چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۵۹۲
جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷

فکرشهر: آیین بزرگداشت نخستین سالگرد ماندنی صلصال شاعر انقلابی استان بوشهر شامگاه پنجشنبه با حضور شماری از مسئولان و دوستداران فرهنگ ، هنر و ادب این استان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در این آئین گفت: برگزاری نشست‌های این چنینی بهانه‌ای است تا از فرهنگ و خوبی‌های فرهیختگان استان سخن گفته شود.

سعید زرین فر افزود: برای روزهایی از سال می‌توان همایشی گذاشت و از فرهیختگان فرهنگی بخش‌های مختلف یاد کرد و به این وسیله جایگاه آنها را پاس بداریم.

وی ادامه داد: برگزاری آئین‌هایی در راستای تجلیل از فرهیختگان فرهنگی کمتر از گام‌های موثری که این قشر از جامعه برای پیشرفت و پیشبرد جامعه برداشتند نیست و باید برگزاری چنین آئین‌هایی همواره مورد توجه قرار گیرد.

زرین فر گفت: زنده یاد صلصال همواره نگران آثارش بود و می‌خواست یافته‌های عرفانی و معنوی خود را به جامعه معرفی کند. 

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان بوشهر گفت: مرحوم ماندنی صلصال همواره دغدغه مسائلی داشته که به نوعی با جامعه فرهنگیان مرتبط بوده است.

عبدالکریم مشایخی بوشهر افزود: روانشاد صلصال همچنین منظومه‌های زیادی را سروده و همواره  سعی کرده آنچه که واقعیت و حقیقت است را بیان کند هر چند ممکن است برخی در بیان وقایع تاریخی دچار اشتباه‌هایی شوند ولی صلصال وقایع را بدون کم و کاست بیان کرده است.

وی ادامه داد: در منظومه‌های سروده شده توسط صلصال اشعار زیادی نیز پیرامون شهدا و بویژه شهدا فرهنگی سروده که با توجه به وجود منظومه‌های چاپ نشده دیگر آثار وی نیز به چاپ برسند.

روزنامه نگار، شاعر و منتقد بوشهری نیز گفت: صلصال هیچ وقت ادعای شاعری نداشت و با فروتنی همیشگی خود می‌گفت نوشته‌هایم نظم و منظوم است و ادعایی برای شاعری ندارم.

رضا معتمد ادامه داد: در مجموعه شعرهایش کارکردگرایی است  و موضوع های مختلف انسانی، تربیتی و ملی است و این نوع نگاه باعث خلق منظومه‌های ارزشمندی توسط این روانشاد شده است.

وی یادآورشد: زنده یاد صلصال مجموعه‌های چاپ نشده زیادی دارد که باید نسبت به چاپ آنها اقدام شود.

معتمد اظهار کرد: وی همچنین در شرایطی که دستگاه‌های متولی حتی یک زندگینامه هم از برخی از شهدا ندارند  بخوبی جایگاه و منزلت شهدا را پاس داشته و پیرامون آنها اثرهایی به نظم درآورده است.

معتمد ادامه داد: بدون شک کار دشواری است که یک شخص جنبه‌های مختلف زندگی یک شخص را به رشته تحریر درآورد ولی صلصال در آثار خود بخوبی به این مهم پرداخته است که این مهم بیانگر ارزش و اعتقادات صلصال شاعر برجسته بوشهری است.

در این آیین شماری از همکاران و دانش آموزان زنده یاد صلصال با شعر خوانی و ذکر خاطرات و بیان ویژگی های اخلاقی و رفتاری ایشان ترویج چنین آموزه هایی را در جامعه ضروری دانستند.

در حاشیه این آئین با حضور سعید زرین فر معاون استاندار بوشهر از کتاب "ستارگان درخشان عرصه تعلیم وتربیت" اثر ماندنی صلصال رونمایی شد.

ماندنی صلصال متولد ۱۳۱۸ بوشهر در سال ۱۳۷۵ از آموزش و پرورش با ۵۰ سال سابقه تدریس بازنشسته شد، وی لیسانس علوم تربیتی و روانشناسی، دبیر دبیرستان­ها و مدرس تربیت معلم و دانشگاه آزاد اسلامی بود.

زنده یاد صلصال از شاعران و نویسندگان تاثیرگذار بود که همواره مضامین عرفانی و آیینی و اخلاقی در نوشته های ارجمندشان موج می‌زد.

این شاعر و نویسنده بوشهری که در سال های اخیر از بیماری پارکینسون رنج می برد در روز جمعه هفت دی ماه پارسال در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

از جمله آثار زنده یاد ماندنی صلصال :

تجلی عشق ناب از حریم تا حرم: "عبدالمهیمن – کربلا" در سال ۱۳۸۷

هشتاد سال سوادآموزی در استان بوشهر در سال ۱۳۸۹

مجموعه نظم و نثر پیشتازان عرصه­ ی عشق و ایثار: شرح حال و کیفیت احوال شهدای روحانی... در سال ۱۳۹۰

منظومه معراج عشق: نماز، فلسفه و منزلت آن در سال ۱۳۹۰

منظومه حماسه آفرینان صفحه نبرد: به پاس شهدای اهرم، آبطویل، باغک، بنه­ گز، چاهکوتاه، چغادک، عالی چنگ، عالی حسینی، قباکلکی، کره بند در سال ۱۳۹۵

لاله‌های خونین شقایق گلگون: منظومه زندگی نامه شهدای دفاع مقدس محلات باغ زهرا، شکری و هلالی در سال ۱۳۹۶

منظومه تربیت یافتگان مکتب توحید: منظومه زندگی نامه شهدای دفاع مقدس مسجد توحید در سال ۱۳۹۷

تا منتهای عاشقی: منظومه زندگی نامه شهدای دفاع مقدس چهارمحل مساجد شیخ سعدون (مریدان شهید نواب صفوی)، شنبدی، دهدشتی، بهبهانی در سال ۱۳۹۷

یاس های بهشتی: زندگی نامه و خاطرات شهدای روستای دهرور سفلی از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر در سال۱۳۹۷

مدافعان صف شکن: منظومه زندگی­نامه شهدای دفاع مقدس محلات صلح آباد و جبری در سال ۱۳۹۷

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر