جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۴۱۸
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

فکرشهر: فيصل القاسم در القدس العربی چاپ لندن نوشت: امروز، ترکیه قدرتی است که طرح های داخلی، اقتصادی و اسلامی را در ضمن برنامه های خود دارد و از طریق آنها تلاش می کند رهبری دو جهان عربی و اسلامی را از آن خود کند و در این مسیر، از فروپاشی سیطره عربستان در جهان اسلام، نهایت استفاده را می کند. علاوه بر اینکه اعتماد دولتهای عربی به نقش فعال و اثرگذار ریاض برای حل بحران هایشان، از میان رفته است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: عربستان سعودی از دو سلاح مهم برای مقابله با خطر توسعه نفوذ ترکیه در جهان اسلام، استفاده می کند؛ اول، تکیه بر حمایت آمریکا، در مقابل ثروت هنگفتی که به پای آن می ریزد و دوم، تثبیت نظام های دیکتاتوری، تا نظام هایی غیر از آنها روی کار نیاید، که می تواند به سمت ترکیه متمایل شده و نقش ریاض را کنار بگذارد. برای مثال، در سوریه ابتدا عربستان از معارضان حمایت می کرد، اما زمانی که دید نظامی که پس از نظام اسد روی کار آید، به ترکها نزدیکتر خواهد بود، پیوندهای خود با معارضان را قطع کرده و با قدرت با آنها جنگید.

در این میان، حضور نیافتن عربستان در نشست کوالالامپور، نه تنها به دلیل حاضر بودن ترکیه در این نشست، بلکه به این جهت بود که سعودیها می دانند صرف حضور ترکیه در این نشست، به معنای جمع بساط سازمان همکاریهای اسلامی است؛ چرا که ترکیه امروز، بیش از عربستان، به ملتهای عربی نزدیک است.

می توان گفت مرحله حاضر، دوره فروپاشی نقش عربستان سعودی و قدرت یافتن ترکیه است و این نزاع، به ناچار روز به روز شدیدتر می شود؛ چرا که هر یک از دو دولت ترکیه و عربستان، به دنبال تحمیل دیدگاه خود، با استفاده از ابزارهای سیاسی و دینی هستند و شرایطی که در لیبی شاهد ان هستیم، نشان می دهد که جنگ برای رهبری جهان اسلام، بین عربستان و ترکیه، وارد ابعاد تازه ای شده است.

در صورتی که ترکیه موفق شود رهبری جهان اسلام و عربی را از عربستان بگیرد-که به نظر می رسد در این مسیر در حال حرکت است-طی دهه های آینده، شاهد بازگشت امپراطوری عثمانی، البته به شکل جدید آن خواهیم بود؛ به نحوی که نقش اثرگذار ترکیه در بین کشورهای اسلامی و عربی، به تکیه سعودیها بر نظام های دیکتاتوری پیرو آنها، پایان می دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر