیل عدم عملی شدن مفاد قرارداد، از سوی شهرداری اخطاریه ای به مالک شناور ابلاغ شده است.

وی گفت: موعد مشخصی برای مالک شناور برای بازگشت به خط دریایی خارگ ـ بوشهر در نظر گرفته ایم که در صورت عدم حاضر شدن در مسیر فوق، طبیعتا قرارداد فسخ خواهند شد.

خواجه در پایان اضافه کرد: در صورت فسخ قرارداد، مجددا نشستی با اعضای شورا و شهردار برای تصمیم گیرهای بعدی خواهیم داشت.

به گزارش «فکرشهر»، در حال حاضر دو شناور «آروس مهيار» با ظرفیت ۱۵۸ مسافر و شناور «رویای جنوب» نيز در مسير خارگ - بوشهر و بالعكس تردد و خدمات خود را به مسافران اين مسير ارائه می كنند اما این نکته قابل توجه است که در صورت خرابی و ایجاد نقص فنی در یکی از این دو شناور که البته اخیرا این مساله برای هر دو شناور چندین مورد وجود داشته، مشکلات متعددی در پروسه  ایاب و ذهاب دریایی مردم خارگ به وجود می آید که راه حل اساسی رفع چنین مشکلاتی، ورود شناورهای جایگزین است؛ اما در حال حاضر، با کمبود شناور در این مسیر، این مشکل پابرجاست و اهالی خارگ امیدوارند هرچه زودتر سرنوشت شناور سورو بندر توسط شهرداری و شورای شهر خارگ تعیین تکلیف شود.
جزيره‌ خارگ با 20 هزار نفر جمعيت به عنوان بزرگ ترين پايانه‌ نفتی ايران در فاصله 57 كيلومتری شمال‌ غرب بوشهر در آب های خليج فارس قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر