جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۲۹۴
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: براساس ماده 19 منشور سازمان ملل، عضوی که بدهی‌اش بیش از 2 سال انباشه شود، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، تنها 146 کشور از میان  193 عضو سازمان ملل بدهی و حق عضویت خود را برای بودجه سال 2019 به این مجمع جهانی پرداخت کرده‌اند.

"استفان دوجاریچ" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت:  از 9 ژانویه سال 2020، 10 عضو این سازمان به دلیل انباشت بدهی 2 سال گذشته، حق رای خود را از دست دادند.

جمهوری آفریقای مرکزی، کومور، گامبیا، لبنان، لسوتو، سائو تومه و پرینسیپ، سومالی، تونگا، ونزوئلا و یمن از کشورهایی هستند که حق رای خود را به دلیل انباشت بدهی از دست دادند.

براساس ماده 19 منشور سازمان ملل، عضوی که بدهی‌اش بیش از 2 سال انباشه شود، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهد. سازمان ملل در صورت اطلاع از شرایط عدم پرداخت و رضایت از چنین موقعیتی اجازه رای به اعضا را خواهد داد.

در اکتبر 2019، مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت تا پایان هفتاد و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر 2020  حق رای را به کشورهای کومور، سائو تومه، پرینسیپ و سومالی بدهد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت: کشورهای ارمنستان، هند، پرتغال و اوکراین سهم خود را به طور کامل برای سال 2020 پرداخت کرده‌اند.

سازمان ملل اغلب با کسری بودجه روبه‌روست. زیرا پرداخت‌های مرتب اعضا که معمولا منبع اصلی بودجه سازمان ملل به شمار می‌آیند، از سوی کشورهای عضو با تاخیر و بسیار کمتر از حد معمول صورت می‌گیرد.

بودجه عملیاتی سازمان ملل متحد حدود سه میلیارد دلار است. بودجه عملیات صلح سازمان ملل متحد نیز بالغ بر  شش میلیارد دلار می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر