چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۱۸۰
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

فکرشهر: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر گفت: بندر بوشهر پل ارتباطی کریدور شمال به جنوب از کشورهای CIS و اوراسیا به کشور قطر باشد.

به گزارش فکرشهر از مهر، خورشید گزدرازی عصر پنجشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر اظهار داشت: فارغ از اتفاقات اخیر و فشارهای حداکثر استکبار جهانی، شرایط اقتصادی اصلاً خوب نیست و عمده این مشکلات و سختی‌ها متأسفانه به عدم همراهی مدیران سطح بالا و تصمیم گیران با فعالان واقعی اقتصادی مرتبط است که عملاً مانع عمده در بهبود محیط کسب و کار و رونق تولید هستند.

وی خطاب به معاون وزیر کشور بیان کرد: گلایه ما از عدم همکاری دولت در تصویب و اجرایی کردن مصوبات ملّی شورای گفتگو هست که بی اعتنایی به آنها موجب نا امیدی فعالان اقتصادی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر افزود: در این شرایط حساس و چه بسا سخت، سخت گیری‌های دولت قابل درک نیست! این سخت‌گیری‌ها بر خلاف وعده دولت است.

گزدرازی گفت: عمده فعالیت‌های استان به تفکیک هر بخش در حوزه تجارت و خدمات ۶۲ درصد، صنعت و معدن ۲۴ درصد و کشاورزی ۱۴ درصد است.

‌ ظرفیت عمده استان در حوزه تجارت و خدمات است

وی افزود: ظرفیت عمده استان در حوزه تجارت و خدمات است که معاش غالب مردم از این طریق تأمین می‌شود که با تاریخ استان و زندگی مردم عجین شده است و در حال حاضر با توجه به رکود این حوزه، بیکاری قشر عظیمی از جوانان استان و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را شاهد هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر افزود: واضح و مشخص است که باید تلاش فراوانی در راستای فعال سازی بنادر و گمرکات استان کرد زیرا با وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۱۴ گمرک فعال در استان و وجود زیر ساخت‌های لازم، همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس و قرابت فرهنگی با آنان نباید اینگونه در انزوا و رکود باشد.

وی افزود: تاکید بر توجه به حوزه تجارت، نافی حقوق دیگر حوزه‌ها نبوده و هر حوزه به میزان سهمی که در اشتغال استان دارد، مورد اهمیت بوده و مکرر نسبت به ارائه طرح‌هایی در قالب مصوبات شورا برای فعال سازی و رونق دیگر حوزه‌ها در استان اقدام کرده‌ایم که همکاران بنده در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی به موارد مهمی اشاره خواهند داشت.

لزوم بهبود تجارت دریایی

گزدرازی گفت: فعالان اقتصادی استان از دولت انتظار دارند در حوزه تجارت دریایی همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود زیر ساخت‌های مناسب در استان هرمزگان و همچنین وجود منطقه آزاد اروند در استان خوزستان، بندر و گمرک بوشهر جذابیت خاصی برای تجار نداشته و در انزوا و رکود کامل است که از دولت تقاضا داریم با لغو استثنائات ۲۰ درصد سود بازرگانی که در کمیسیون ماده یک تصویب شده به بندر بوشهر اعطا کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر بیان کرد: به منظور رقابت پذیر کردن بندر بوشهر و امکان پهلوگیری کشتی‌های بالای ۳۰ هزار تن، لایروبی با عمق ۱۵ متر می‌بایست در دستور کار جدی و اساسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از مواردی که می‌بایست به دقت به آن توجه کرد ایجاد کریدور شمال به جنوب از کشورهای CIS و اوراسیا به کشور قطر است که در این راستا بندر بوشهر می‌تواند به عنوان پل ارتباطی و هاب پورت شمال خلیج فارس مورد تقاضای بخش خصوصی است.

راه اندازی مبادلات پایاپای و بازارچه‌های مرزی

گزدرازی تصریح کرد: به منظور تسهیل و تسویه ارز حاصل صادرات با راه اندازی مبادلات پایاپای و بازارچه‌های مرزی و تهاتر کالا با کالا را با رعایت الزامات بهداشت و استاندارد و حقوق عوارض بدون ثبت سفارش در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد: بلاتکلیفی حجم عظیمی از کالاها و خودروهایی که سال‌ها در بنادر رسوب شده و در حال از بین رفتن هستند در حالی که ارز کالاهای یاد شده به فروشنده پرداخت شده است.

گزدرازی اضافه کرد: با توجه به اینکه قشر عظیمی از مردم به امر کالای همراه مسافر (ته لنجی) اشتغال دارند و مصوبه‌های ابلاغی در مورد کالای ملوانی قابلیت اجرایی شدن به طور کامل ندارد، با عنایت به افزایش نرخ دلار، منافع قشر ملوان و لنج‌دار و کاسب را مرتفع نمی‌کند لذا خواهشمند است مجدداً مورد بررسی دولت محترم قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر