پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از سفر جهانگیری به استان بوشهر و طرح هایی که امروز افتتاح شد
فکرشهر آذر حسینی: معاون اول رییس جمهور امروز ـ دوشنبه، 2 دی ماه 1398 ـ به استان بوشهر سفر کرد. البته وی در این سفر تنها نبود و مسوولین کشوری دیگری را هم همراه خود آورده بود، از جمله علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ، عباس کشاورز ـ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ـ، محمد امید ـ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ـ، محمد حاج رسولی‌ها ـ مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ـ و ده ها مسوول رده بالا و میانی دیگر...
کد خبر: ۶۵۴۲۸
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰

فکرشهر آذر حسینی: معاون اول رییس جمهور امروز ـ دوشنبه، 2 دی ماه 1398 ـ به استان بوشهر سفر کرد. البته وی در این سفر تنها نبود و مسوولین کشوری دیگری را هم همراه خود آورده بود، از جمله علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ، عباس کشاورز ـ سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ـ، محمد امید ـ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ـ، محمد حاج رسولی‌ها ـ مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ـ و ده ها مسوول رده بالا و میانی دیگر.
به گزارش «فکرشهر»، وی که آمده بود تا به همراه همراهانش و به گفته استاندار بوشهر، 23 طرح عمرانی و تولیدی با اعتبار 160 میلیارد تومان را در استان بوشهر افتتاح و بهره‌برداری کند، در برخی مناطق و شهرستان ها خودش حضور یافت و برای برخی افتتاح ها نیز، همراهانش را گسیل داشت تا بخش اعظم استان بوشهر، امروز درگیر سفر «اسحاق جهانگیری» برای افتتاح طرح هایی باشد که مهم ترینشان افتتاح گلخانه در بنداروز، طرح نوین آبیاری و پرواربندی گوساله، هر سه در دشتستان باشد؛ در کنار افتتاح دهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و نخستین جشنواره گردشگری روستایی استان بوشهر، افتتاح نخستین خانه موسیقی محلی جنوب کشور، بهره‌ برداری از 19 طرح گردشگری در نقاط مختلف استان و افتتاح سد قیز قلعه در شهرستان دشتی؛ این همه طرح هایی است که امروز افتتاح یا بهره برداری شد که برخی نیز طبق گفته استاندار، نمادین بوده است.

سه طرح دشتستان
اما مشخصات سه طرحی که در دشتستان افتتاح شد، به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، موارد زیر است:
گلخانه 75 هکتاری روستای بنداروز، آبیاری تحت فشار 1500 هکتاری و یک واحد پرواربندی سه هزار راسی گوساله با مجموع اعتبار ۱۳۲میلیارد تومان و اشتغال پنج هزار و 190 نفر به صورت فصلی و دائم. طرح 75 هکتاری گلخانه ظرفیت تولید سالانه 16هزار تن انواع محصولات کشاورزی را در این استان فراهم می‌کند. برای اجرای این طرح حدود 61 میلیارد تومان هزینه و برای 675 نفر شغل ایجاد شده است.همچنین با حضور معاون اول رییس جمهوری، بزرگترین طرح پروار بندی گوساله جنوب کشور با ظرفیت سه هزار راس و توان تولید 800 تن گوشت قرمز در ماه در دشتستان به بهره برداری رسید. مساحت اجرای این طرح 55 هزار مترمربع است و 52 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است. طرح نوین آبیاری تحت فشار 1500هکتاری نیز در قالب 102 پروژه اجرا شده است و برای هزار و 500 نفر شغل ایجاد کرده است. برای اجرای این طرح‌ها، 240 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که از این میزان 19.5 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی تامین شده و بقیه آورده کشاورزان بوده است.
به گزارش «فکرشهر»، در افتتاح این سه طرح، همه مسوولین میهمان بوشهر، حضور داشتند.

19 طرح گردشگری

19 پروژه گردشگری و نخستین موزه موسیقی سنتی جنوب کشور، از دیگر طرح هایی بود که امروز افتتاح یا بهره برداری شد.
نخستین موزه موسیقی سنتی جنوب کشور نیز با 470 میلیون تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در روستای احمدآباد تنگستان ایجاد شده است. موزه موسیقی جنوب کشور با توجه به پیشینه موسیقی بوشهر، غنای موسیقایی این استان و تنوع نوا‌های موسیقی در خطه جنوب، ایجاد شده است. در این موزه ادوات و وسایل موسیقی جنوب و بوشهر از ابتدایی‌ترین ساز تا به‌ روز‌ترین تجهیزات موسیقی محلی در معرض نمایش گذاشته شده است. هدف از تاسیس چنین مکانی حفظ و نگهداری میراث موسیقایی جنوب کشور و همچنین بازشناخت و مستندنگاری حوزه موسیقی بوشهر عنوان شده است و در مراسم افتتاح آن، معاون اول رییس جمهور هم حضور داشت.
همچنین، طرح‌های گردشگری افتتاحی امروز، شامل 18 اقامتگاه بوم‌ گردی در نقاط مختلف استان بوشهر و آژانس مسافرتی «ارتا ملل» است که برای احداثشان 180 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و با افتتاح این اقامتگاه‌ها شمار مراکز بوم ‌گردی استان بوشهر به 66 اقامتگاه افزایش یافت. در افتتاح این طرح ها، در کنار مسوولین استانی و شهرستانی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز حضور داشند.

یک سد در دشتی

اما، دیگر طرحی که با حضور ویدئویی اسحاق جهانگیری و حضور در محل معاون وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور ـ حاج رسولی ها ـ انجام شد، بهره برداری از سد قیزقلعه در منطقه کشاورزی دشت پلنگ در شهرستان‌دشتی بود که بر روی رودخانه قیزقلعه ساخته شده است. حجم آب تنظیمی این سد 3 میلیون متر مکعب است که با توجه به افت سالانه سطح آب زیرزمینی این دشت محاسبه شده و متناسب با آورد سالانه 6 میلیون متر مکعب رودخانه قیزقلعه است. عملیات اجرایی طرح سد قیزقلعه اول تیرماه سال 1395 و با هدف کمک به تغذیه آبخوان اراضی پایین دست، استفاده از تاج سد به‌عنوان پل محل تردد به ساختگاه سد دشت پلنگ و همچنین توسعه کشاورزی به وسعت 1400 هکتار ساخته شده است. «حاج رسولی ها»، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها، جلوگیری از هدر رفت سیلاب‌های فصلی قابل مصرف در صنعت کشاورزی و  بهره‌وری از آن و افزایش آبدهی 120 چاه موجود در منطقه را از دیگر اهداف ساخت سد قیزقلعه دانست. سد قیزقلعه با ارتفاع 25.5 متر، عرض تاج 6.5 متر و با حجم قابل تغذیه به سفره آب زیرزمینی حدود 3 میلیون متر مکعب در سال است. حجم عملیات خاکبرداری طرح، 50 هزار متر مکعب و هزینه اجرای طرح سد قیزقلعه 140 میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای پرداخت دیون 40 میلیارد ریال است.

نخستین افتتاح

اما نخستین طرحی که امروز با حضور معاون اول رییس ‌جمهوری در استان بوشهر افتتاح شد، دهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و نخستین جشنواره گردشگری روستایی استان بود. در این نمایشگاه 31 استان کشور آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی خود را در 158 غرفه در معرض نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه تا ششم دی‌ از ساعت 16 الی 22 در محل دائمی نمایشگاه‌های بیت المللی بوشهر دایر است.

به گزارش «فکرشهر»، این ها تمام طرح هایی است که اسحاق جهانگیری و هیات همراهش امروز در استان بوشهر، رسما و نمادین افتتاح کرده یا به بهره برداری رساندند؛ طرح هایی که برخی ماه ها و حتی سال های قبل افتتاح شده یا مورد بهره برداری قرار گرفته بودند و این در حالی است که استان بوشهر از چندین روز قبل آماده استقبال از معاون اول رییس جمهور و افتتاح این طرح ها شده بود، طرح هایی که هیچ یک نه تنها در سطح کلان نیستند، که اغلب حتی متوسط هم  به حساب نمی آیند و از آن مهم تر، اهداف بزرگی است که برای این طرح های خُرد در نظر گرفته شده است، از جمله اشتغالزایی و جذب گردشگر که با توجه به سطح و وسعت طرح ها، به نظر می رسد از توان این طرح ها خارج باشد و این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که «این همه هیاهو برای چه بود؟»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر