شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۶۶۱۹۰
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۹

فکرشهر: رئیس‌جمهوری آمریکا این روزها منفورترین چهره سیاسی جهان برای ما ایرانی‌هاست.

به گزارش فکرشهر، خبرآنلاین نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری که با رای پایینی به کاخ سفید رفت، با هر تصمیمی شگفتی آفرید و آن قدر تصمیمات غیر معقولانه گرفت که چند روانپزشک آمریکایی نامه‌ای امضا کردند و بر روان‌پریشی او صحه گذاشتند و خواستار استیضاحش شدند.

حالا اما این شخصیت منفور برای ما ایرانی‌ها، منفورتر از پیش شده است. او نه‌تنها دستور به شهادت رساندن سردار ایرانی را امضا کرده بلکه از «هدف قرار دادن ۵۲ مکان مهم فرهنگی ایران» گفته است. نکته‌ای که بسیاری از اهالی آمریکا را هم به واکنش واداشته و در شبکه‌های اجتماعی انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است. حالا دیگر برخی به‌راحتی او را با «داعش» همسان می‌دانند و برای این تهدید سرزنش‌اش می‌کنند. تهدیدی که طبق قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌مثابه جنایت جنگی است و پیگرد قضایی دارد.

این شخصیت ضد فرهنگ که به نظر می‌رسد هیچ میانه‌ای با مسائل فرهنگی و ادبیات ندارد اما سرنوشتش با ادبیات گره خورده است. نه از این جهت که نامی از او به‌عنوان قهرمان در کتاب‌ها وارد شده باشد، از این جهت که او را می‌توان با خیلی از ضد قهرمان‌های مشهور ادبیات جهان همسان دانست؛ موضوعی که بارها افراد مختلف در گفت‌وگوهایشان به آن اذعان داشته‌اند. با هم به مرور برخی از این موارد می‌پردازیم.

گِرِگ استیلسون رمان «منطقه مرده»

ترامپ زمانی پیش از آن که به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به صحنه سیاست جهان وارد شود، شخصیتی منفور بود. زمانی که یک‌به‌یک مبارزات انتخاباتی را می‌گذراند و مردم آمریکا از این که او یکباره از کجا پیدایش شد، متعجب بودند اولین‌ بار با کاراکتر یک کتاب مقایسه شد. شخصیتی که در یک رمان چاپ سال ۱۹۷۹ پیش‌بینی شده بود.

شخصیت اصلی رمان «منطقه مرده» از استیون کینگ. انجیل‌فروشِ دوره‌گردی به اسم گِرِگ استیلسون که به‌خاطر پرحرفی و عوام‌فریبی‌اش موفق به ورود به دنیای سیاست می‌شود.

شخصیتی که سال‌ها بعد در عرصه سیاست آمریکا بروز و ظهور پیدا می‌کند و البته استیون کینگ که بیش از ۲۰۰ رمان در ژانر وحشت نوشته، او را از شخصیت‌های تمام رمان‌هایش ترسناک‌تر می‌داند و می‌گوید: «اگر از من بپرسند آیا دونالد ترامپ به‌عنوان ریاست‌جمهور از رئیس‌جمهوری که من در رمان‌هایم به تصویر کشیده‌ام ترسناک‌تر است یک جواب کوتاه می‌دهم: بله! سال‌ها قبل در رمان «منطقه مرده» به این فکر کرده بودم رئیس‌جمهوری روی کار می‌آید که کاملاً از جریان اصلی پرت است و آن‌قدر بی‌حساب و کتاب حرف می‌زند که ذهنیت مردم آمریکا را تسخیر می‌کند. او یک آدم بازاری بود که به یک سیاستمدار تبدیل می‌شد. مواجهه مردم با چنین آدمی اول مثل یک شوخی بود. از کمپین‌هایش می‌شد به این برداشت رسید. آدمی بود به اسم گرگ استیلسون که مثل ترامپ ساندویچ هات‌داگ وسط جمعیت پرت می‌کرد. آن‌ قدر چیزهای پرت و پلا می‌گفت که کسی فکر نمی‌کرد انتخاب شود.»

هیولای فرانکشتاین در پی نابودی خالق خود

اولین بار سناتور دموکرات نوادا در زمان انتخابات ترامپ را به یک هیولا تشبیه کرد. هیولایی شبیه فرانکشتاین جادویی که آن قدر قدرت می‌گیرد که خالق خود را هم از بین خواهد برد. سناتور نوادا در این تشبیه حزب جمهوری‌خواه را به‌عنوان خالق ترامپ عنوان کرده و گفته بود: «ترامپ هیولایی است که به‌زودی خالق خود یعنی حزب جمهوری‌خواه را از بین خواهد برد.»

این اما تنها تشبیه رئیس‌جمهوری آمریکا به این هیولای معروف نبود. چندی پیش جیم کری، بازیگر معروف آمریکایی هم کاریکاتوری منتشر کرد از ترامپ (که شبیه به فرانکشتاین طراحی شده بود) در حال خفه کردن خالق خود (که بسیار شبیه به پوتین طراحی شده بود). انتشار این کاریکاتور در صفحه این هنرمند هم سروصدای بسیاری به پا کرد.

آقای بِین در «بتمن»

بتمن، قهرمان افسانه‌ای آمریکا. ابرسرمایه‌داری که قدرت نامحدود دارد و برای نجات همه‌ جا حاضر می‌شود. این شخصیت شاید به لحاظ تعلق داشتن به طبقه سرمایه‌دار به دونالد ترامپ شباهت داشته باشد اما آقای بِین را بیشتر می‌توان شبیه رئیس‌جمهوری آمریکا دید؛ همان شخصیتی که نیروی بی‌رحمانه و ظالمانه خود را برای به دست آوردن قدرت به کار گرفت.

در فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises)»، شخصیت بین (Bane) در سخنرانی و نطق خود پس از تصرف شهر اعلام کرد که مردم شهر گاتهام را آزاد کرده است! اما او  در واقع در حال تخریب تمام زیرساخت‌های شهر و فرو بردن شهر در هرج و مرج و تاریکی بود.

سخنرانی بین در حالی که تمام شهر به‌وسیله یک بمب به گروگان گرفته شده بود: ما شهر گاتهام را از فساد نجات دادیم! ثروتمندان و ستمگران چندین نسل، فرصت را از شما گرفتند و ما این فرصت را به شما برمی گردانیم ... شما مردم.

این سخنرانی، تقریباً کلمه به کلمه همان چیزی است که دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مراسم تحلیف خود گفت.

دونالد ترامپ روی پله‌های ساختمان کنگره در واشنگتن ایستاد و گفت: «امروز، ما فقط قدرت را از یک حزب به حزب دیگر انتقال نمی‌دهیم بلکه در حال انتقال قدرت از واشنگتن دی سی به شما هستیم... شما مردم. مدت زیادی است که گروه اندکی، تمام منافع حکومت را درو می‌کنند؛ در حالی که مردم هزینه آن را می‌دهند.»

لرد ولدموت؛ لرد سیاه «هری پاتر»

علاقمندان به سری رمان‌های «هری پاتر» و نوشته‌های جی. کی. رولینگ حتما بارها و بارها در صحنه‌هایی که ضد قهرمان معروف این کتاب یا فیلم پیدایش می‌شود ترس در دلشان رخنه کرده است. لرد سیاه که حتی گاهی اسمش هم نوجوان‌های مخاطب کتاب را حسابی ترسانده یکی دیگر از کاراکترهایی است که مقایسه‌اش با ترامپ در فضای مجازی گل کرد. هر چند بعدها جی.کی. رولینگ، خالق هری پاتر و ضدقهرمان لرد ولدموت، مثل استیون کینگ تاکید کرد که: «ولدمورت در بدی حتی نزدیک به ترامپ هم نیست.»

امپراتور میول با قدرت‌های ماورایی در «بنیاد»

ترامپ با دیکتاتورِ سری داستان‌های «بنیاد» آیزاک آسیموف هم مقایسه می‌شود. «بنیاد» مجموعه داستانی است دربارۀ دوران زوال یک امپراتوری کهکشانی و ظهور امپراتوری جایگزین. در این داستان دیکتاتوری به اسم میول است که شخصیت عجیب و غریبش نتیجه یک جهش ژنتیکی بسیار نادر است. او می‌تواند فکر خود را در ذهن دیگران بکارد. به‌علاوه از یک فناوری پیشرفته هم استفاده می‌کند. او می‌تواند به کمک یک ابزار موسیقایی، قدرت تغییر ذهن خود را تقویت کند. میول با این توانایی، خیلی سریع کهکشان‌گشایی می‌کند و قدرت بسیار زیادی به دست می‌آورد. اما میول تنها کسی نیست که چنین قدرت‌هایی دارد. یک دسته مخفی از حافظان کهکشان هم هستند که توانایی تأثیر بر ذهن‌ها را دارند... کسانی که ترامپ و میول را با هم مقایسه می‌کنند، وسیله موسیقایی هیپنوتیزم‌کننده را با شبکه‌های اجتماعی و مخالفان ترامپ را با روزنامه‌نگاران یکی می‌دانند.

جافری باراتیون منفور «بازی تاج و تخت»

جافری را مخاطبان سریال «بازی تاج و تخت» خوب می‌شناسند. شخصیت منفوری که از نوجوانی به جای پدرش بر تخت نشست و از همان ابتدا ظلم را آغاز کرد. جورج آر.آر. مارتین نویسنده رمان «نغمه آتش و یخ» که سریال محبوب «بازی تاج و تخت» بر اساس آن ساخته شده در یک گفت‌وگو ترامپ را این طور با جافری باراتیون مقایسه کرد: «فکر می‌کنم الان جافری پادشاه آمریکا شده و درست همان‌ قدر کج‌خلق و غیر منطقی است که در ۱۳سالگی در کتاب بود.»

«تانوس» در دنیای مارول

یکی دیگر از شخصیت‌هایی که ترامپ با او قیاس شده تانوس است. ابرشرور کتاب‌های کمیک مارول. شخصیتی که شیفته هیچ‌انگاری و مرگ می‌شود و ایزد مرگ را می‌پرستد و عاشق تجسم فیزیکی آن یعنی بانو مرگ می‌شود. او زمانی که به بزرگ‌سالی می‌رسد، از وسایل مکانیکی و جادویی استفاده می‌کند و به قویترین تیتان تبدیل می‌شود و بعضی اوقات نیز تیتان دیوانه نامیده می‌شود. تانوس رهبر ارتش‌هایی از جنگجویان و قاتلان است که دنیاهای زیادی را در مناطق دور فضا از بین برده است.

این تشبیه را یک ایرانی برای رئیس جمهور آمریکا به کار برد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پس از آن که ترامپ از تحریم موسسات تحقیقات فضانوردی ایران و مرکز اکتشافات فضایی خبر داد در توئیترش با انتشار تصویری از کهکشان نوشت: «من حتی نمی‌توانم ایالات متحده را در این تصویر بیابم، چه رسد به این که تحریم‌ها در فضا وجود دارد. جهان و آینده روشن متعلق به همه است، نه برخی. دونالد ترامپ باید تصویرسازی  تانوس از خود را متوقف کند»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر