چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ نکاتی در خصوص رفت و برگشت آندره آسترا ماچونی مربی ایتالیایی: 
کد خبر: ۶۵۳۱۱
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

فکرشهر ـ محسن صدیق: «بیل شنکلی» از مربیان بزرگ و اسطوره ای فوتبال بریتانیا و باشگاه لیورپول وقتی درباره فوتبال مورد سؤال قرار گرفت این گونه پاسخ داد:
«فوتبال مساله مرگ و زندگی نیست، فراتر از آن است.»
فارغ از پرداختن به اتفاقات جورواجور درون باشگاه استقلال در پنج ساله گذشته یا واکاوی این جریانات که آیا این ناکامی ها از سوی شخصی خاص یا افرادی از درون خود باشگاه یا وزارت ورزش مهندسی شده است یا خیر، اما باید پذیرفت که طی چند سال اخیر در دولت روحانی بحران در گوشه گوشه این باشگاه نمایان بوده است؛ به طوری که این بار روح و روان هواداران را تحت تاثیر قرار داد تا ابعاد اجتماعی آن در زندگی روزمره بخش عظیمی از مردم را به طور ملموس درگیر خود نماید. 

هر چند اعتباری به گفته مسوولین این باشگاه نیست، اما شواهد نشان می دهد این مربی در آستانه ورود به کشور است. اما نکاتی در خصوص رفت و برگشت آندره آسترا ماچونی ـ مربی ایتالیایی ـ قابل توجه است:

۱- استراماچونی پس از گذشت یک ماه از حضورش در ایران از نحوه مدیریت؛ افرادی که باشگاه را گروگان گرفته اند تا هزاران کمبود دیگر... مشخص بود کاملا عصیان گر و از قرارداد فی مابین پشیمان است.

۲- پس از جمع بندی و معضلات فراهم‌ شده از سوی مدیران بحران زا، از بهترین فرصت ممکن برای فسخ قرارداد استفاده نمود و کشور را ترک نمود.‌ مشکلی که از پایه می توانست وجود نداشته باشد تا اینکه از کاه، کوه ساخته شود!!!

۳-  با توجه به روند صورت‌ گرفته طی دو هفته مرگ بار برای هواداران این تیم در انتظاری جانکاه، نوع حمایت و نحوه اعتراض آنها این مربی در کمال نا باوری و شوک تمام، شاهد اتفاقاتی بود که در طول عمر دوران ورزشی خود با آن روبرو نشده بود یا در کمتر کشوری اتفاق افتاده بود، آنچنان که محبوبیت نمایان شده برای خود این مربی غافلگیر کننده بود.

۴-  کشمکش میان او از یک‌ سو و مدیران باشگاه استقلال و وزارت ورزش از سویی دیگر، که به مراتب تلاش این جناح بر آن بود که توپ را در زمین مربی فراری قرار دهند؛ که در این نزاع در دو مرحله طی این پانزده روز با انتشار یک کلیپ و‌ گفت وگو با یک رسانه خارجی برنده بازی مربی ایتالیایی بود که در هفته اول دو بر صفر جلو افتاد.

۵-  صدای تماشاگرانی که طی پنج سال برای باز گشت علی فتح الله زاده و عزل فتحی مدیر عامل تیم طی یک سال توسط وزارت ورزش شنیده نمی شد، استراماچونی با یک شگرد و تاکتیک منحصر توانست این صدا را به گوش عالم و آدم برساند تا در آستانه هفته دوم بازی همچنان دو بر صفر در جریان باشد.
  
۶-  به ندرت یا کمتر دیده ایم که بیگانه‌ای که معمولا گرایش و تمایل آنان به عقلانیت و‌ منطق بر احساس و عواطف می چربد، جانب احساس را بگیرد تا عقلانیت یا شرایط موجود؛ ضمن آن که شکست پروژه یا ناکامی، منتقدین یا مشاورانش را وا خواهد داشت چرا با تجربه و علم به آن حاضر به چنین ریسکی هستید، اما اتفاقات به نوعی سمت و‌ سویی رفت تا شجاعانه محکوم به جانبداری از احساس شود!!

۷- با توجه به فسخ و عدم قرارداد و هر گونه معذوریتی، بر اساس اصول اخلاقی ایشان و عواطف و احساسات ایحاد شده از سوی هوادار، تصمیم برگشت به ایران بیشتر شبیه به یک قمار بزرگ می ماند تا آنجا که آینده شغلی و حرفه ای این‌ مربی جوان و جویای نام را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. 

۸- بدون شک در حال حاضر هم به دلیل ترک ناگهانی تیم در میان هواداران اندک‌ مخالفانی دارد، ضمن اینکه از یک سویی توقع ایجاد شده و از سوی دیگر در ادامه‌ سنگ اندازی و اخلال در کار او برای زمین زدن او توسط کسانی که نمی توانند از کینه ایجاد شده صرف نظر نمایند هم چندان پر بیراه نیست؛ پس بدون شک کار او از گذشته سخت تر و سخت تر خواهد بود.
.
۹-  با توجه به روند طی شده این سوژه که کل کشور و حتی رسانه های خارجی را درگیر نموده بود، بدون شک‌ بازی استقلال و سپاهان چنانچه لغو‌ نشود، در تاریخ دوم دی ماه، یکی از مهم ترین بازی های تاریخ هفتاد ساله این باشگاه است.

۱۰ - بازی دوم دی ماه قبل از آنکه برای استقلال و‌ هوادارانش اهمیتی خاصی داشته باشد، بازی مرگ و زندگی برای این مربی جوان خواهد بود که ارتباط مستقیمی با ادامه کار و موفقیت او در ایران‌ و‌ آینده شغلی او خواهد داشت.

۱۱ - چنانچه استرا  در این بازی ناکام بیرون‌ آید، به حتم بهترین بهانه خواهد بود برای اعمال فشار،  حمله و هجمه های چند جانبه از چند سوی، از هوادار ناراضی گرفته تا درون هیات مدیره ای که از این لغزش به شدت استقبال می نمایند؛ از سرپرست موقت تا متولیان وزارت نشین برای فضای ایجاد شده این دو هفته، بدون شک عده ای خاص از امروز بیشتر از دیروز منتظر شکسته شدن او هستند.

 ۱۲ - اپیزود آخر اینکه این بازی دو سر باخت بود که به استقلال وارد شد و هزینه های روحی که به هواداران وارد شد، چرا که به هیچ عنوان نمی توان قبول کرد پرداخت دستمزد یک‌ مربی که رقم چندانی نبود از توان یک دولت خارج باشد؛ در صورتی که پس از اخطاریه قوه قضاییه به وزیر ورزش طی یک جلسه نیم ساعته موضوع حل و فصل می شود!! با این تفاوت که استقلال از صدر پایین آمد تا به نحوی عده ای ارضاء شوند. اینک هر کس از هر سوی آرش وار این کمان را می کشد!!  باید منتظر ماند تا پایان این شطرنج ایجاد شده که برای این مربی ساخته و‌ پرداخته شد و اینکه او‌در چنین آزمون سختی چگونه بیرون خواهد آمد.

 صد البته هواداران این تیم چون دو هفته ای که گذشت نقش بسزایی را می توانند اعمال نمایند. 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر