جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۶۶۴۳۳
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: معتقدم اگر به ۲۰ درصد دانشجویانی که نمره بالایی را دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب می کنند، بورس دهیم، مردم و بیماران سود می کنند لذا اخیراً در جلسه با معاون درمان و اموزش دانشگاه جلسه ای داشتم و این مساله را مطرح کردیم که آنها هم گفتند وزارتخانه باید این اقدام را انجام دهد، قرار شد رایزنی کنند و این اتفاق بیفتد.

به گزارش فکرشهر، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، درباره اهداف و برنامه های دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: دانشکده پرستاری و مامایی تهران، در بین ۱۹۶ دانشکده هم نام، رتبه اول را در شاخص اچ ایندکس(H Index) دارد و این دانشکده از نظر شاخص دانشجو، استاد تمام، دانشیار، استادیار و مربی مقام اول را در کشور از آن خود دارد.

وی به بین الملل سازی آموزش پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره و بیان کرد: از بیش از ۱۲ کشور دنیا، ۷۶ دانشجوی بین الملل داشته‌ایم که ۵۵ دانشجو هنوز در حال تحصیل هستند و باقی فارغ التحصیل شده‌اند. سه فارغ التحصیل بین الملل که در دوره دکتری پرستاری داشتیم در حال حاضر هر سه در کشور خود رییس دانشکده هستند. حضور دانشجویان بین الملل در دانشکده و موفقیت آنان نشان از این دارد که کیفیت آموزش در سطح بین الملل و قابل قبول است

دکتر نیکبخت نصرآبادی ادامه داد: دانشکده پرستاری و مامایی تهران در مقطع دکتری در رشته پرستاری و بهداشت و باروری، در مقطع ارشد در  ۱۰گرایش مختلف از روان پرستاری، پرستاری کودکان، مراقبت های ویژه و غیره… و در مقطع کارشناسی در دو رشته پرستاری و مامایی دانشجو دارد که به طور کلی در حال حاضر هزار و ۲۵۵ دانشجو مشغول تحصیل هستند.

باید نقش بین المللی خود را بهتر ایفا کنیم

وی به یکی از اهداف آتی دانشکده پرستاری و مامایی تهران اشاره و تصریح کرد: دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در کشور ایران مقام اول را داراست، ولی باید در منطقه مطرح باشیم و نقش بین المللی خود را بهتر بازی کنیم البته این توقع از اولین، برترین و بزرگترین دانشکده پرستاری و مامایی کشور هم می رود که نقش آفرینی جدی تری در حوزه بین الملل داشته باشد. این نقش آفرینی نه تنها باید در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهای همسایه باشد بلکه این دانشکده باید در ناحیه مدیترانه شرقی نیز بر اساس تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برترین باشد و مقام اول را کسب نماید.

با تلاش و دقت در حال رقابت با دانشکده های مطرح منطقه هستیم

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برای رسیدن به این هدف با سرعت در حال تلاش هستیم، ولی این بدین معنا نیست که دانشکده های رقیب دست روی دست گذاشتند تا ما از آنها جلو بزنیم، ما  در بین کشورهای همسایه رقبای جدی مثل ترکیه و اردن داریم که از نظر پرستاری بسیار فعال هستند، در امارات فرصت سرمایه گذاری برخی از دانشگاه های بزرگ دنیا فراهم شده است .به هر ترتیب این کشورها رقبای جدی ما هستند و ما هم با تمام توان در حال رقابت با آنها هستیم لذا نمی توانیم زمان مشخصی برای نقطه پایانی چشم اندازی که در نظر داریم، تصور کنیم.

هر روز افق های دنیا در توسعه پرستاری و مامایی را رصد می کنیم

پژوهشگر و استاد تمام پرستاری گفت: هر سال رقبای ما رشد می کنند بنابراین ما بنچ مارکینگ مداوم می خواهیم، ما یک واحد تحقیق و توسعه در دانشکده تأسیس کردیم و به آنان گفتم که هر روز افق های دنیا (Scan Horizons) در توسعه پرستاری و مامایی را رصد  کنند و در اختیار اعضا قرار دهند تا خیلی گرفتار خود نباشیم و بدانیم که در اروپا، آمریکای شمالی و سایر کشورهای پیشرفته در پرستاری و مامایی  چه خبر است؛ یک نگاه به آینده ، و با تکیه گذشته پر افتخارخود و یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم تا سریعتر به هدف و چشم انداز مدنظر برسیم.

وی در مورد پژوهش های در حال انجام در دانشکده پرستاری و مامایی تهران، گفت: شاخص پژوهش یا علم سنجی (H Index) میزان تأثیرگذاری مقالات و پژوهش هایی است که هر فرد در یک دوره زمانی انجام می دهد و میزان ارجاعاتی که در دنیا به این مقاله انجام می شود با یک فرمول خاصی محاسبه می گردد و به آن شاخص H گفته می شود. این شاخص هر چه بالاتر باشد، ارزش بیشتری دارد. بنابراین معیاری که در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رنکینگ علمی انتخاب کرده  (H Index) است. در میان ۱۹۶ دانشکده پرستاری آزاد و دولتی کشور، (H Index) دانشکده پرستاری و مامایی تهران بالاتر و فاصله آن با رتبه دوم زیاد است. این نکته را هم بیان کنم که شاخص اچ یک معیار عینی است و ما در محاسبه آن هیچ نقشی نداریم و تنها رصد می کنیم که چقدر رشد کردیم.

افزایش تعداد پذیرش دانشجو

دکتر نیکبخت نصرآبادی به تعداد دانشجویان پذیرش شده در دانشکده پرستاری و مامایی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه یا خوشبختانه امسال بیشترین پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پرستاری بود. پذیرش دانشجویان پرستاری امسال در مقطع کارشناسی به ۲۸۵ نفر رسید. از سوی دیگرحدود۱۰۰ دانشجو در مقطع ارشد، حدود ۱۰ نفر در مقطع دکتری و چندین نفر در مقطع بین الملل پذیرش داشتیم. این تعداد پذیرش در طول ۳۰ سال گذشته بی سابقه بود.

وی ادامه داد: علت پذیرش تعداد بالای دانشجو این بود که گفته می شود در کشور کمبود پرستار داریم و انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی تهران که مقام اول را دارد برای رفع این کمبود نقش آفرینی کند و به جای ۷۰ دانشجو ۲۷۰ نفر تربیت کند.

تلاش برای بورسیه ۲۰ درصد دانشجویان فارغ التحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی تهران

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد تمهیدات و دور اندیشی دانشکده پرستاری و مامایی تهران در ایجاد شغل برای دانشجویان فارغ التحصیل این دانشکده، گفت: این مساله یکی از چالش های ماست، پرستار تربیت می کنیم، اما گارانتی نداریم که آنها را در ۱۴ بیمارستان وابسته به دانشکده علوم پزشکی تهران مشغول کنیم. وزارت بهداشت سالی یک بار فراخوان می دهد، بسیاری از دانشجویان ما شهرستانی هستند که البته بسیار مفید است کنکور این فرصت را برای آنان فراهم کرده که در بهترین دانشگاه ها درس بخوانند و پرستار و ماما شوند، اینکه به شهر خود باز می گردند هم بسیار خوب است ولی ای کاش شرایطی فراهم می شد که حداقل بتوانیم ۲۰ درصد فارغ التحصیلان خود را خودمان جذب کنیم، اما متأسفانه این مساله دست ما نیست. معتقدم اگر به ۲۰ درصد دانشجویانی که نمره بالایی را دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب می کنند، بورس دهیم، مردم و بیماران سود می کنند لذا اخیراً با معاون درمان و اموزش دانشگاه جلسه ای داشتم و این مساله را مطرح کردیم که آنها هم گفتند وزارتخانه باید این اقدام را انجام دهد، قرار شد رایزنی کنند و این اتفاق بیفتد.

مشکلی اصلی در به کارگیری و حفظ نیروهاست

وی در مورد تناسب فارغ التحصیل رشته پرستاری با جذب نیرو از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: این مساله هم یکی از چالش های ماست. اینکه کمبود تعداد پرستار مواجه هستیم، یا جذب کم است؟. نکته دیگر اینکه شرایط جذب به گونه ای است که پرستاران ترجیح می دهند در خانه بمانند تا کار کنند. اگرچه با تمهیدات وزاتخانه و افزایش تعداد دانشجو در ۱۹۶ دانشکده، در آینده نیاز به تعداد پرستار بیشتر، برطرف می شود، اما معتقدم مشکل بیشتر مربوط به به کار گیری و حفظ نیروها است. شاهدیم دانشجو پس از پایان تحصیلات، برای گذراندن طرح به بیمارستانی منتقل می شود و پس از پایان طرح، خسته می شود و به شغل خود ادامه نمی دهد. باید با فراهم کردن تسهیلات، امتیاز مثبت قائل شدن و افزایش تعداد پرستاران در بیمارستان ها، بقای کار را برای آنان ممکن کنیم.

برنامه ویژه دانشکده پرستاری و مامایی تهران برای کاهش شکاف میان تئوری و عمل

دکتر نیکبخت نصرآبادی در پاسخ به این پرسش که چه میزان هماهنگی میان دروس و دوره های آموزشی دانشکده با واقعیت عملی شغل پرستار در بیمارستان وجود دارد؟ اظهار کرد: gap  Theory-practice یعنی شکاف بین تئوری و عمل، پدیده ای جهانی است و هزاران مقاله در دنیا نوشته شده در مورد اینکه چگونه این شکاف را کاهش دهیم. شکاف بین تئوری و عمل در پرستاری ایران هم وجود دارد، دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران در برنامه عملیاتی حوزه آموزشی خود تا سال ۱۴۰۰ این هدف را مشخص کرد که شکاف کاهش یابد، لذا طرحی به نام «تلفیق آموزش و بالین» را آغاز کردیم، در این طرح تلفیق ظرفیت های آموزشی بالین را شناسایی و فعالیت های آموزشی دانشجویان ما در بیمارستان ها طراحی گردید. و در بالین مترون، سوپروایزر، سر پرستار و پرستاران به عنوان مشاورین و همکاران بالینی اموزش حضور دارند. از میان این افراد در ۱۴ بیمارستان، شورای تلفیق شکل گرفت. پرستارانی هم که دارای مدرک فوق لیسانس هستند و در کار خود حرفه ای می باشند نیز همکار بالینی دانشکده شدند.

تشکیل تیم تدریس با حضور استاد درس، دانشجوی دکتری، مربیان و همکاران بالینی

استاد تمام پرستاری گفت: از سوی دیگر یک تیم تدریس شکل گرفت که متشکل از استاد درس، دانشجوی دکتری و عضو هیات علمی و مربیان و همکاران بالینی دانشکده است، در حقیقت ما در چینش مدرسین هم استادان خود را قرار دادیم و هم CTA بالین بنابراین آنان یک نزدیکی گفتمانی پیدا می کنند و با یکدیگر تدریس را پیش می برند و در نهایت ارزشیابی دارند. این اقدام حدود سه ترم است که انجام می شود. شورای دانشجویی تلفیق هم مرتب جلساتی برگزار و گزارش هایی را ارایه می کند و در مواقع لزوم، طرح اصلاح می شود. به نظر می رسد که برآیند تلاش های ما به سمت و سویی می رود که فاصله تئوری و عمل هر روز کمتر شود، اما ما هم از این مساله آسیب دیده ایم و از وجود این شکاف ناراحت هستیم و تلاش می کنیم که این فاصله را کاهش دهیم.

دانشکده پرستاری و مامایی تهران بی نظیر در نظم پذیری، انضباط اداری و حقوق شهروندی

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به چند ویژگی شغل پرستاری اشاره و خاطرنشان کرد: پرستاری چند ویژگی دارد. یکی اینکه پرستاران نظم پذیر هستند لذا هر فرایندی که در دانشکده ها آغاز می شود مثل صیانت از حقوق شهروندی، دانشکده پرستاری و مامایی مقام اول را دارد. ذات کار پرستار مراقبت از انسان هاست، این انسان ها، همه مردم هستند. پرستاران غالبا در زمان مراجعه بیماران بسیار با احترام با آنها برخورد می کنند، رهایشان نمی کنند، اهمیت می دهند،. خوشبختانه در زمینه حقوق شهروندی و انضباط داری دانشکده پرستاری و مامایی تهران اول است.

مهم ترین وظیفه پرستاران مراقبت از انسانهاست

دکتر نیکبخت نصرآبادی در مورد رسالت و وظیفه اصلی پرستاران گفت: مهم ترین وظیفه پرستاران مراقبت از انسانهاست، فرقی هم نمی کند که این انسان بیمار یا سالم باشد! من همیشه می گویم که پرستار در هوای آلوده هم باید نقش ایفا کند چرا که هوای سالم نیاز انسان هاست و پرستار مسئول سلامت انسان هاست. اگر آلودگی صوتی وجود دارد یا میزان فشار خون  مردم بالاست، پرستار باید نقش آفرینی کند، رسالت پرستار تنها این نیست که فردی بیمار شود و پس از مراجعه، پرستار در مراقبت و حفاظت از او اقداماتی را انجام دهد بلکه رسالت پرستار مراقبت از همه ابناء انسانها است. خلاصه اینکه اگر ذات پرستاری که  «مراقبت» است را  را از پرستاری بگیرند، این شغل فرو می ریزد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر