جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: حوزه آب، حمل‌ونقل و بهداشت همچنان در اولویت تأمین بودجه سال آینده قرار دارند...
کد خبر: ۶۵۳۹۲
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰

فکرشهر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: حوزه آب، حمل‌ونقل و بهداشت همچنان در اولویت تأمین بودجه سال آینده قرار دارند.

به گزارش فکرشهر، علی درویشی صبح یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سقف بودجه سال آینده هزار ۹۸۸ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی در کشور اختصاص خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در همین راستا ۳۶۷ هزار میلیارد تومان که معادل ۶۵ درصد بودجه عمومی کشور است، صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت خواهد شد.

درویشی اضافه کرد: از این رقم ۳۲۷ میلیارد تومان به استان بوشهر اختصاص‌یافته که صرف پرداخت حقوق کارکنان ۲۴ دستگاه اجرایی استان بوشهر می‌شود و به مابقی دستگاه‌های استان نیز که بودجه هزینه‌ای آن‌ها ملی است ۲ هزار و سیصد میلیارد تومان از بودجه سال ۹۹ سهم دارند.

کاهش سهم نفت در بودجه سال آینده

وی تصریح کرد: سهم نفت در تأمین منابع بودجه سال آینده کاهش و به رقم ۴۵ هزار میلیارد تومان تنزل یافته که پس از کسر ۲۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران، ۳ درصد آن نیز به استان‌ها جهت انجام فعالیت‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.

کاهش ۴۹ درصدی سهم نفت در تأمین منابع بودجه

درویشی اضافه کرد: در سال گذشته در مجموع از این محل ۵ هزار و پانصد میلیارد تومان بین استان‌ها توزیع که سهم استان بوشهر ۴۳۹ میلیارد تومان بوده است که این ردیف بودجه‌ای در سال آینده با ۴۹ درصد کاهش به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده که سهم استان نیز ۲۰۴ میلیارد تومان است.

وی افزود: علاوه بر اعتبارات ۳ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز از اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور نیز ۲۸۶ میلیارد تومان به استان بوشهر اختصاص‌یافته که نسبت به سال جاری ۱۰ درصد رشد داشته است، این در حالی است که سرجمع این ردیف در کشور نسبت به امسال تغییر نکرده است.

تخصیص ۱۷۱ میلیارد تومان به استان بوشهر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: همچنین از ردیف اعتبارات استانی نیز ۱۷۱ میلیارد تومان به استان بوشهر اختصاص‌ یافته که نسبت به اعتبارات همین ردیف در سال جاری ۶۹ درصد رشد داشته است.

رشد ۳۷ درصد بودجه استان بوشهر از سهم مالیات بر ارزش افزوده

درویشی افزود: از آنجا که دولت مکلف الف است (۰/۲۷ درصد) از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پس از واریز به‌حساب درآمد عمومی قانون بودجه هر سال در راستای ماده ۱۰۹ قانون برنامه ششم هزینه کند، در همین راستا بالغ بر ۷۳.۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای استان بوشهر از همین محل لحاظ شده که پس از وصول صرف توسعه ورزش خواهد شد، اعتبارات این ردیف نسبت به اعتبارات سال جاری در لایحه معادل ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در جهت جبران کاهش درآمدهای نفتی دولت و به‌تبع آن اعتبارات این ردیف در استان بوشهر سرجمع اعتبارات ردیف‌های استانی، ۲۷ درصد ارزش افزوده و قانون استفاده متوازن بیشتر از تغییرات سرجمع این ردیف‌ها در کشور برای استان بوشهر لحاظ شده است به‌گونه‌ای که در ردیف استانی ۲۵ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد بیشتر اعتبار برای استان بوشهر در لایحه منظور شده است.

افزایش ۵۰ درصدی مجموع درآمدهای استانی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: در سال آینده مجموع درآمدهای استانی به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که از این میزان ۵ هزار و یک‌صد و سی میلیارد تومان سهم استان بوشهر است و نسبت به سال جاری ۵۰ درصد افزایش‌یافته است.

درویشی افزود: ۴۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌ها، ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ۳ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان و ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت کمک‌های معیشتی به خانوارها در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی‌شده است.

وی تصریح کرد: همچنین تأمین ۵ هزار میلیارد تومان برای استمرار طرح تحول سلامت و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین ۳ برابر شدن مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای دارو و کالای اساسی منظور شده است.

اختصاص بودجه از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای واحدهای آبخیزداری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر اظهار داشت: در سال آینده علاوه بر اعتبارات استان، از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز برای اجرای واحدهای آبخیزداری و آبخوان‌داری، آبیاری تحت‌فشار و نوین و آب‌رسانی روستایی و عشایری اعتبارات قابل‌توجهی به استان اختصاص خواهد یافت.

۶۶ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب

این مقام مسئول اضافه کرد: در حوزه آب علاوه بر تلاش به ثمر نشستن آب‌شیرین‌کن‌ها که از طریق بخش خصوصی تأمین مالی شده، در لایحه بودجه برای ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی دالکی و کلل، شبکه آبیاری رئیس‌علی دلواری، ساختمان سد دشت پلنگ، باغان، دالکی، باهوش در مجموع ۶۶ میلیارد تومان تأمین اعتبار صورت گرفته است.

درویشی گفت: البته دولت برای پایداری و ارتقا کیفی آب شرب شهری پرتنش مجوز برداشت تا سقف ۵۰ میلیون یورو را در لایحه پیش‌بینی کرده است که بخشی از آن نیز سهم استان بوشهر خواهد بود در طی سال آتی به مجموع اعتبارات استان در بخش آب از این ردیف اضافه می‌شود.

اعتبار تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز تغییری نکرده است

وی تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل استان بوده که علاوه بر کاهش اعتبارات این حوزه، اعتبار این ردیف تغییری نیافته و تا تأمین اعتبار از طریق فاینانس فعال ماندن این پروژه از این ردیف در دستور کار استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر اظهار داشت: همچنین تقویت اعتبار حوزه حمل‌ونقل ریلی تا سقف ۱۴۰ میلیون یورو در لایحه پیش‌بینی‌شده که در صورت تصویب می‌بایست پیگیری لازم جهت تقویت ردیف اعتباری پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز صورت گیرد.

درویشی بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل ردیف اعتباری راه‌های استان بوشهر نیز که در کریدور بزرگراهی نوار ساحلی قرار دارد از ۸۵ میلیارد تومان به ۲۴۰ میلیارد تومان افزایش‌یافته است.

۴ پروژه ملی در حوزه سلامت برای استان بوشهر در نظر گرفته‌ شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: در حوزه سلامت نیز ۴ پروژه ملی برای استان منظور شده که مجموع اعتبار آن حدود ۹۲ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل (۱۵.۴ میلیارد تومان) شش برابر شده است.

درویشی گفت: از مهم‌ترین پروژه حوزه سلامت می‌توان به احداث بیمارستان آموزشی جایگزین فاطمه زهرا بوشهر اشاره کرد که ۴۵ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل آن در لایحه پیش‌بینی‌شده است.

وی اضافه کرد: پروژه‌های مهم دیگری از جمله بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان نیز که فاقد ردیف ملی است از سایر ردیف‌های متفرقه مانند سال جاری تأمین اعتبار خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: لایحه بودجه سال ۹۹ باهدف کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و درآمدزایی پایدار تدوین‌شده و اصلاح و یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی و اصلاح سیاست‌های حمایت بخشی از مهم‌ترین اهداف آن است.

درویشی افزود: رشد حداقل ۲ درصدی، تأمین حداقل یک‌میلیون شغل برای جوانان و دانش‌آموختگان، رونق تولید و رشد سرمایه‌گذاری به همراه بهبود وضعیت معیشتی در این لایحه موردتوجه خاص قرارگرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: همانند سنوات قبل در لایحه سال ۹۹ نیز بخش عمده اعتبارات عمرانی به صورت ملی و در قالب برخی ردیف‌های متمرکز در لایحه درج‌شده که این رقم بالغ بر ۷۸ درصد کل اعتبارات عمرانی کشور است بنابراین پیگیری مدیران دستگاه‌های اجرایی برای جذب اعتبارات متمرکز ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر